Litt bekymret...

Solx3

Andre møte med forumet
Hei...
Sikkert jeg som er helt på trynet, men er straks 15 uker på vei og i dag føler jeg meg plutselig så rar.... masse bobler i magen som sprekker, kjennes ut som hjertet hopper over slag og har vondt både her og der.... også var jeg på doen og da såg jeg "små-ting" jeg aldri har sett før i dette svangerskapet! blir jo litt sånn bekymret samtidig som eg ikke liker mase på lege eller noe. men dette svangerskapet syns jeg har vært helt rævva oppfølging fra lege.. har vært en gang, og alt hun gjorde da var en blodprøve! ingen sjekk hverken her eller der...og nå skal jeg ikke tilbake før lenge etter ultralyd! Er det sånn hos dere og? Har to barn fra før født i 2004 og 2006, syns jeg var mye oftere til legen før ultralyd da.... mulig jeg husker feil ;)

Boblene i magen er ikke knøttet som rører på seg da? :)
Hva mener du med "små ting"? :p
Så lenge du ikke blør og har vondt så skal det ikke være noen fare, og selv litt blod er veldig vanlig :)
Vondter er jo også veldig vanlig, men det kommer helt an på hvor du har vondt og hvor vondt du har.

Man blir jo gjerne litt lettere bekymra når man er gravid, spesielt før man virkelig kjenner liv! vet ikke om du kjenner liv enda?

Veldig vanskelig å si i alle fall, men skjønner godt du savner mer kontroll. Synes det hørtes fryktelig lite ut :/ Har du ikke JM du kan kontakte, om så for å få hørt hjertelyden?
Min erfaring er at JM er mye flinkere med gravide enn lege, har mye bedre tid og er mye mer forståelsesfull :)
Eventuelt så kan du prøve å ringe legen å si at du er bekymra, og høre om du kan få komme for å sjekke fosterlyden.

Håper du får deg en sjekk, sånn at du slipper bekymre deg.
Klem til deg :)

;) takk for svar!!! Har i grunn lurt litt sjøl om det er liv jeg kjenner inni der.... men blir jo ganske usikker på om ting lever inni der eller ka.. går jo egentlig bare å venter på ultralyden som er 24 september! da får jo jeg klare svar om det lever noe og om alt er bra.... å få jordmor er jo plett umulig... fikk med førstemann fordi jeg var førstegangsfødende og "ung" (23)....
 "små ting" mener utflod med striper av svak rosa... ;) har ikke hatt sånn før! har jo litt vondt både her og der...men om det er virkelig eller innbilning er ikke godt å si! he he! Mulig jeg tørr ringe legen en av dagene snart.... satser på at alt er bra!!! :)

det er ikke så mange kontrolla. det er en før uke 12 og den er mest papirarbeid og en blodprøve.. dei måler ikke og sjekker ingenting,neste kontroll er UL så er det første JM time eller om du vil til lege i uke 24(da måler dei og sjekker forskjellig,<3 lyd og div) så langt sprik i mellom!

jeg sjekket <3 lyd i ike 17 for da var jeg bekymret og ville ikke gå så lenge å tenke på det så da ringte jeg HS på dagen og fikk komme samme dag,det er derfor dei er der sa jordmor til meg :)

Alle disse bekymringene man har under graviditeten kan være et pes innimellom. Syns de andre her har sagt det greit, det trenger ikke være noe. Men jeg tenker også at det ikke er bra å gå å bekymre seg så mye. Da er det bedre å bare få en legetime og så kan legen si om det er grunn til bekymring eller ikke.

Håper du få roet bekymringen din og at alt er bra med deg og den lille emoticon

Di har vel kutta litt ned på kontrollene. Nå er det sjeldnere, men bedre kontroller. Altså, du skal kunne snakke om det som du lurer på, og få god oppfølging på disse timene.

*Frk.Rødhette* skrev:
Di har vel kutta litt ned på kontrollene. Nå er det sjeldnere, men bedre kontroller. Altså, du skal kunne snakke om det som du lurer på, og få god oppfølging på disse timene.

De har kuttet ned på kontrollene, men som legen min sa: Jo flere barn fra før, jo mindre kontroller. Men vil man ha bedre kontroller og god oppfølging tror jeg man bør velge å gå til jordmor. Leger er leger, de har ofte dårlig tid. Dessuten er en sv.kontroll hos lege like lenge som en vanlig legetime, 10 min. (På det legesentret legen min holder til må man komme 15 min tidligere enn avtalt time for alle disse labprøvene.) Men hos jordmor har jeg et intrykk av at man får satt av 30 min.

Skjønner at vi her er bortskjemt med veldig god JM-oppfølging!
JM setter automatisk opp en kontroll før ord. UL (uansett hvor mange unger man har) fordi hun synes selv det er lenge å gå uten å vite noe. Ellers får man kontroll ved behov utenom de vanlige kontrollene hvis man trenger det.

Rosa utflod har jeg hørt at er bra (hvis man kan si det sånn) ift det å blø.  Da kommer det som regel fra de veldig skjøre slimhinnene lengre ned i "systemet" og er helt ufarlig :)
Men ikke nøl med å ta deg en tur innom lege hvis du er bekymra. Det er derfor de er der! :)

tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuusen takk for alle svar :) Har slått meg til ro om at alt sikkert er helt fint inni der ;) kjenner meg skikkelig gravid i dag! Ha en koselig kveld alle sammen!

Har du sjekka om du kanskje har sopp? Jeg tenker på den rosa utfloden, sopp kan gjøre at slimhinnene blir ekstra porøse og at du lettere får litt blod i utfloden. Klør det eller gjør vondt i underlivet? Det går også an å stikke en finger inn i skjeden og se på den når den kommer ut, ser det ut som det er små kokosbiter på fingeren så er det sopp. 

Det er forresten ingen risiko forbundet med soppkur så jeg ville kanskje ha kjørt en sånn uansett, du kan også bruke de stikkpillene så lenge du ikke bruker den innføringshylsen og heller dytter den inn med fingrene. 

Det er også viktig å få sjekket urinen litt hyppig, har du vondt i underlivet/ryggen, føler deg dårlig og sånn så kan det være urinveisinfeksjon, mange ganger kjenner man ikke noe i det hele tatt. Urinveisinfeksjon gjør jo vanligvis ikke så mye å ha (annet enn at det kan gå opp til nyrene, men det er en annen sak) men når man er gravid så har ikke babyen godt av at mor har infeksjon i kroppen så det bør sjekkes hvis man mistenker noe. Man kan bare levere inn prøve i skranken på legekontoret så det trenger man ingen time for.

takker og bukker!! for det er helt sant, jeg har klødd ja!! så til de grader ;) Men det tørde jeg jo ikke skrive her inne vettu :) har kjøpt og kjørt på med krem og greier!!!!!!!!

Back
Topp