Litt bekymret...

nonstop

Andre møte med forumet

Tenkte ikke særlig over det da, men i ettertid skjønner jeg at å bli satt tilbake 3 uker fra en ganske sikker termin er uvanlig.. ? Et par dager trenger ikke å bety noen ting forstår jeg, men hele 3 uker? Han som utførte ultralyden var utenlandsk med dårlig norsk, så jeg forstod lite =/ Og han sa ingenting om dette burde følges opp eller ikke ? Litt stressa nå...

Det var klar hjertelyd og bevegelse.. men fosteret var bare 24 mm og jeg skulle vært i uke 12 nå :S Han sa ingenting om fosteret såg friskt ut heller..  

hadde ikke stolt helt på det, jeg føler meg mye tryggere med norske leger eller hvertfall leger som kan godt norsk :/ var hos en turnuslege (som nesten ikke kunne norsk) i går pga kvalme, han måtte gå ut for å spørre om det var normalt å være kvalm, ikke fikk jeg noe for kvalmen heller, men det er jo så mange som har fått det? :s heldigvis skal jeg til fastlegen på tirsdag, det er mye bedre :)

Nr. 1, de skal egentlig ikke si om ting ser bra ut eller ikke (så lenge et hjerte banker), fosterdiagnostikk er kun for de over 38 eller har arvelige sykdommer i familien, da får man mulighet til det, det er ved ordinær UL de kontrollerer fosteret, dessuten var du jo ikke så lanht på vei i følge legen og da er det lite han kan se. Ikke spurte du heller, selv om de ikke må svare. Nr. 2, terminen som sykehuset forholder seg til blir satt ved ordinær UL, ikke disse bekyrmingsUL dere alle tar på forhånd ;) Nr. 3. Å få medisin ved kvalme er ikke vanlig, og anbefales ikke hvis ikke det er en fare for mor og barn. Jeg regner med du får i deg væske siden du er her inne og ikke er innlagt? Man vet ikke bivirkningene ved kvalmestillende tabletter... Dessuten kan du kjøpt disse reseptfritt på apoteket om du selv mener du skal ha dem. Ja, han kan ha gjort feil, og egget kan ha ligget i dvale.

Hybelkaninen skrev:
Nr. 1, de skal egentlig ikke si om ting ser bra ut eller ikke (så lenge et hjerte banker), fosterdiagnostikk er kun for de over 38 eller har arvelige sykdommer i familien, da får man mulighet til det, det er ved ordinær UL de kontrollerer fosteret, dessuten var du jo ikke så lanht på vei i følge legen og da er det lite han kan se. Ikke spurte du heller, selv om de ikke må svare. Nr. 2, terminen som sykehuset forholder seg til blir satt ved ordinær UL, ikke disse bekyrmingsUL dere alle tar på forhånd ;) Nr. 3. Å få medisin ved kvalme er ikke vanlig, og anbefales ikke hvis ikke det er en fare for mor og barn. Jeg regner med du får i deg væske siden du er her inne og ikke er innlagt? Man vet ikke bivirkningene ved kvalmestillende tabletter... Dessuten kan du kjøpt disse reseptfritt på apoteket om du selv mener du skal ha dem. Ja, han kan ha gjort feil, og egget kan ha ligget i dvale.

Det der er litt feil å si...
Det finnes en type kvalmestillende som i følge felleskatalogen er ufarlig å ta i 1 og 2 trimester - Afipran. Den gis til gravide og andre som sliter med kvalme.
Postafen derimot skal man være forsiktig med å ta, og man skal ALLTID høre med lege før man tar medisiner i svangerskapet.

Litt feil å si ja. Fordi jeg var på tidlige ul med gullet,i uke 8,12 og 15, og alle gangene gikk de nøye gjennom organene og sa at alt så bra ut. Alt i uke 8,sa gyn at jeg ikke lenger trengte være så opptatt av uke 12 for når alt er så bra nå, går det som regel bra.

Var på tidlig ul nå også,i uke 8, og gyn sa nå også at alt så normalt ut. 

3 uker er for mye ja, tidlig ul er det normalt med +/- 1 uke, ordinær ul +/- 2 uker. Hadde spurt om å få ny lege, ville ikke hatt lege som ikke snakker flytende norsk, og som ikke virker som han skjønte hva han ser etter!!

Sign :)

surrehodet skrev:
Litt feil å si ja. Fordi jeg var på tidlige ul med gullet,i uke 8,12 og 15, og alle gangene gikk de nøye gjennom organene og sa at alt så bra ut. Alt i uke 8,sa gyn at jeg ikke lenger trengte være så opptatt av uke 12 for når alt er så bra nå, går det som regel bra.

Var på tidlig ul nå også,i uke 8, og gyn sa nå også at alt så normalt ut. 

3 uker er for mye ja, tidlig ul er det normalt med +/- 1 uke, ordinær ul +/- 2 uker. Hadde spurt om å få ny lege, ville ikke hatt lege som ikke snakker flytende norsk, og som ikke virker som han skjønte hva han ser etter!!

Feil? De aner ikke! De er ikke lov å teste medisin på foster, så de anbefaler det ikke, og tror ikke det har skadelige bivirkninger....men forrige gang det skjedde på 60-tallet ble mange barn født uten armer. Så nei, at en lege ikke vil gi det synes jeg er helt greit og opp til legen! En annen ting er at legen ikke trenger å si om noe er galt, de er ikke pålagt å lete etter f.eks kromosomfeil, så derfor vil alt se bra ut når hjertet slår. Om legen er flink eller ikke, det aner jeg ikke, og få gjerne en annen lege! Men å slenge dritt fordi man er uenig, det er ikke greit...

ingen slengte dritt, men mange av oss er på tidlig ul hvor de går nøye gjennom organene. Fosterdiagnostikk er noe annet, når man er over 38 får man tilbud om fostervannsprøve,det er jo noe helt annet enn ul.

Ville gledet meg over hjertelyd og bevegelse! :)
Alt er nok som det skal. Termin blir fastsatt ved ordinær ultralyd, og da regner jeg med datoen stemmer mer med slik du selv tror! Slapp av og kos deg med tanken på at du har et sprell levende lite mirakel i magen! :)

Tusen takk for tips og svar dere! :)

Jeg har bestemt meg for å bare la det ligge for nå, og forsøke å ikke bekymre meg mer over dette! Ordinær ul er ikke så langt unna (da den tar hensyn til mens-termin) så jeg tenker positivt og gleder meg over liv og hjerteslag :) 

Ellers så har ingen fortalt meg noengang hva jeg kan forvente på en tidlig ul, jeg har kun antatt utifra andres erfaringer - og derfor reagerte jeg på mangelen på informasjon/tilstand hos barnet. 

Back
Topp