Litt bekymret for exu

Teeny

Teeny
Julegavene 2019
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Er rundt 5+2 og har i et par dager hatt stikninger i lysken på begge sidene ved hoste og når jeg reiste meg fort. Føler nå at det er mer konsentrert på høyre side lavt i magen mot lysken og kjente det veldig som type knivstikking da jeg gikk på museum i stad. Samtidig strålte smerte til hoften og baken og var vondt å gå pga hoftesmertet(!?). Da jeg satt meg ned gikk smertene bort og prøvde å trykke på den delen av magen jeg hadde vondt, men var ikke øm eller noe. Nå er jeg jo på ferie i Frankrike og vil jo ikke komme bort til akuttmottaket i tilfelle det er ingenting, så tenkte å avvente og se om det blir verre. Det kommer og går. Har ig hatt litt brun spotting i et par dager, men har alltid det når jeg er gravid fra uke 5 og har 3 barn som jeg hadde samme symptomer med. Men stikkingen i siden har jeg ikke hatt før. Hva hadde dere gjort? Avventet eller dratt en tur på akuttmottaket!? I morgen skal vi på en Britisk øy, så vet ikke hvor dyrt det blir hvis man må ha helsehjelp der i forhold til her i EU? Hva hadde dere gjort? Eventuelt noen med erfaring fra exu? Høres kanskje ut som en hypokonder!
 
Skjønner bekymringene dine! Men det høres veldig ut som ligamentsmerter for meg? Jeg har iallefall hatt mye av det i alle mine tre svangerskap, og det er så vondt at jeg må sette meg ned. Får det hvis jeg reiser meg opp, snur meg i senga osv. Allerede fått det tidlig i dette svangerskapet også. Men kan jo være jeg misforstår smertene dine. Krysser uansett fingrene for at alt er bra! Exu er heldigvis ikke så vanlig.
 
Har ingen barn fra før selv, men kan jo likevel dele min erfaring så langt. Jeg har også kjent ganske mange heftige stikk til tider, og det kan ha vært kun på høyre siden en dag, for så å komme på venstre en annen dag. Måtte selv google, og fant ut at dette er helt normalt fordi det jobbes i livmor så den strekker seg og jobber med graviditeten :)
Som du sier har du jo spottet før også uten at noe har vært galt. Exu er jo dessuten veldig sjeldent, og ut fra hva jeg har lest kommer ikke smerter ved exu så tidlig i svangerskapet som du er, fordi embryo pr nå ikke er stort nok til å presse såpass i evt eggleder. Du skriver også at du har hatt smerter nedover begge sider av lysken, mens exu gir vel smerter kun på 1 side.
Så alt tyder vel på at dette neppe er exu slik jeg har forstått det (har lest en del om det):)
Men klart, er du redd skader det aldri å heller sjekke seg en gang for mye enn en gang for lite! Ikke noe hyggelig å gå rundt og være redd/usikker. Har du forresten tatt flere gtester etter du fikk positiv? Ved exu vil hcg stige sakte som regel har jeg skjønt, så om du har tatt flere tester som tilsynelatende har steget greit kan forhåpentlig dette også være et godt tegn :love2
 
Det der høres mer ut som ligamentsmerter, det må jeg si, selv om jeg ikke er lege/jordmor.. Jeg har hatt (og har) masse av de, og har hatt det siden uke 5. Det at det er i begge sider indikerer også at ligamentsmerter er veldig sannsynlig. De kan være helt usannsynlig vonde, og kommer spesielt ved hoste, nys, at man snur seg raskt og lignende. Hos meg går de litt i rykk og napp, men kommer ALLTID ved f.eks. nysing. Noen dager er også ganske heftige med konstant strekk/stikking til og fra (er vel pga. at livmor vokser), de var ganske kraftige fra uke 5-8, og er det til tider fortsatt. Jeg skjønner godt du er urolig, men kan i alle fall si at jeg har helt like smerter som du beskriver, og min lille ligger godt planta inn i livmor :Heartred
 
Jeg har hatt en exu (i desember) og hadde da en helt annen type smerte enn de ligamentsmertene jeg har denne gangen, og som høres mer ut som det du beskriver.
Smerten ved exu var konsentrert til kun en side, rundt livmor/eggleder, og strakk seg ikke ned i lysken. Det var ikke en stikkende smerte. Som det ble nevnt over her steg hcg veldig sakte, fikk sent 2-3 og aldri 3+ på cb digital. Exu ble oppdaget i uke 7+...

Jeg er ikke helsepersonell, så jeg vil ikke si at du verken opplever det ene eller det andre. Ville bare dele min erfaring.
Er du bekymret, oppsøk hjelp. Klem :Heartred
 
Etter om og men dro vi til gyn akutt mottak her nede. Var litt komplisert her nede i Frankrike, men kom fram nå endelig og venter på gyn. Bedre å være på den sikre siden tenkte jeg.
Lykke til! Håper undersøkelsene gir beroligende svar <3
 
Da var exu utelukket da gyn kunne se plommesekken i livmora og er vel for tidlig til å kunne se noe mer.
Sa at på høyre eggstokk hadde det blødd litt rundt det gule legemet som kunne forklare smertene mine, men at det ikke var farlig.
De tok blodprøver og skal tilbake torsdag. De fant ikke noe mer blødning hos meg (hadde noe brunt utflod i et par dager).

Da kan jeg i hvertfall puste lettet ut:)
 
Så godt å høre!! :Heartred har tenkt på deg i natt. Var gode nyheter å stå opp til :) Håper du klarer å nyte resten av ferien.
 
Var inne til ny UL i dag men det var enda vanskeligere å få et godt bilde i forhold til i forigårs grunnet min heftige bakovervendte livmor. Gyn mente jeg er ca 5 uker og noen dager på vei, men vanskelig å få nøyaktige mål og kunne ikke se noe inni så tidlig. Ble bedt om å ta ny UL hjemme om 1 uke eller 10 dager.
Har egentlig time hos gyn i uke 8, så vet ikke jeg orker styret med å komme til ny UL om 1 uke mtp jobb og sånt, da begynner de sikkert å lure, haha. Evt hvis jeg blir sykemeldt pga kvalme da kan jeg kanskje gjøre det.
 
Back
Topp