Liten vektoppgang

Stor&liten

Glad i forumet
Snøfnuggene 2025 ❄️
Hei! En litt bekymret førstegangs her som ikke vet om jeg bør bekymre meg eller om jeg bør ha is i magen som helsestasjon og Ammehjelpen sier.

Har en datter på 10 uker som ikke går helt optimalt opp i vekt. Har tidligere gjort dette, men aldri noen racer. Jeg hadde også melkeproduksjon som kom sent i gang men har klart å fullamme etter ekstremt mye jobb.
Hun har nå de siste 3 ukene kun lagt på seg 127g i uka (gjennomsnittlig ukesverdi siden det er 3 uker siden sist veiing).
Anbefalinger er vell 150-250 i uka som minimum? Hun har tidligere hatt ca 160 g i uka, noenganger 200 og én gang før kun 135g. Hun er lang, 60cm men kun 4.930 kilo forrige uke. Jeg skal tilbake å veie imorgen. Men: bør jeg være bekymret? Hun har nemlig begynt å amme vanvittig fort, og flere ganger om dagen kan jeg amme i kun 3-5 min på hvert bryst. Dette kan vell ikke være bra? Jeg har alltid tenkt at jeg har lite melk men de på helsestasjonen og Ammehjelpen sier at jeg nok ikke har det siden hun har gått fint opp i vekt. De sier også at dersom hun slutter å gå opp i vekt at det er verre enn at det bare ikke går opp like mye. Hun har flyttet seg ut av "kurven" sin og ned en percentil. Er jeg hysterisk? Jeg har veldig lyst til å gi henne mme men de fraråder det. Samtidig er jeg så sliten at å pumpe og styre på - det orker jeg ikke lenger. Har prøvd å "tvangsfore" henne, både med flaske og pupp og det blir det selvfølgelig bare skrik av (tar dessverre ikke flaske lenger). Med tvangsfore mener jeg 100 forskjellige ammestillinger, flaske, mme og mm - tilbyr etter amming riktignok.

Rotete innlegg men ja. Litt fortvilet. Er så sliten av å bekymre meg om denne vekten. Noen andre her som har baby som har gått sakte opp i vekt, som er lang og tynn og som plutselig "vegrer" seg for å amme lenger enn noen få minutter?

Er så nervøs for veiingen imorgen.

Hu mi på 14 uker har hatt dårlig vektoppgang en periode. Drikker nok men kurven flatet ut og gikk nedover. Hun følger kurven på lengde og hodemål men er tynn. Jeg var også veldig tynn som baby, barn og tenåring selv om jeg spiste nok. Så mulig det er genetisk. Hun er aktiv, fornøyd og god allmenntilstand og virket ikke sulten.

Jeg prøvde også å amme henne oftere men merket det bare ga brystvegring. Tok tiden til hjelp, passet på å drikke nok vann og spise bra selv og plutselig gikk hun opp 140g på to dager med skikkelig vekstspurt.

Noen babyer er effektive og kan spise seg mette på kort tid. Du kan eventuelt tilby pupp når mini våkner og før hvil/leggetid for å se om hun er sulten? Helsestasjonen følger nok nøye med og foreslår tiltak skulle de blir bekymret :)

Last edited:
Babyer begynner å amme mye fortere etter hvert :)

Er hun fornøyd ellers? God allmenntilstand? Hvis ja og hun fortsatt går opp i vekt er jo det topp! Ikke alle går opp like mye.

Jeg ville absolutt avventet MME og heller holdt kontakten med helsestasjonen for råd. :) hun legger jo på seg, og å gå ned én percentil gjorde vår også etter hvert (men senere, så skjønner at du blir litt stressa). Men er de bekymret for det på HS får du helt sikkert høre det :) de pleier å være ekstremt obs på vekt.

Mitt beste råd og erfaring som førstegangs selv er: ikke google deg ihjel og heng deg opp i tall og prosenter, men kjenn på magefølelsen (og spør HS hvis magefølelsen blokkeres av engstelse) og vit at allmenntilstand nesten alltid er den beste veiviseren for trivsel og helse. Lykke til <3

Hu mi på 14 uker har hatt dårlig vektoppgang en periode. Drikker nok men kurven flatet ut og gikk nedover. Hun følger kurven på lengde og hodemål men er tynn. Jeg var også veldig tynn som baby, barn og tenåring selv om jeg spiste nok. Så mulig det er genetisk. Hun er aktiv, fornøyd og god allmenntilstand og virket ikke sulten.

Jeg prøvde også å amme henne oftere men merket det bare ga brystvegring. Tok tiden til hjelp, passet på å drikke nok vann og spise bra selv og plutselig gikk hun opp 140g på to dager med skikkelig vekstspurt.

Noen babyer er effektive og kan spise seg mette på kort tid. Du kan eventuelt tilby pupp når mini våkner og før hvil/leggetid for å se om hun er sulten? Helsestasjonen følger nok nøye med og foreslår tiltak skulle de blir bekymret :)
Det er der vi er nå tror jeg: brystvegring. Ikke rart sånn som jeg maser på henne stakkars. Hun virker veldig fornøyd ellers da, sover bra og trekker seg av brystet og virker mett, fornøyd og glad. Jeg var også veldig slank og lang som baby, samme var barnefar så vi er jo genetisk anlagt for det.

Tusen takk for at du deler. Håper så inderlig på en vekstspurt her også men sånn som det ser ut nå virker hun til å spise så lite som aldri før. Men allmenntilstanden hennes er helt normal likevel, ler, smiler, er godt våken osv. Gir ikke så mange signaler om sult men det er nok fordi vi det minste lille knirk så er mine pupper fremme. Helsestasjonen sier de ikke er engstelige, de hadde riktignok avhør av meg og ammesituasjoner men det er jo forståelig.

Babyer begynner å amme mye fortere etter hvert :)

Er hun fornøyd ellers? God allmenntilstand? Hvis ja og hun fortsatt går opp i vekt er jo det topp! Ikke alle går opp like mye.

Jeg ville absolutt avventet MME og heller holdt kontakten med helsestasjonen for råd. :) hun legger jo på seg, og å gå ned én percentil gjorde vår også etter hvert (men senere, så skjønner at du blir litt stressa). Men er de bekymret for det på HS får du helt sikkert høre det :) de pleier å være ekstremt obs på vekt.

Mitt beste råd og erfaring som førstegangs selv er: ikke google deg ihjel og heng deg opp i tall og prosenter, men kjenn på magefølelsen (og spør HS hvis magefølelsen blokkeres av engstelse) og vit at allmenntilstand nesten alltid er den beste veiviseren for trivsel og helse. Lykke til <3
Kan de virkelig amme såå raskt? Hun bruker lenger tid på kvelden og om natten. Men hun får i gang min utdrivningsrefleks på sånn 30 sekunder så hører hun svelger godt på de få minuttene da. Men kan bare ikke skjønne at det er nok. Hun drikker alltid av begge brystene men har i det siste også bare drukket av ett (spesielt hvis det er lenge siden sist amming så tror jeg det kanskje er nok melk i én?).
Tusen takk for gode råd. Hun virker helt perfekt i formen, aldri vært noe bekymret for at hun ikke er tilfreds etter mat før nå egentlig. I starten hadde hun kveldsuro så jeg trodde hun aldri var mett da, men da var jo kurven normal så det ble avvist. Hun er virkelig super aktiv også, det så jeg da jeg var på barseltreff og min lille snurret fra side til side som bare det mens de andre babyene bare lå der helt rolig. Så hun er både aktiv, lang og slank. Og mange bleier - så ja. Det er til å bli sprø av.

Tusen takk for at du valgte å svare for å roe meg ned. Det hjelper enormt på. Skal heller spørre hs om råd før jeg begynner med mme. Dumt å ødelegge nå hvis det uansett ikke ville hjulpet.

Det er der vi er nå tror jeg: brystvegring. Ikke rart sånn som jeg maser på henne stakkars. Hun virker veldig fornøyd ellers da, sover bra og trekker seg av brystet og virker mett, fornøyd og glad. Jeg var også veldig slank og lang som baby, samme var barnefar så vi er jo genetisk anlagt for det.

Tusen takk for at du deler. Håper så inderlig på en vekstspurt her også men sånn som det ser ut nå virker hun til å spise så lite som aldri før. Men allmenntilstanden hennes er helt normal likevel, ler, smiler, er godt våken osv. Gir ikke så mange signaler om sult men det er nok fordi vi det minste lille knirk så er mine pupper fremme. Helsestasjonen sier de ikke er engstelige, de hadde riktignok avhør av meg og ammesituasjoner men det er jo forståelig.
Hvor lenge går det mellom amming? Her er det altfor mellom 2-4 timer mellom. Hvis jeg tilbyr pupp oftere så spiser hun selvfølgelig også mindre. Det er en viss mengde kalorier de trenger per døgn og hvis du ammer veldig ofte er det logisk hvis hun blir mett fort. Pluss som nevnt blir de mer effektive til å die med alderen :Heartpink

Tenker at så lenge mini virker fornøyd og mett og HS ikke er bekymret så gi det litt tid. Mye mulig det er genetisk slik som med min datter. De har tatt blodprøver av henne (sjekke feks b12) for å finne ut hvorfor hun ikke går opp i vekt. Vi tok også måltidsvekt og hun spiste 145ml på et måltid. HS finner ingen grunn til lav vektoppgang på henne og mistenker genetisk siden jeg var veldig tynn også. Hun er også veldig aktiv og forbrenner nok også mange kalorier.

Skjønner deg allikevel veldig godt fordi jeg har stresset noe voldsomt når hun var farlig nær under 3 percentilen... legger ved vekstkurven så du kan se hvor "gale" det var/er..

Ville ikke begynt med MME med mindre HS blir bekymret og mener det er nødvendig. Og som du sier er din datter også aktiv med nok våte bleier så du gir henne mest sannsynlig nok melk!
HS sa til meg at mini er snart 4 mnd så jeg kan snart supplere med litt grøt i stedet for mme om hun fortsatt legger på seg dårlig.

Vedlegg

• Screenshot_20250410_150428_Nrs.jpg
    Screenshot_20250410_150428_Nrs.jpg
    79,2 KB · Visninger: 10
Last edited:
Kan de virkelig amme såå raskt? Hun bruker lenger tid på kvelden og om natten. Men hun får i gang min utdrivningsrefleks på sånn 30 sekunder så hører hun svelger godt på de få minuttene da. Men kan bare ikke skjønne at det er nok. Hun drikker alltid av begge brystene men har i det siste også bare drukket av ett (spesielt hvis det er lenge siden sist amming så tror jeg det kanskje er nok melk i én?).
Tusen takk for gode råd. Hun virker helt perfekt i formen, aldri vært noe bekymret for at hun ikke er tilfreds etter mat før nå egentlig. I starten hadde hun kveldsuro så jeg trodde hun aldri var mett da, men da var jo kurven normal så det ble avvist. Hun er virkelig super aktiv også, det så jeg da jeg var på barseltreff og min lille snurret fra side til side som bare det mens de andre babyene bare lå der helt rolig. Så hun er både aktiv, lang og slank. Og mange bleier - så ja. Det er til å bli sprø av.

Tusen takk for at du valgte å svare for å roe meg ned. Det hjelper enormt på. Skal heller spørre hs om råd før jeg begynner med mme. Dumt å ødelegge nå hvis det uansett ikke ville hjulpet.
Bare hyggelig!

Ut fra det du skriver tenker jeg også at hvis hun er veldig aktiv er det også en grunn til at hun kanskje går opp mindre enn andre :)

Om det hjelper trodde jeg også kveldsuro med min var at han ikke ble mett den første tiden. Men det var nettopp det, kveldsuro…

Jeg er jo ikke helsepersonell, men jeg tenker at så lenge du følges godt opp der og jenta di har det bra og har gode bleier er veldig mye på plass <3 lykke til videre!

Back
Topp