Liten vektøkning, eller normalt?

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Det er jo selvfølgelig først når man kommer hjem igjen (og et par dager etter) at man begynner å tenke over tall fra helsestasjonsbesøket :p
Helsesykepleieren sa ingenting på det, men jeg ser jo plutselig at frøkna kun har gått opp 200 gram på 1 mnd. Er ikke det litt lite? :bag:
Kurven ser grei ut, men det er vel først etter en veiing om et par uker at jeg kan se om den flater ut eller ikke :rolleyes:
 

Vedlegg

  • Screenshot_20220526-150805.png
    Screenshot_20220526-150805.png
    132,6 KB · Visninger: 36
Det er jo selvfølgelig først når man kommer hjem igjen (og et par dager etter) at man begynner å tenke over tall fra helsestasjonsbesøket :p
Helsesykepleieren sa ingenting på det, men jeg ser jo plutselig at frøkna kun har gått opp 200 gram på 1 mnd. Er ikke det litt lite? :bag:
Kurven ser grei ut, men det er vel først etter en veiing om et par uker at jeg kan se om den flater ut eller ikke :rolleyes:
Jeg fikk samme dipp på målingene for frøkna ved 5mnd kontroll. HS sa at det er veldig vanlig pga energien som går med i en kropp som beveger seg mer, og at matinteressen er litt så som så. Altfor mye interessant å titte på ved mating, så det går litt i rykk og napp.
Her var det 390g på 1mnd.
 
Jeg fikk samme dipp på målingene for frøkna ved 5mnd kontroll. HS sa at det er veldig vanlig pga energien som går med i en kropp som beveger seg mer, og at matinteressen er litt så som så. Altfor mye interessant å titte på ved mating, så det går litt i rykk og napp.
Her var det 390g på 1mnd.
Takk for svar :happy:
 
*sniker*

Det kan også være individuelt, feks at baby på forrige kontroll hadde nylig spist og hadde mye avføring i systemet, mens neste kontroll var nesten sulten/akkurat bæsja :p
Mye småting som kan bety 100g til og fra.
Også er det mye mer hvor aktiv babyen er; fra å ligge i ro til å røre seg mer.

Blir mest i det større bildet det har noe å si. Om kurven flater ut, går nedover eller har lav øking over lengre periode.. :) ligger jo egentlig greit nok på kurven, synes jeg.
 
Hos oss har det vært krisemaximering hver eneste gang vi veier vis han ikke har godt opp nok i vekt. Om det så bare er 100 gram for lite i forhold til normalen. Så vi krysset fingrene for at han ikke gjør på seg like før veing og er full av mat. Ved 5 måders alder slo de veldig bekymret alarm fordi han var non gram for lite. Men aktivitsnivået han tok de ikke hensyn til. Da han var mindre ble det også alarm da han mangla 75 gram iløpet av under en uke. Da satta jeg meg ned å amme ham for så å få veid ham en gang til å da var han gått opp 75 gram. Å Hs skjønte ingenting. Vi bytta helsesøster så vi slapp i veie ham hve 3 dag. Vår unge logger utvikligsmessig 2 månder forann gjennomsnittet. Dermed bruker ham mer energi enn gjevnaldrene. Kurva hans går ikke stabilt oppover men mer i trappetrinn. Tror det er ganske vanlig.
 
Back
Topp