Liten reaksjon på sukker

beth2210

Andre møte med forumet
Hei.. jeg er 31 uker på vei og det er litt opp og ned med liv, noen dager er det mye og andre litt mindre.. Nå virker det som hun ligger med føtter ned for jeg kjenner henne veldig langt nede.. Trodde hun skulle snu seg med hodet ned snart?!

Dersom det er en dag med litt lite liv hjelper ofte å spise, men jeg føler ikke at hun reagerer veldig mye på at jeg spiser en sjokolade eller andre ting med sukker.. Jeg hører så mange som sier at når de spiser sukker blir det masse liv og blir da redd for at det er noe galt??

Mvh Anonym

Hei på deg.

Det med å kjenne liv er så veldig forskjellig fra kvinne til kvinne, og ofte også fra svangerskap til svangerskap - så det er såååå vanskelig å sammenligne.

Hvis babyen din ellers vokser godt og følger sf-kurven på helsekortet ditt, så er alt sansynligvis helt i orden. Du skriver jo at du kjenner henne godt med føtter og spark langt nede - og da kjenner du jo godt med liv! Hun kan få lov til å ligge akkurat som hun vil frem til uke 36, da liker vi godt at babyene snur seg med hodet ned :-)

Det du bør reagere på er hvis bevegelsesmønsteret hennes forandrer seg merkbart. Hvis du plutselig kjenner mindre liv enn det du gjør til vanlig. Da kan du spise litt, drikke noe iskaldt eller dytte litt godt i magen. Babyer har jo perioder hvor de sover godt, og da er de ikke så lette å vekke.....

Kanksje har du tider på døgnet hvor du kjenner mer liv enn andre..? Noen babyer får en slags døgnrytme i siste trimester som man kan kjenne igjen fra dag til dag. Ta kontakt for en ekstra sjekk hvis den rytmen forandrer seg merkbart.

Masse lykke til videre da :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp