Liten mage?

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Jeg er 36+6 uker på vei med en jentebaby. Jeg har gått til tilvekstkontroll siden midten av juni da jordmor mente magen ikke vokste nok. Fastlegen derimot er svært avslappet, og har mer eller mindre sagt direkte at det er overdrevent mye kontroller på meg. Jeg er 160 cm og veide 51 kg før jeg ble gravid. Nå veier jeg 62 kg.
På kontrollen idag (ultralyd) veide babyen 2500 gram. Er det så ille lavt? Jeg fikk en bok av jordmoren min (Gravid for første gang) og her står det at for uke 36 veier babyen ca 2,5 kg. Og at nyfødte normale babyer veier alt fra 2500 gram til 4500 gram. Men sykehuset beregnet omkring 14 % avvik. Jeg forstår ikke dette. Dessverre er ikke alle leger like sympatiske eller intr i å forklare, og dagens var ikke det. Jeg dro derfra med vondt i magen og tårer i øynene, hun fikk det til å høres så ille ut.
Jeg kjenner masse liv, babyen hikker og sparker og spreller veldig mye. Selv veide jeg 3,3 kg da jeg ble født.
Jeg føler at dette blir overdrevet fryktelig, og det sliter meg ut. Jeg har gått sykemeldt (svangerskapspenger) siden dette spetakkelet startet, da jeg ble helt satt ut av engstelse for at det er noe feil. Det er ikke for å være utakknemlig, alt er jo gratis og det er flott... Men hvis jeg som er frisk må dra så hyppig til kontroller, hvordan er det for en som faktisk er dårlig da...?

Kjære deg,

det høres ikke godt ut å være så bekymret og det er aldri godt å gå fra en kontroll med uro i kroppen uten å ha fått skikkelig informasjon. Så jeg kan godt forstå at du har mange tanker rundt dette!
Som du beskriver det høres det for meg ut som en storm i et glass vann. Det ser ut som om babyen din blir litt mindre enn gjennomsnittet, ja - men det er jo helt fint så lenge babyen har det fint i magen og vokser etter sin egen vekstkurve. Du har lagt normalt på deg, du kjenner godt med liv, du var mindre en gjennomsnittet selv da du ble født og ultralydkontrollen viste minus 17%. Det betyr at babyen din kommer til å bli rett under tre kilo til termin.
Det vi ønsker å fange opp er babyen som vokser mindre og mindre - IKKE de som genetisk er ment å bli små. Men av og til må vi gjøre noen ekstra undersøkelser for å skille mellom de to tingene. De som bare er ment å bli litt mindre enn gjennomsnittet med ellers vokser fint og beveger seg godt er helt normale. Mens de hvor tilveksten minker må holdes nøye øye med.
Det som uansett er veldig viktig er å gi den gravide mammaen det gjelder god og rikelig informasjon om de funn man gjør og hva det egentlig er man undersøker.
Jeg tenker at det kan være lurt å skrive alle spørsmålene dine med. Ta de med til neste kontroll, enten det er hos jordmor, fastlege eller på sykehuset. Det er viktig at du kjenner du får svar på spørsmålene dine nå, så du kan slappe av i kroppen og bli klar for fødselen  :-)

Masse lykke til videre da.
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp