Liten mage, liten baby?

Preggers87

Elsker forumet
*MIA*
Julegavene 2019
dette er mitt 3 svangerskap. Har 2 barn som har veid henholdsvis 3400 og 3900 ved fødsel. Begge gangene har jeg ligget godt over 50% streken på grafen ved symfysemål. Denne gangen er jeg helt i nedre sjiktet og grenser i overgangen mellom for liten og normal. Noen som har opplevd dette og likevel fått normal str på barnet? Skal til vekstkontroll. Alt så fint ut på ultralyd.
 
Svigerinnen min hadde det sånn. Var på maaaaange ekstra kontroller og flere ekstra ultralyder på sykehuset fordi de var bekymret der. Hun fødte 4 dager over termin og ungen veide 3400g når de trodde hun skulle veie 1 kg mindre. Så de kan ta feil og symfyse mål trenger ikke alltid stemme.
 
Jeg har ligget under med to av mine og over med to av mine i SF mål
Ene gangen jeg lå litt under viste det seg at jeg hadde litt lite fostervann
Begge svangerskapene hvor SF mål lå litt under var kidsa hhv. 2700g og 3100g forløst i uke 36+5 og 37+0

De to hvor jeg lå over på SF mål var hhv. 3106g og 3206g begge forløst i uke 37+0
 
Takk for svar :) er veldig stresset dette svangerskapet. Føler alt er galt. Blodtrykk og puls, sf mål, urinprøvene. Føler meg ikke så veldig beroliget av noe. Alle vil bare vente å se. Vente å se om det skjer en vekst spurt, vente å se med det meste. Har masse vonde kynnere og spreng i magen. Kan nesten ikke gjør noe og kiloene renner på, men det ser ut som det kun er jeg som legger på meg.. skulle ønske noen bare kunne tatt en ekstra sjekk.. vente vente vente...
 
Trur man skal ta dette sf-målet men en klype salt. Ja, det kan gi et pekepinn på om baby er liten eller stor, for så å eventuelt undersøke nærmere.
Mitt symfysemål var i uke 24 øverst på den kurven. (Målt av jordmor) Ultralyd uke 27 viste en stor baby, som ville gitt termin 11 dager tidligere enn oul og 18 dager tidligere enn tul. Likevel måler fastlegen idag (28+1) sf målet til under gjennomsnittet og nest nederst på kurven.
Jeg har med de siste barna ligget ganske høyt på sf-mål, men har fått helt gjennomsnittlige babyer.
 
Har du fått en vekstestimering på OUL? Så det greit ut da? Fikk det jeg da jeg var på UL her nede i Belgia i uke 22. Min søster la på seg veldig lite i starten og hadde liten mage, men plutselig spratt den fram mot slutten og hun fikk en stor gutt på nesten 4 kg.
 
Har ikke personlig erfaring med avvikende SF-mål..
Men kjenner flere som hadde bittesmå mager og tilsvarende små SF-mål, som likevel bar på normalstørrelse babyer.
 
Har du fått en vekstestimering på OUL? Så det greit ut da? Fikk det jeg da jeg var på UL her nede i Belgia i uke 22. Min søster la på seg veldig lite i starten og hadde liten mage, men plutselig spratt den fram mot slutten og hun fikk en stor gutt på nesten 4 kg.

Alt var fint i uke 18. Oul viste ingen abnormaliteter, ble skjøvet frem nesten en hel uke, uten at det i det hele tatt er mulig. Da hadde jeg hatt eggløsning 4 dager etter menstruasjon og jeg vet vi kun hadde samleie 1 eneste gang den måneden fordi jeg hadde så mye smerter på grunn av leddgikten. (Vi planla ikke dette barnet) min estimerte eggløsning var 27 mars noe som vil gi en termin på rundt 21/22 desember. Har fått termin 16 desember. Når jeg ligger på ryggen er magen helt flat! Men kjenner godt med liv og magen er der selvfølgelig når jeg står. Men sammen med blodtrykk på 140/94 og hvilepuls på 113 fullt utslag på leukocytter og lite sf mål kjente jeg at jeg ikke var særlig beroliget sist jordmor time.
 
Alt var fint i uke 18. Oul viste ingen abnormaliteter, ble skjøvet frem nesten en hel uke, uten at det i det hele tatt er mulig. Da hadde jeg hatt eggløsning 4 dager etter menstruasjon og jeg vet vi kun hadde samleie 1 eneste gang den måneden fordi jeg hadde så mye smerter på grunn av leddgikten. (Vi planla ikke dette barnet) min estimerte eggløsning var 27 mars noe som vil gi en termin på rundt 21/22 desember. Har fått termin 16 desember. Når jeg ligger på ryggen er magen helt flat! Men kjenner godt med liv og magen er der selvfølgelig når jeg står. Men sammen med blodtrykk på 140/94 og hvilepuls på 113 fullt utslag på leukocytter og lite sf mål kjente jeg at jeg ikke var særlig beroliget sist jordmor time.

Ble også skjøvet frem mtp termin. Hadde positiv eggløsningstest 10 april og mener jeg hadde EL den dagen og fikk termin 29/12 på UL i uke 13. Tror egentlig termin skulle vært i begynnelsen av januar, men de står fast på denne terminen fast på denne terminen og skal ha KS et par uker før den terminen. Har alltid blitt skjøvet frem (også i de 2 andre svangerskapene) ca 1 uke selv om jeg tok EL tester og tempet og alt.
 
Back
Topp