Liten baby

Bebi86

Betatt av forumet
Jeg var på ultralyd i går, jeg er 32 + 4 uker på vei. Jeg fikk da vite at jeg har en liten baby, han er -19,5 % mindre enn gjennomsnittet og 1600 gram nå. De sjekket blodgjennomstrømingen til navlestrengen og til morkaken og alt var fint. Jeg skal tilbake for å sjekke vekst om to uker. Jeg glemte å spørre jordmor om det er noe jeg kan gjøre for at min lille baby skal bli større, kan det hjelpe å spise oftere/mere? Eller er dette urelevant fordi baby tar den næringen den selv trenger? Håper på svar :)

Hei på deg!

Så fint at alt ser bra ut med flowet i navlesnoren - det er bra!
Når vi finner en baby som er en del mindre enn gjennomsnittet holder vi alltid litt mer øye med tilveksten. Derfor skal du på en ny kontroll om to uker. Hvis det da stadig er rundt minus 20 % er vokser babyen din som den skal, og da er sansynligheten for at den bare er genetisk lille stor. Noen babyer skal være litt små mens andre er store. De vi ønsker å fange opp er jo de hvor prosenten øker som et tegn på at morkaken ikke lenger fungerer helt optimalt.

Det er ikke så mye du kan gjøre for å få babyen din å vokse mer. Men det er alltid lurt å spise sunt og gjerne ta livet litt med ro, så litt egenomsorg er bra.

Masse lykke til da :-)

Mange hilsner fra jordmor Ragna.

Takk for svar Ragna :)

Min og lå under på vekstestimerings skjema for ca 4 år siden,han veide bare 2890 g og 47 cm lang da han ble født..synes at han var liten og trodde at jeg kom til og få en på 3,5 kg en gang til så ble litt skuffa først,men så snudde jeg det til at jeg har jo baby lenge denne gangen..:)

Jeg lager visst små barn jeg. Maks 3 kg denne gangen også og får ekstra oppfølging.

Så lenge den vokser og følger sin kurve er de fornøyd :)

Back
Topp