Lite vektoppgang

Miri462

Blir kjent med forumet
Hei!
Jeg har gjennom hele svangerskapet gått veldig lite opp i vekt. Før svangerskapett hadde jeg normal bmi og veide 63 kg. Nå er jeg i uke 25 og veier kun 64,7 kg. Jeg har alltid spist mye og har høy forbrenning. I svangerskapet har jeg økt porsjoner og spiser mye for dagen uten noe særlig vektoppgang. Jeg er nå bekymret for at babyen ikke får i seg nok næring. Jeg har nylig målt magen min hos jordmor og den er rett under gjennomsnittet. Men er likevel bekymret når jeg leser at jeg nå har blitt undervektig. Er det flere som har gått lite opp i vekt?
 
Hei!
Jeg har gjennom hele svangerskapet gått veldig lite opp i vekt. Før svangerskapett hadde jeg normal bmi og veide 63 kg. Nå er jeg i uke 25 og veier kun 64,7 kg. Jeg har alltid spist mye og har høy forbrenning. I svangerskapet har jeg økt porsjoner og spiser mye for dagen uten noe særlig vektoppgang. Jeg er nå bekymret for at babyen ikke får i seg nok næring. Jeg har nylig målt magen min hos jordmor og den er rett under gjennomsnittet. Men er likevel bekymret når jeg leser at jeg nå har blitt undervektig. Er det flere som har gått lite opp i vekt?

1.svangerskapet mitt gikk jeg opp veldig lite, de siste 5 av totalt 10 kg kom iløpet av siste par månedene. Dette var på grunn av lavt stoffskifte og egentlig gener også.
føler selv denne gangen at jeg er svær som et hus, men alle kommenterer at magen og jeg er veldig liten for å være så langt på vei.

Hvis lege og jordmor har sjekket deg og baby og alt ser greit ut så trenger du nok ikke bekymre deg.

Men ville bedt om vekstkontroll av baby dersom du er bekymret!
 
1.svangerskapet mitt gikk jeg opp veldig lite, de siste 5 av totalt 10 kg kom iløpet av siste par månedene. Dette var på grunn av lavt stoffskifte og egentlig gener også.
føler selv denne gangen at jeg er svær som et hus, men alle kommenterer at magen og jeg er veldig liten for å være så langt på vei.

Hvis lege og jordmor har sjekket deg og baby og alt ser greit ut så trenger du nok ikke bekymre deg.

Men ville bedt om vekstkontroll av baby dersom du er bekymret!
Takk for svar :). Kanskje jeg skal be om vekstkontroll. Vet du om det er legen jeg må gå til da eller ultralyd?
Får også kommentarer på at magen ser liten ut. Men jordmor målte livmoren og sa jeg var normal.
 
Hei!
Jeg har gjennom hele svangerskapet gått veldig lite opp i vekt. Før svangerskapett hadde jeg normal bmi og veide 63 kg. Nå er jeg i uke 25 og veier kun 64,7 kg. Jeg har alltid spist mye og har høy forbrenning. I svangerskapet har jeg økt porsjoner og spiser mye for dagen uten noe særlig vektoppgang. Jeg er nå bekymret for at babyen ikke får i seg nok næring. Jeg har nylig målt magen min hos jordmor og den er rett under gjennomsnittet. Men er likevel bekymret når jeg leser at jeg nå har blitt undervektig. Er det flere som har gått lite opp i vekt?
Sniker
Babyen tar det den trenger av næring, så hvis du føler deg fin er det nok helt ok :) husk at det finnes jo de som kun går ned i vekt i svangerskapet og ender opp med baby på 4000 gr
 
Takk for svar :). Kanskje jeg skal be om vekstkontroll. Vet du om det er legen jeg må gå til da eller ultralyd?
Får også kommentarer på at magen ser liten ut. Men jordmor målte livmoren og sa jeg var normal.
Da jeg hadde vekstkontroll i forrige svangerskap, var det fastlegen min som sendte henvisning og så dro jeg på ultralyd på sykehuset i uke 32 :) og angående størrelse på mage: vi bærer jo babyene forskjellig. Noen har lang overkropp, noen har kortere, og da legger babyen seg ulikt. Jeg fikk vekstkontroll sist fordi målingen av magen var under gjennomsnittet - men alt var bra, jeg fikk en liten baby (under 3kg), men som var frisk og fin.
 
Takk for svar :). Kanskje jeg skal be om vekstkontroll. Vet du om det er legen jeg må gå til da eller ultralyd?
Får også kommentarer på at magen ser liten ut. Men jordmor målte livmoren og sa jeg var normal.

størrelsen på magen osv spiller nok ikke så stor rolle, hadde «liten» mage sist og frøkna veide 3510g.
Prioriteringen her er at du er bekymret og derfor ber om vekstkontroll. Best å være på den sikre siden og ofte har jordmor og lege god forståelse for at man er bekymret. Hos meg var det jordmor som sendte henvisning så hør med jordmor!
 
Jeg gikk ned nesten tre kg i første svangerskap og ligger fortsatt 2,5 kg bak startvekt dette svangerskapet. Jeg har et litt annet utgangspunkt enn deg ettersom jeg er overvektig, men jeg fikk veldig god oppfølging både av lege og på sykehuset med ekstra kontroller - særlig da symfysemålet begynte å flate ut. Det er som det blir sagt over her: Babyen tar det den trenger. Men! Det er jo viktig å passe på deg også! Jeg blir feks veldig sliten av å ikke få i meg nok næring og har fått gode råd om kostholdstilpsninger (herunder «gode» råd som å spise mer sukker og øvrige karbohydrater ettersom det bare er det kroppen vil ha..) Og opp mot fødsel blir det enda viktigere! Du skal orke å føde! I referatene mine fra de siste møtene med sykehuset (jeg hentet ut alt som var lagret i ettertid) står det fantastiske ting som «pasient er bedt om å forsøke å spise hamburger.» Og et par dager før fødsel: «Sukkerbiter er også mat.» Så mitt tips: Snakk med legen din, ha en åpen dialog om dette og be om henvisning til sykehuset så de også registrerer dette og kan følge deg opp ved behov.
 
Hei!
Jeg har gjennom hele svangerskapet gått veldig lite opp i vekt. Før svangerskapett hadde jeg normal bmi og veide 63 kg. Nå er jeg i uke 25 og veier kun 64,7 kg. Jeg har alltid spist mye og har høy forbrenning. I svangerskapet har jeg økt porsjoner og spiser mye for dagen uten noe særlig vektoppgang. Jeg er nå bekymret for at babyen ikke får i seg nok næring. Jeg har nylig målt magen min hos jordmor og den er rett under gjennomsnittet. Men er likevel bekymret når jeg leser at jeg nå har blitt undervektig. Er det flere som har gått lite opp i vekt?
Jeg er i uke 25 straks og ikke gått opp noe. Gått ned 4kg istedenfor. Jeg var 5kg for tung i følge bmi når jeg ble gravid. Legen er ikke noe spesielt bekymret for meg. Men det var ikke vanlig sa han. Jeg har svangerskap diabetes så burde ha lagt på meg igrunn. Men ja, finnes mange forskjellige kropper tydeligvis.
I tidligere svangerskap har jeg lagt på meg 10 og 11kg. Så har hatt helt normal vektoppgang da.

Babyen min denne gang er forøvrig langt større enn jevnaldrende på 25 uker. Selv om jeg har gått ned i vekt..rart. Men men. Magemålet mitt er under gjennomsnittet.

Snakk med legen om vekstkontroll viss du bekymrer deg :)
 
Formen min er kjempefin og har godt med energi. Så regner med at jeg ikke er underernært selvom jeg ikke går opp i vekt. Men får ta det opp med legen hvis det fortsetter med lite vektøkning. Tusen takk for svar :Heartred
 
  • Liker
Reactions: CSS
Hei!
Jeg har gjennom hele svangerskapet gått veldig lite opp i vekt. Før svangerskapett hadde jeg normal bmi og veide 63 kg. Nå er jeg i uke 25 og veier kun 64,7 kg. Jeg har alltid spist mye og har høy forbrenning. I svangerskapet har jeg økt porsjoner og spiser mye for dagen uten noe særlig vektoppgang. Jeg er nå bekymret for at babyen ikke får i seg nok næring. Jeg har nylig målt magen min hos jordmor og den er rett under gjennomsnittet. Men er likevel bekymret når jeg leser at jeg nå har blitt undervektig. Er det flere som har gått lite opp i vekt?

Sniker
Jeg gikk opp nesten alt etter uke 24 og endte på minst 15kg pluss. Normal BMI før graviditet :p

Nå har du hatt første måling av SF, altså at hun målte magen. Du skal ha en kontroll igjen i uke 28 regner jeg med hvor magen måles igjen så da har du noe å forholde deg til hva gjelder vekst. Det kan gi videre grunnlag for om du behøver vektkontroll, og der får du på gyn poliklinikken på sykehuset, dit henvises man om det er en god grunn til det.
Jeg vil i utgangspunktet tenke at dette ikke er noe du skal bekymre deg over - så lenge jordmor ikke var bekymret på forrige kontroll, du spiser og drikker jevnlig, kaster ikke opp al væske/mat.

Du kommer helt sikkert til å opp i vekt fra nå og ut over, men det er helt individuelt når man går mest opp. Jeg endte jo som sagt med en stor vektøkning med bare 1kg opp i uke 24.
 
Sniker
Jeg gikk opp nesten alt etter uke 24 og endte på minst 15kg pluss. Normal BMI før graviditet :p

Nå har du hatt første måling av SF, altså at hun målte magen. Du skal ha en kontroll igjen i uke 28 regner jeg med hvor magen måles igjen så da har du noe å forholde deg til hva gjelder vekst. Det kan gi videre grunnlag for om du behøver vektkontroll, og der får du på gyn poliklinikken på sykehuset, dit henvises man om det er en god grunn til det.
Jeg vil i utgangspunktet tenke at dette ikke er noe du skal bekymre deg over - så lenge jordmor ikke var bekymret på forrige kontroll, du spiser og drikker jevnlig, kaster ikke opp al væske/mat.

Du kommer helt sikkert til å opp i vekt fra nå og ut over, men det er helt individuelt når man går mest opp. Jeg endte jo som sagt med en stor vektøkning med bare 1kg opp i uke 24.
Takk for svar :)
 
Back
Topp