Lite vektøkning

Hoe86

Forelsket i forumet
Hvordan ligger dere an mtp vekten de siste ukene? Selv har jeg ikke gått opp et gram (faktisk gått ned pittelitt) iløpet av de siste 6-7 ukene. Er nå i uke 33. Jordmor mente jeg burde legge på meg litt mer, og anbefalte ulike matvarer med god næringstetthet. Problemet er bare at jeg blir så sykt fort mett. Klarer maks 1 brødskive til et måltid, eller 2 knekkebrød. Og middagen spiser jeg ca like mye som datteren min på 6år. Har ikke sjans til å få i meg mer.

Totalt i svangerskapet har jeg gått opp 7-8kg så jeg har jo tross alt gått opp litt. (Det var i første og andre trimester). Men veide bare 56kg i utgangspunktet, så var jo relativt slank.

Symfysemålet er fint (litt under, men innenfor), og magen vokser som den skal. Men er jo litt bekymret for at lille i magen ikke skal få i seg nok næring. Er det slik at babyen tar det den trenger uavhengig av mengde mat mor får i seg?
 
Jeg har hele tiden fått beskjed om at babyen tar det den trenger, er i uke 30 og kun gått opp 3 kilo... Men veier litt mer en deg i utgangspunkt, men er normalvektig da... Snakk med jordmor igjen hvis du er usikker.
 
Jeg tror du nettopp leste tankene mine med det innlegget der :p Jeg er 28+5 og har bare gått opp 3.5 kg og de siste 2 1/2 ukene har vekta stått helt bom stille til tross for at bolla er inni en periode hvor hun skal vokse mye. Jeg, som deg, sliter med at jeg blir ekstremt fort mett. En typisk dag for meg betyr 2 skiver brød til frokost som egentlig gjør meg ubehagelig mett, stinn og andpusten og jeg orker stort sett ikke noe mer mat på ca. 5-6 timer annet enn kanskje noen biter frukt eller grønnsaker innimellom. Middagsporsjonen er mindre enn vanlig og jeg må dele den opp i to, først en halvdel, deretter vente 20-40 min så det får synke og så klarer jeg som regel å stappe i meg resten, med samme resultat som til frokosten, altså stinn, kvalm og dårlig plass til pusting :p Det sier seg selv at kaloriinntaket ikke blir det største av detta, så jeg prøver å spise energitett mat for å få i meg mest mulig.
Men hverken jordmora mi eller legen min har stressa med vekta og i likhet med baby-love over her så har jeg fått beskjed om at bolla tar det hun trenger uansett hvor mye jeg legger på meg eller ikke. Det eneste jeg har vært litt ekstra obs på mtp vitaminer er omega 3 da denne er viktig ifht utviklinga av hjernen. I perioder har jeg tatt omega3-tilskudd fordi jeg ikke har klart å få i meg nok matvarer med dette i.
 
Her har også vekta stått stille siden uke 28. Er i uke 31 nå. Har totalt gått opp 10 kg da. 4 frem til uke 12, 4 fra 12 til 24 og to fra 24 til 28. Skal på vekstberegning på torsdag, og kjenner at det er fint. Er i øvre del av normalvektigsjiktet selv. Håper å holde meg på maks 14, som er det jeg har gått opp før. Sånn sett ligger jeg vel ok an nå.
 
Jeg ville som Esoteri sier tenkt mer på hva du faktisk spiser når du får i deg mat. Ikke behagelig å være stinn og stappmett heller!! Så ville ikke pusher i meg masse mat og hatt det fælt hele tida. Har også hørt at de tar det de skal ha, så om maten du faktisk får i deg er næringsrik, så tror jeg ikke at det er noe problem. Virker jo som babyen vokser fint. Tenk på de som spyr nesten hele svangerskapet, det går jo som regel veldig bra med de babyene også. Kjenner flere!:)
 
Sist gikk jeg ned 7 kg og det gikk helt fint. Denne gang har jeg lagt på meg 4,2 kg. Det er helt fint. Med første la jeg på meg ca det samme :)
 
Ungen tar det den skal ha og så lenge magen vokser og du kjenner godt med liv skal du ikke bekymre deg :) med førstemann gikk jeg ned totalt 6kg, ikke opp noen ting å han var 3500g akkurat når han kom ut! Med andre gikk jeg opp 5kg og ho var 3580g.. Denne gangen har jeg kun gått opp totalt 3kg.. Og sist ul ble ho i magen estimert til å veie 1200g å det var i uke 28 :)
 
Hvordan ligger dere an mtp vekten de siste ukene? Selv har jeg ikke gått opp et gram (faktisk gått ned pittelitt) iløpet av de siste 6-7 ukene. Er nå i uke 33. Jordmor mente jeg burde legge på meg litt mer, og anbefalte ulike matvarer med god næringstetthet. Problemet er bare at jeg blir så sykt fort mett. Klarer maks 1 brødskive til et måltid, eller 2 knekkebrød. Og middagen spiser jeg ca like mye som datteren min på 6år. Har ikke sjans til å få i meg mer.

Totalt i svangerskapet har jeg gått opp 7-8kg så jeg har jo tross alt gått opp litt. (Det var i første og andre trimester). Men veide bare 56kg i utgangspunktet, så var jo relativt slank.

Symfysemålet er fint (litt under, men innenfor), og magen vokser som den skal. Men er jo litt bekymret for at lille i magen ikke skal få i seg nok næring. Er det slik at babyen tar det den trenger uavhengig av mengde mat mor får i seg?
Jeg er uke 33+5 dager, og gått opp 1,5 kg. Gikk med 7 kg de første 15 ukene. Er normal vektig men aldri hørt fra min jordmor jeg bør gå opp mer, både magen og baby'n vokser som de skal :) masse aktivitet fra hun i tilegg! Babyen tar først maten du spiser og du får restene, og spiser man lite en periode spiser bare baby'n av fett reservene dine
 
Jg veide 50 kg når jeg ble gravid,de siste 13 ukene har jeg gått opp 1 kg pr uke ;) jeg kjenner at jeg blir mye fortere mett nå enn for bare noen uker siden.
 
Jeg har ikke lagt på meg ett gram siden positive test og veier mindre enn startvekt men babyen tar det den skal ha, går evt kun utover mor! Er i dag 29+6 :)
 
Back
Topp