F
Førstegangsfødende33
Guest
Leser at "alle" skriver om økt utflod, men for min del så opplever jeg at jeg har mindre utflod... Er begge deler normalt?
Hilsen den førstegangsgravide
Hilsen den førstegangsgravide
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
For et flott og informativt svar! Jeg regner med at el-slim-ish da er vanligHva er normalt?
Så lenge den ikke lukter kraftig vondt, eller blir grønnlig eller mursteinsrød i fargen, så er det meste normalt. Den kan være tykk og tynn og noen ganger nesten klumpete, og allikevel er det helt normalt. Er du i tvil kan du ta det opp med legen eller jordmoren din på neste kontroll. Årsaken til den økte utfloden er først og fremst at både skjeden og livmoren skal bygge seg opp til fødselen, så det foregår en enorm produksjon av nye celler og en avstøtning av gamle i rekordfart.
Noen tror at vannet har gått fordi det nærmest renner utflod. Testen her er å legge seg ned på gulvet, da vil babyen "flyte opp" litt slik at trykket mot skjeden avtar, hvis det er vannet som har gått renner det mer da.
Så er det også det faktum at når man er gravid blir det en annen surhetsgrad i skjeden og bakterier og sopp trives bedre da.
Hva er unormalt?
Hvis utfloden din lukter sterkt fisk eller råttent, skal du oppsøke fastlegen eller gynekologen din. Det skal du også gjøre hvis den får en kraftig farge i retning grønn eller mursteinsrød.