Lite streng?

Sjakk Matt

Betatt av forumet
Jeg var sammen med en venninne og barna våre på turn i går formiddag, og da vi skulle dra oppsto en situasjon.r (vi dro litt før venninna mi og sønnen hennes). Vi hadde alle satt skoene på samme plass, og da vi sto for å kle på oss tok tvillingjenta vår skoen til venninna mi sin guttunge og dunket de i gulvet (begge tvillingene har bestandig beundret skoene hans siden han har blinkelys på sine) og jeg sa ikke annet enn noe slikt som: synes du skoene til x er så fin siden de blinker slik? ...vel, det sto en annen dame - mor til en annen jente i barnehagen også der, og da jeg begynte å kle på skoene til jenta vår tok nettopp denne her jenta over, og gjorde akkurat det samme som mi jenta hadde gjort med skoene. Men denne mammaen sa strengt ifra om at hun ikke skulle røre andre sine saker..! Var/ er jeg for lite streng med barna mine? Hva ville dere gjort?

Jeg hadde nok sagt fra at det ikke er greit å gjør det, men sikkert med den vrien at jeg skjønner at h*n syns de var fine, men at h*n måtte sette de i hylla igjen.. Vet ikke om akkurat den episoden der var noe sånnsom skiller så veldig fra for streng/for lite streng.. Uansett ingen grunn til å hisse seg opp, da. Får bare forklare de i slike situasjoner tror jeg.. :)

Vet ikke. Kanskje en kombinasjon. Jasså snuppa du liker de skoa som blinker, men du vet, det er ikke dine sko, så vi får la de stå i fred.
Er kanskje det jeg håper jeg hadde sagt :D

Men hva jeg faktisk hadde gjort eller sagt vet jeg ikke.

Synes det er viktig at de lærer forskjell på mitt og ditt. men ville kanskje ha valgt en viktigere situasjon og tatt opp den diskusjonen på. Også kommer det jo litt ann på alder på ongene også da :D

De blir snart tre år... Jeg tenkte ikke over det der og da, jeg var utrolig stressa, men det er jo ikke en unnskyldning. Jeg tenkte ikke at det gjorde noe siden det var skoene til x, men ja... Alle skoene sto utover gulvet, hun tok de ikke ut av hylla, men det gjør ikke situasjonen særlig annerledes.

Nei, du reagerte akkurat slik jeg ville reagert i samme situasjon! :-) Jeg sparer "strengheten" til det virkelig er nødvendig... La barn være barn!

Sillebedille skrev:
Nei, du reagerte akkurat slik jeg ville reagert i samme situasjon! :-) Jeg sparer "strengheten" til det virkelig er nødvendig... La barn være barn!

Takk :)

vi har alle forskjellige saker vi er strenge på, hun er sikker litt mer likegyldig til andre ting som du er streng på

Tror jeg ville sagt noe sånt med helt vanlig stemme: "Oiii, dem va fin ja.. men husk at det e "Ask" sine sko, så vi må sett dem på plass:) "

Det kan jo være en grunn til at hun var litt streng, kanskje barnet er fæl til å røre borti ting absolutt hele tiden og hun må ha en strengere periode så barnet forstår at man kan ikke bare "ta" alt man vil. Kan være så mye bak det, så egentlig synes jeg ikke hun var for streng og du var ikke for lite streng.

Det er forskjell på barn, og da også naturlig "hvilken oppdragelse" som egner seg for hvert barn :) Hvis noen skjønner hva jeg mener?

Jeg kan forstå at x kanskje var stressa og redd for noen skulle rote skoa bort, men det var litt frekt av henne å "angripe" dere på denne måten. Jeg syns ikke du er "en dårlig mor", fordi du virket vennlig som de fleste som Sillebedille skrev sparer strengheten til det virkelig er nødvendig. Hvis barnet mitt gjør noe som det ikke skal setter jeg meg ned på dets nivå og forklarer hva som er rett og galt, sitt og ikke sitt osv :) Det er vanlig at det skjer hos 3-åringer, og det må x tåle ;)

Påskeharen skrev:
Jeg kan forstå at x kanskje var stressa og redd for noen skulle rote skoa bort, men det var litt frekt av henne å "angripe" dere på denne måten. Jeg syns ikke du er "en dårlig mor", fordi du virket vennlig som de fleste som Sillebedille skrev sparer strengheten til det virkelig er nødvendig. Hvis barnet mitt gjør noe som det ikke skal setter jeg meg ned på dets nivå og forklarer hva som er rett og galt, sitt og ikke sitt osv :) Det er vanlig at det skjer hos 3-åringer, og det må x tåle ;)

Det var jeg som var stressa og hun angrep oss heller ikke. Det er jeg som i etterkant har reflektert over situasjonen vi var i, og tenkt at jeg kanskje er for lite streng med barna mine (i en slik situasjon). Men jeg tenker også at jeg tross alt har to tre-åringer å holde rede på, og hvis jeg tar frem strenge-kortet for noe slikt kan jeg ende opp med å stå der med to tverre barn. Skoene hun rørte var bestevennen sin, og hun kan også finne på å gå i gangen å dunke skoen hans når de er hjemme hos oss på besøk liksom. Uansett, mine barn vet inderlig godt at de ikke skal røre andre sine saker/ ting på butikken og den slags, men jeg ble overrasket at moren til hun andre jenta reagerte slik som hun gjorde. Og på grunn av det tenkte jeg etterpå: er jeg for lite streng med mine? den andre jenta er ca to og et halvt, så vet dere alderen hennes også...

Sjakk Matt skrev:

Påskeharen skrev:

Det var jeg som var stressa og hun angrep oss heller ikke. Det er jeg som i etterkant har reflektert over situasjonen vi var i, og tenkt at jeg kanskje er for lite streng med barna mine (i en slik situasjon). Men jeg tenker også at jeg tross alt har to tre-åringer å holde rede på, og hvis jeg tar frem strenge-kortet for noe slikt kan jeg ende opp med å stå der med to tverre barn. Skoene hun rørte var bestevennen sin, og hun kan også finne på å gå i gangen å dunke skoen hans når de er hjemme hos oss på besøk liksom. Uansett, mine barn vet inderlig godt at de ikke skal røre andre sine saker/ ting på butikken og den slags, men jeg ble overrasket at moren til hun andre jenta reagerte slik som hun gjorde. Og på grunn av det tenkte jeg etterpå: er jeg for lite streng med mine? den andre jenta er ca to og et halvt, så vet dere alderen hennes også...

Å ja, sånn, ja. Jeg ble litt forvirret av første teksten din, og skrev ut fra den jeg trodde oppfattet slik :) No er jeg helt med :)

He he.... Det er bra du skjønte det nå hvertfall

Sillebedille skrev:

Enig! 

Godt at det er flere som tenker som meg :)

Sillebedille skrev:

Signerer denne

Sillebedille skrev:

Helt enig med deg! :-)

Ler... Ja det er litt slik her også - for å sette det på spissen så må man liksom ikke finne på å si hva som ikke er lov fordi da skal det overprøves de lux. Men jeg har begynt å spørre feks: klarer du å sette koppen på benken? Eller, om han/ hun slår seg vrang: åja, klarer du ikke å sette koppen på benken? ...det funker siden de så gjerne vil være flink, bli sett samt få ros :) så som oftest får jeg det som jeg vil med litt forhandling. "bank i bordet"

Jeg tror jeg hadde sagt noe av det samme som deg, og lagt til noe sånn som: "nå setter vi de tilbake, for det er ikke våre sko"

Greit å fordele "strengheten" litt, sånn at man blir hørt når det virkelig betyr noe...

Back
Topp