Lite samarbeidsvillig sjef... :/

Kaosbarn ilf.

Elsker forumet
Har ei jobbhelg igjen, den 6 og 7 februar, før jeg går ut i permisjon 11 feb. (Har kun jobbet hver 3. helg de siste mnd) 3 uker siden sist jeg var på jobb. Den siste helga der tror jeg ikke jeg klarer. Er tungt arbeid, stell av brukerer, vasking av klær, laging av mat.

Jeg tenkte det var bare tull å dra til legen å ordne sykemelding baaare for de to dagene liksom, så tenkte jeg kunne ta egenmeldig for de dagene.

Sjefen ringte isted, det var altså UAKTUELT! [:'(] Da ble det planlagt egenmelding, og det ble ikke riktig.... Så da ringte jeg legekontoret og skulle bestille meg time till lege, sånn at jeg fikk sykemelding.. JADA. Ingen ledige timer før helga..

Jeg forklarte situasjonen, og de skulle snakke med legen, så kanskje han kan skrive ut en sykmelding for de to dagene likevel...

Venter på tlf nå.. [8|]

Er jeg HELT urimelig, eller er sjefen min LITT prippen??

Hvis jeg ikke får sykemelding, da MÅ jeg jo ta egenmelding da...

Åhhh..!

vanskelig sjef spør du meg.

Hadde dette skjedd titt og ofte hadde det vært noe annet. men det er rett før permisjonen starter og ett engangstilfelle.

Sær sjef.

Syns kansje sjeven var litt vell strix... hehe! Men noen er vel slik at rett skal være rett...
Håper du får skrevet ut sykemlding vertfall [:)]

du skal kunne "bestille" forlenget sykemelding trodde jeg.... Da kan de ta det over tlf.. Hadde det jeg en gang... da ringte jeg legekontoret å forklarte situasjonen så ga de beskjed videre til fastlegen min å jeg kunne hente sykemelding.... Men for svarte for en prippen sjef åg då.... Han burde jo bare være gla du gir beskjed så pass god tid i forveien.. Da har de jo god tid å finne noen til å ta di plass den helgen....

Å sjefen er ei DAME!! [8|] Hååpper det ordner seg.. [:)]

Ikke for å være natig, men jeg hadde nok forlangt det samme av mine kollegaer - altså at de ordnet en sykemelding og ikke varslet meg om bruk av egenmelding i forkant... På jobben er det meg som sitter med oversikt over fravær, og en varslet egenmelding er i mine øyne det samme som skulk - da må man ta den turen til legen og få sykemeldingen... Men du har jo mange dager igjen før det blir helg, og får helt sikkert sykemelding av legen din - det ordner seg nok!

Hadde det vist seg i en sånn situasjon at det var umulig for kollegaen min å få time hos lege for å få sykemelding, så hadde jeg nok ikke vært vanskelig, og sagt at det var ok med egenmelding men synes man skal gjøre det forsøket... Husk at en sykemelding pga graviditet da får arbeidsgiver faktisk igjen pengene av nav - egenmelding er det arbeidsgiver selv som må dekke, så det ligger økonomi i det også...

ORIGINAL: vann123

Ikke for å være natig, men jeg hadde nok forlangt det samme av mine kollegaer - altså at de ordnet en sykemelding og ikke varslet meg om bruk av egenmelding i forkant... På jobben er det meg som sitter med oversikt over fravær, og en varslet egenmelding er i mine øyne det samme som skulk - da må man ta den turen til legen og få sykemeldingen... Men du har jo mange dager igjen før det blir helg, og får helt sikkert sykemelding av legen din - det ordner seg nok!

Hadde det vist seg i en sånn situasjon at det var umulig for kollegaen min å få time hos lege for å få sykemelding, så hadde jeg nok ikke vært vanskelig, og sagt at det var ok med egenmelding men synes man skal gjøre det forsøket... Husk at en sykemelding pga graviditet da får arbeidsgiver faktisk igjen pengene av nav - egenmelding er det arbeidsgiver selv som må dekke, så det ligger økonomi i det også...

Jeg skulle akkurat til å si at det må vel være det samme om sjefen får en egenmelding en stund i forkant eller en sykemelding en stund i forkant, men når jeg leser det siste her, så skjønner man jo litt mer. Var ikke klart over at bedriften ikke har disse 16 dagene når man er gravid.. Klart, da hadde jeg også ønsket meg en sykemelding i sjefens sko! [:)]

Refusjonen for hele sykemeldingsperioden gjelder kun når det er svangerskapsrelatert sykdom - og det er det jo, det er slik jeg forstår det graviditeten som gjør at det blir for tungt å gå på jobb disse dagene. Legen må da krysse av for det på sykemeldingen, og arbeidsgiver må søke om refusjon for disse dagene.

Og ellers så er det jo greit om arbeidsgiver er fleksibel hvis det viser seg at det er vanskelig å komme til hos lege i forkant av helgen - det er jo bare to dager det er snakk om, litt sunn fornuft må det gå an å vise vel...

Håper det ordner seg med sykemelding for deg da! Men det skulle ikke være noe problem.

Jeg hadde 50% før jul, men bekkenet og søvnmangel ble et stort problem, så jeg ringte til legekontoret uka før jul og sa jeg hadde behov for 100%. Jeg fikk dette uten legetime. Har enda ikke vært der, skal først i morgen, men har likevel fått forlengelse når jeg har ringt! Så det skulle nok ikke være noe problem for deg å forlenge den med to dager!

Jeg jobber forresten mye med sykemeldingsproblematikk på jobben min. Og vi har en del gravide, så har lært meg reglene, som er ganske strenge. Når man har hatt sykemelding for en periode, kan man ikke benytte seg av egenmelding igjen før det har gått 16 dager.. Hadde det problemet selv i oktober; var sykemeldt deltid noen uker. Så jobba jeg 14 dager og ble deretter syk. Da holdt det ikke med egenmelding, måtte til legen.

Men når det gjelder egenmeldinger generelt, så får jobben vanligvis refundert for disse også, når man er gravid. Da må bare kopi av denne sendes til nav!

LYKKE TIL!!!

ORIGINAL: vann123

Jeg må si meg enig i denne. Litt usikker på "natig", men joiner likevel [8D] Så jeg forstår sjefen din. Dessverre... [;)]

Back
Topp