Lite søvn

Litjmora

Forumet er livet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Aprilspirene 2024❤️
Hei.
Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli psykisk sliten av mangel på søvn.
Min sønn er nå 18 mnd og lite søvn har vært tilstede i hans liv fra ca 2 mnd alder.

2-8 mnd Ammet hver andre time hele døgnet. Sov 3 x 10 min dupper på dagtid.

8-13 mnd Fikk mme i løpet av dagen. Ikke natt.( tilbydde på natt, men han ville ikke ha) Våknet hver 2 time på natt og gråt. Kun det å ligge oppå meg gjorde at han sovnet igjen, for så å sove 2 timer også var det på han igjen. Hadde gått over til 2 dupper på dagen på 15 min hver.

13-18 mnd. Legger seg 18.30, våkner innen klokka 21 og hylgriner. Deretter hver time hele natta og gråter som om verden går under hvert øyeblikk. Har nå 1 dupp på dagtid som varierer fra 45 min til 90 min. 45 min er normalen.

Får kontakt med han på natta så tenker at det ikke er nattskrekk. Han er vel kanskje også litt liten for det?.

Har tatt det opp med HS flere ganger, har nå byttet HS etter vi flyttet og de begge sier at det er helt normalt. Men det nekter jeg å tro på. Ja, jeg forstår at småbarnslivet inkluderer lite søvn, men ikke på denne måten. Min sønn har ennå ikke hatt 1 natt der han har sovet mer enn 3 timer sammenhengende.

Han sover i sin egen seng på vårt rom, men havner gjerne opp til oss midt på natta når jeg ikke orker reise meg fra senga mer. Dette har vi gjort siden i sommer. Vi har forsøkt flere ganger å flytte han på eget rom, da tanken var at vi vekte/forstyrret han, men det har ikke hjulpet.

For å gjøre ondt verre så jobber min mann på sjøen, så halve tiden er jeg alene og får ikke hentet meg inn igjen.

Noen som har forslag til hva jeg skal gjøre for å få han til å sove bedre? Eventuelt har en ide om hva det kan være som feiler?
 
Jeg skjønner veldig godt at dette er frustrerende! Vi har også hatt en som har sovet dårlig, og hun er nå 3 år. Det har gradvis blitt litt bedre, men det er fortsatt utfordringer og hun våkner mye i løpet av en natt.

Jeg er helt enig med deg i at dette ikke er helt normalt, og at det kan tyde på at det er 'noe' som plager han. Vi fikk heller ikke mye hjelp hos hs, og måtte finne ut av en del ting på egenhånd.

Her fant vi ganske tidlig ut at mini hadde låsninger i nakke, rygg og bekken, i tillegg til at hun får vond mage av mye glutenprodukter (ikke allergisk, bare litt følsom mage). Har gått til kiropraktor i 2,5 år nå for å vedlikeholde, og vi merker på henne når hun har mye låsninger. Da sover hun dårligere, og det blir som oftest bedre når vi har vært hos kiropraktoren.

Hva som er 'galt' hos deres lille er umulig å si. Har dere vært hos lege for undersøkelse? Ser dere andre tegn på han på dagtid? Vår var feks litt treg til å gå, litt mer klønete enn de andre barna grovmotorisk og hadde en veldig tydelig favorittside fra tidlig av. Det falt noen brikker på plass når vi skjønte at hun hadde ubehag i kroppen.

Hvis han trenger deres nærhet for å sove bedre, høres det ut som dere gjør en god vurdering der. Barn er jo forskjellig, og noen trenger mer nærhet enn andre.

Ingen store og gode råd her med andre ord, men kjenner meg godt igjen i frustrasjonen din.
Håper dere finner ut av hva plagene hans kan skyldes ❤️
 
Jeg skjønner veldig godt at dette er frustrerende! Vi har også hatt en som har sovet dårlig, og hun er nå 3 år. Det har gradvis blitt litt bedre, men det er fortsatt utfordringer og hun våkner mye i løpet av en natt.

Jeg er helt enig med deg i at dette ikke er helt normalt, og at det kan tyde på at det er 'noe' som plager han. Vi fikk heller ikke mye hjelp hos hs, og måtte finne ut av en del ting på egenhånd.

Her fant vi ganske tidlig ut at mini hadde låsninger i nakke, rygg og bekken, i tillegg til at hun får vond mage av mye glutenprodukter (ikke allergisk, bare litt følsom mage). Har gått til kiropraktor i 2,5 år nå for å vedlikeholde, og vi merker på henne når hun har mye låsninger. Da sover hun dårligere, og det blir som oftest bedre når vi har vært hos kiropraktoren.

Hva som er 'galt' hos deres lille er umulig å si. Har dere vært hos lege for undersøkelse? Ser dere andre tegn på han på dagtid? Vår var feks litt treg til å gå, litt mer klønete enn de andre barna grovmotorisk og hadde en veldig tydelig favorittside fra tidlig av. Det falt noen brikker på plass når vi skjønte at hun hadde ubehag i kroppen.

Hvis han trenger deres nærhet for å sove bedre, høres det ut som dere gjør en god vurdering der. Barn er jo forskjellig, og noen trenger mer nærhet enn andre.

Ingen store og gode råd her med andre ord, men kjenner meg godt igjen i frustrasjonen din.
Håper dere finner ut av hva plagene hans kan skyldes ❤️
Hei.
Vi var tidlig til kiropraktor da jeg mistenkte at det kunne være noe der, siden han ble tatt med vakum. Men alt så bra ut og han er alltid blid og fornøyd på dagtid. Han var også tidlig ute med både fin og grovmotorikk.

Vi har ikke vært til lege med han, men jeg tok det opp med en (vikar)lege jeg var til for noen mnd siden og han mente at det ikke var noe vits å ta prøver for å finne ut om evt inntolleranse osv. Synes det var et merkelig svar. Venter bare på at fastlegen min skal komme tilbake slik at jeg kan bestille time hos han.

Tusen takk for svar :Heartred
Godt å vite at man ikke er alene....
 
Back
Topp