Lite søvn?

Havfruen1988

Blir kjent med forumet
Hei.
Jeg er rådløs! Min gutt på 8 mnd har de to siste ukene vært helt umulig! Han har tidligere sovet hele natten gjennom. I desember begynte det med en oppvåkning om natten og i kanuar ble det to. Men for 2 uker siden ble det alt fra 7-15(!) oppvåkninger om natten. Har vært alene i 9 dager da mannen er på jobb og jeg er helt sprengt! Jeg vet ikkw hva jeg skal gjøre! Har selvsagt sovet samtidig med han på dagen, men i går bestemte han seg for at han verken skal ha formiddagskvil eller ettermiddagskvil. Eller dvs at formiddagskvilen har vart 30 minutt, men så er det nok! Han er jo tydelig trøtt og sliten, me. Vil ikke sove! Det blir herjing om han ligger og koser med meg og i sengen er det rett opp og stå hele tiden. Vi har ikke endret på noen rutiner så forstår ingenting. Dette er ikke bra for meg og heller ikke for meg. Dersom han først sovner på meg så kan jeg ikke flytte han. Dette resulterer i dårlig rygg. Om natten har han den siste uken sovet oppå meg så får eg heller ta den vonde ryggen i bytte mot litt søvn. Nå kommer heldigvis svigers på besøk i kveld (på veeeldig kort varsel) for å avlaste meg på dagtid. Min egen familie bor her, men dem er det lite eller ingen hjelp i. Hver gang jeg har spurt om hjelp så får jeg nei til svar. Mannen kommer hjem på mandag og på torsdag skal vi på søvnkurs med HS, og han har i tillegg lovet å ta alle våkennettene neste uke. Men likevel så vil jeg veldig gjerne få han til å sove på natta igjen selv før den tid. Og gjerne på dagtid også.

Har noen noe råd?

Beklager rotete innlegg, men er veldig trøtt og sliten og klarer ikke formulere meg skikkelig.
 
Hei.
Jeg er rådløs! Min gutt på 8 mnd har de to siste ukene vært helt umulig! Han har tidligere sovet hele natten gjennom. I desember begynte det med en oppvåkning om natten og i kanuar ble det to. Men for 2 uker siden ble det alt fra 7-15(!) oppvåkninger om natten. Har vært alene i 9 dager da mannen er på jobb og jeg er helt sprengt! Jeg vet ikkw hva jeg skal gjøre! Har selvsagt sovet samtidig med han på dagen, men i går bestemte han seg for at han verken skal ha formiddagskvil eller ettermiddagskvil. Eller dvs at formiddagskvilen har vart 30 minutt, men så er det nok! Han er jo tydelig trøtt og sliten, me. Vil ikke sove! Det blir herjing om han ligger og koser med meg og i sengen er det rett opp og stå hele tiden. Vi har ikke endret på noen rutiner så forstår ingenting. Dette er ikke bra for meg og heller ikke for meg. Dersom han først sovner på meg så kan jeg ikke flytte han. Dette resulterer i dårlig rygg. Om natten har han den siste uken sovet oppå meg så får eg heller ta den vonde ryggen i bytte mot litt søvn. Nå kommer heldigvis svigers på besøk i kveld (på veeeldig kort varsel) for å avlaste meg på dagtid. Min egen familie bor her, men dem er det lite eller ingen hjelp i. Hver gang jeg har spurt om hjelp så får jeg nei til svar. Mannen kommer hjem på mandag og på torsdag skal vi på søvnkurs med HS, og han har i tillegg lovet å ta alle våkennettene neste uke. Men likevel så vil jeg veldig gjerne få han til å sove på natta igjen selv før den tid. Og gjerne på dagtid også.

Har noen noe råd?

Beklager rotete innlegg, men er veldig trøtt og sliten og klarer ikke formulere meg skikkelig.
Ikke mye råd å komme med, men det kan vere utviklingstrinn? Mi jente på 8,5 mnd har siste ukene sovet mye dårligere både på natt og dag. Hun finner ikke roen, og er sutrete og missfornøyd når hyb er våken.Håper det skyldes utviklingstrinn og st det snart er over.

Men det er vel ofte sånn at det blir dårligere søvn når de lærer seg å krabbe, reise seg osv. Hadde det sånn med første mann og lærte vel
at det er lite annet som hjelper enn å vente på st det går over...
 
Stakkars deg<3 Håper du får deg noen gode netter når mannen din kommer hjem. Kanskje sjekke om duppene bør flyttes på? Kanskje tre t mellom istedenfor 2,75t mellom evt gå til to dupper? Verdt å teste ut synes jeg :)
Er det nok melk/mat?
Innføre en kos om nettene?
Er pysjene romslige og behagelige på?
Endret bleietype?
Endret produkter som feks krem el våtservietter?
Skurv? (Har hørt det kan klø)
Ørebetennelse?
Forstoppelse?
Varm/kald dyne?

Noen forslag bare :)
 
Hei.
Jeg er rådløs! Min gutt på 8 mnd har de to siste ukene vært helt umulig! Han har tidligere sovet hele natten gjennom. I desember begynte det med en oppvåkning om natten og i kanuar ble det to. Men for 2 uker siden ble det alt fra 7-15(!) oppvåkninger om natten. Har vært alene i 9 dager da mannen er på jobb og jeg er helt sprengt! Jeg vet ikkw hva jeg skal gjøre! Har selvsagt sovet samtidig med han på dagen, men i går bestemte han seg for at han verken skal ha formiddagskvil eller ettermiddagskvil. Eller dvs at formiddagskvilen har vart 30 minutt, men så er det nok! Han er jo tydelig trøtt og sliten, me. Vil ikke sove! Det blir herjing om han ligger og koser med meg og i sengen er det rett opp og stå hele tiden. Vi har ikke endret på noen rutiner så forstår ingenting. Dette er ikke bra for meg og heller ikke for meg. Dersom han først sovner på meg så kan jeg ikke flytte han. Dette resulterer i dårlig rygg. Om natten har han den siste uken sovet oppå meg så får eg heller ta den vonde ryggen i bytte mot litt søvn. Nå kommer heldigvis svigers på besøk i kveld (på veeeldig kort varsel) for å avlaste meg på dagtid. Min egen familie bor her, men dem er det lite eller ingen hjelp i. Hver gang jeg har spurt om hjelp så får jeg nei til svar. Mannen kommer hjem på mandag og på torsdag skal vi på søvnkurs med HS, og han har i tillegg lovet å ta alle våkennettene neste uke. Men likevel så vil jeg veldig gjerne få han til å sove på natta igjen selv før den tid. Og gjerne på dagtid også.

Har noen noe råd?

Beklager rotete innlegg, men er veldig trøtt og sliten og klarer ikke formulere meg skikkelig.

Huff det høres veldig slitsomt ut! :(
Da min var 8mnd gikk han fra å sove fint i egen seng med 1-2 oppvåkninger i løpet av natten til å pluttselig nekte å sove noe annet sted enn klistret inntil meg med puppen i munn. Dette varte ca 1 mnd før det pluttslig gikk tilbake til ca sånn det var før. Det er vist ganske vanlig i den alderen. Prøv å google 8 month sleep regression!
Det hjelper kanskje lite nå som du står mitt oppi det, men det er kun en fase som mest sannsynlig snart går over :) Det kan også være det er lurt, som en her over foreslår, å prøve å gå ned til to lurer på dagen hvis dere ikke alt har gjort det!
Stå på og forsett å gjøre den fantastiske jobben du gjør for gutten din! :)
 
Det er både utviklingssprang og sleep regression rundt 8 mnd. Sjekk på google hva info du finner rundt det! Trøsten er at det går over!
 
Tusen takk for svar! Ingenting er endret i forhold til rutiner, med unntak av powenapene som er redusert fra tre til to for ca 1 uke siden. I går og i dag har det vært null problem å legge han på dagen, men kvelden er umulig. Ser etter tegn før vi går opp på rommet, med gneking i øynene og andre tegn han viser på at han er trøtt. Sovner på puppen som vanlig, men i det han blir lagt i sengen så er han lys våken igjen og begynner å prate og stå i senga. Blir ildsint om jeg legger han ned igjen. Har også vært hos lege og han fant ingenting galt med han. Så det er nok noe utviklingssprang/8th month sleep regression. I går prøvde svigermor å holde han med selskap med trøst og sang i to timer før hun ga opp. Utrolig slitsomt, men får vel bare bite det i meg. Det skal bli godt å få pappaen hjem i morgen.
 
Back
Topp