Lite søvn

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Igår sov frøkna kun en gang, før natten kom! Sov fra 09.00-11.30. Etter det var hun våken hele dagen.. Bare hang i puppen, enda hun gulpet, rapet, melken svømte over og bleiene var våte...

Bare gråt om jeg la henne ned...
Overtrøtt tenker jeg.
Bysset, trøstet, ammet osv. Ingenting hjalp.
Sliten, særlig siden jeg var helt alene om det. Rakk såvidt gå på do igår... :confused:

Kan ikke være bra å sove så lite?
Sovnet på meg i sengen på natten/morgen. Storesøster var ikke sånn.

Sovnet igjen nå, men redd det kun blir denne ene soveøkten igjen.
Tips?
Erfaringer?

Slitsomt med sånne dager.. Hadde en slik dag på søndag.. Hun sov små blunder og åt ofte.. Gulping og mye promping.. Og flere mange små bæsjebleier.. Så tror hun hadde mageknip. Jeg ga henne et bad på kvelden, etter det kom ei voldsom bleie.. Hun åt igjen..så tok hun kveld etter et godt måltid..jeg la meg samtidig med henne klokken 21.00.. Hun sov godt på natten heldigvis :)

Gutt 2006 - Jente 2008 - Jente 7.Juli 2013

Hjelper kanskje med en trilletur?

Gutt 2006 - Jente 2008 - Jente 7.Juli 2013

Min har en sånn dag med jevne mellomrom. Det er så mye som skjer i de små kroppene dems, så er nok helt normalt. Til gjengjeld sover han da nesten hele dagen med spisepauser dagen etterpå :-)

Uff, høres skikkelig kjipt ut:/ Historien din ligner min, Markus har fra fødsel av sovt lite(9-11t!), han var mye urolig og hang i puppen konstant! Som deg, så fikk jeg enkelte dager ikke lov å gå på do engang, mini lå å skreik imens:( Var flere dager han var våken fra morgen til kveld, 14-15t i strekk!(bare små power-naps på 5-15min på fanget mitt..) Var grusomt slitsomt:/ Mye av uroen viste seg å være pga dårlig vektoppgang. Nå(fra uke 5) får han rikelig med flaske samtidig som jeg prøver å øke produksjonen, og er myyye mer fornøyd:). Har du dobbelsjekket vekta? Så du er helt-helt-helt sikker på at den dårlige søvnen ikke er pga sult..

Markus er nå 7 uker og 2 dager, og sover noe bedre nå, 10-12 timer, og finner søvnen 1-2 ganger iløpet av dagen. Fortsatt for lite, men bedre:) Jeg er blitt flinkere til å skjønne når Markus er trøtt, og også flinkere til å hjelpe han til søvnen. Håper han derfor etterhvert sover mer og mer. Vet ikke hvor gammel din lille er, men om vektoppgangen er fin, vil jeg tro at dette med søvnen bedre seg etter som ukene går:) Så hold ut!:)

Prøvd bæresele forresten? Markus'en vår sovner alltid i den:):) Og så er det så deilig å få to hender ledig!:) Og tror ikke du må bekymre deg så mye over søvnmengden, noen barn ligger under gjennomsnittlig søvnmengde.

Minstefrøkna sover heldigvis greit nå på dagtid, etter å ha trøblet litt en periode. Storesøster derimot sov nesten ikke på dagtid fra hun var 5-6 uker og til hun var rundt 3 måneder. Da trodde jeg det var magen, for det var jo det alle rundt meg sa "stakkars lille, hun har jo så vondt i magen". I ettertid skjønte jeg at søvnmangelen var et større problem enn magen, hun var rett og slett overtrøtt. Det roet seg da vi kom hjem etter en lang ferie borte, og fikk mer rutiner i hverdagen. Vi la ingen planer og var stort sett bare hjemme og gjorde ingenting, begynte å legge henne tidligere om kvelden, og plutselig sov hun mye mer og ble blid og fornøyd. Hun ble nok rett og slett overstimulert av at det skjedde så mye rundt henne, og når dagene ble mer kjedelige fant hun søvnen igjen.

Det er jo ikke sikkert noe av dette er til hjelp for deg, men hold ut, det blir bedre!

Lillemann har også slike dager innimellom. Her om dagen sov han kun en times tid sammenlagt(!) før kvelden. Er kanskje ganske normalt da siden så mange opplever det samme?

Hadde også en sånn dag i går. Kan det være ovetstimulering dagen før? Sover mye i dag...

om vektoppgangen er fin evt stor vekt oppgang kan jo det være at hun er overforet. Da blir de veldig urolig og gjør uttrykk for å være sulten hele tiden men så har de egentlig bare magevondt pga mye mat. Sånn har det vært her så jeg prøver å bysse og gi smokk før jeg gir mat. Hs sa at det bør ikke gå kortere enn 2 timer mellom måltidene og helst 3 timer. Jeg gir flaske så eg lettere for meg å se hva han får i seg enn ved anming.

Signerer bæresele. Den er virkelig magisk når det er uro. I Manducaen sovner han eller iallfall koser seg uansett åssen humøret var før han ble satt i den. Herlig og nær kosestund å gå seg en tur med den.

Hva defineres som stor vektoppgang? Har en urolig gutt, han har gått opp nesten 400g de siste ukene. Han har ikke så mye som 2t mellom alle måltid på dagen.

Våre gutter har lagt på seg mer enn 150-200 g i uken hittil (hadde litt å ta igjen pga lav fødselsvekt) men HS sier det er helt greit-de følger kurven sin. Så trenger ikke være "overforet",da vil vel de fleste babyer gulpe det opp igjen hvis de får for mye?!? Det var hvertfall den beskjeden vi fikk av HS. Det vi derimot fikk tips om pga lite søvn og at de var urolige,var rett og slett at de kunne være overtrøtte og fått litt for mye stimuli (type en tur på IKEA er et helvete-altfor mange lyder,støy og lys og i det hele tatt!!) Tipset fra HS var at de mest sannsynlig bare trengte litt hjelp til å sove,at de ikke klarte det helt på egenhånd enda. (Pluss at vi skiftet mme-merke,de virket ikke mett av den de fikk..) Nå-halvannen uke etter: Som natt og dag i forskjell-guttene virker mer rolige og fornøyde,sover mer på dagtid og sover bedre når de sover :) Hva som gjør denne endringen er jo ikke godt å si,men ville bare dele vår opplevelse,så kan det jo hende være tips til andre også :)

To skjønne gutter 26.06 ❤❤

Igår sov frøkna kun en gang, før natten kom! Sov fra 09.00-11.30. Etter det var hun våken hele dagen.. Bare hang i puppen, enda hun gulpet, rapet, melken svømte over og bleiene var våte...

Bare gråt om jeg la henne ned...
Overtrøtt tenker jeg.
Bysset, trøstet, ammet osv. Ingenting hjalp.
Sliten, særlig siden jeg var helt alene om det. Rakk såvidt gå på do igår... :confused:

Kan ikke være bra å sove så lite?
Sovnet på meg i sengen på natten/morgen. Storesøster var ikke sånn.

Sovnet igjen nå, men redd det kun blir denne ene soveøkten igjen.
Tips?
Erfaringer?

Hvordan går det?
Hatt det sånn de siste dagene her også, og d er frustrerende. Aldri fornøyd liksom!

Storesøster Mars 2009
Lillesøster Juli 2013

Back
Topp