Lite søvn gjennom døgnet

Firsttry2019

Glad i forumet
Novemberbarna 19
Junibollene 2023
Etter vi kom hjem fra sykehuset for snart to uker siden har lille sovet maks 2 timer av gangen gjennom døgnet, ofte kortere også. Kaver og våkner, og er sulten. Gir mat og hun blir tilsynelatende mett og trøtt igjen, men så fort hun legges ned våkner hun i og blir urolig. På dagtid har hun ikke mange dupper med mindre hun får ligge på en av oss. På sykehuset sov hun gjerne 3-4 timer både på dag og natt. Flere som har det på samme måte?! Finnes noen tips/triks, eller er det bare å «holde ut» og vente på at det går over? Får jo ikke gjort noe hjemme her på dagtid, og med pumping i tillegg blir det ikke mye sammenhengende søvn på natt:wacky:
 
Høres veldig kjent ut. Gjør det som gir mest søvn, sover babyen oppå deg sov selv. Senk lista ift hva du får gjort hjemme, prioriter søvn når du kan. Det fjerde trimesteret er tøft, men det blir mye bedre når babyen er 3-4 mnd og får en døgnrytme. Da har de lært seg å knytte sammen søvnfaser. Amm/gi flaske i sengen om du kan om natten, skift bleie kun ved avføring og ha lyset dempet når du mater. Da hjelper du babyen å skille mellom natt og dag. Det går over, hang in there!

Må du pumpe på natta? Jeg delammer, ammer først og så gir mme på flaske. Jeg har valgt å ikke amme på natta, men bare gi flaske pga tiden det tar og da blir det mindre søvn.
 
Får hun nok melk? Min er også sånn av og til, sovner ved puppen og virker fornøyd, men så våkner hun og er misfornøyd. Gir derfor også mme i tillegg, og da faller hun mer til ro etterpå.
 
Høres veldig kjent ut. Gjør det som gir mest søvn, sover babyen oppå deg sov selv. Senk lista ift hva du får gjort hjemme, prioriter søvn når du kan. Det fjerde trimesteret er tøft, men det blir mye bedre når babyen er 3-4 mnd og får en døgnrytme. Da har de lært seg å knytte sammen søvnfaser. Amm/gi flaske i sengen om du kan om natten, skift bleie kun ved avføring og ha lyset dempet når du mater. Da hjelper du babyen å skille mellom natt og dag. Det går over, hang in there!

Må du pumpe på natta? Jeg delammer, ammer først og så gir mme på flaske. Jeg har valgt å ikke amme på natta, men bare gi flaske pga tiden det tar og da blir det mindre søvn.


Får hun nok melk? Min er også sånn av og til, sovner ved puppen og virker fornøyd, men så våkner hun og er misfornøyd. Gir derfor også mme i tillegg, og da faller hun mer til ro etterpå.

Godt å høre at det forhåpentligvis blir bedre etterhvert! Pga store sprekker har jeg måtte pumpe og gi godt som alle måltider på flaske en uke nå for å avlaste. Ene brystet kan jeg nå legge henne til et par ganger i døgnet, men er for tidlig med det andre..så må nok pumpe en stund til..kanskje jeg kan drøye litt mer enn hver tredje time på natt? Har mme som hun får i tillegg ved behov uansett..

Har tenkt tanken ang mengde jeg også, men hun får mat til hun sovner ved puppen/flaska..så blir hun som din urolig så fort hun legges ned.. prøver å tilby igjen da, men ikke alltid hun er interessert..

Prøvde å gi smokk etter at hun hadde spist nå..det roer henne en del, men vet ikke om det er dumt?!
 
Godt å høre at det forhåpentligvis blir bedre etterhvert! Pga store sprekker har jeg måtte pumpe og gi godt som alle måltider på flaske en uke nå for å avlaste. Ene brystet kan jeg nå legge henne til et par ganger i døgnet, men er for tidlig med det andre..så må nok pumpe en stund til..kanskje jeg kan drøye litt mer enn hver tredje time på natt? Har mme som hun får i tillegg ved behov uansett..

Har tenkt tanken ang mengde jeg også, men hun får mat til hun sovner ved puppen/flaska..så blir hun som din urolig så fort hun legges ned.. prøver å tilby igjen da, men ikke alltid hun er interessert..

Prøvde å gi smokk etter at hun hadde spist nå..det roer henne en del, men vet ikke om det er dumt?!


Det trenger absolutt ikke være mangel på melk som gjør henne urolig ja, førstemann var akkurat lik, og det var ikke mangel på melk.. Det handler vel kanskje om at de vil ha nærhet og trøst, og sikkert mange ganger vet de kanskje ikke helt selv heller hva som er galt (slik er det jo for oss også av og til, det er bare det at vi kan jo sette ord på ting og har generelt mer mulighet til å hjelpe oss selv)

Jeg vil ikke tro at smokk gjør noe. Vi prøvde litt i starten med frøkna, for jeg ble så sår.. Opplevde at hun skilte godt mellom smokk og bryst.

Men hun vil ikke ha smokk nå da. Var helt likt med storebror, det funka bare litt de første ukene.
 
Godt å høre at det forhåpentligvis blir bedre etterhvert! Pga store sprekker har jeg måtte pumpe og gi godt som alle måltider på flaske en uke nå for å avlaste. Ene brystet kan jeg nå legge henne til et par ganger i døgnet, men er for tidlig med det andre..så må nok pumpe en stund til..kanskje jeg kan drøye litt mer enn hver tredje time på natt? Har mme som hun får i tillegg ved behov uansett..

Har tenkt tanken ang mengde jeg også, men hun får mat til hun sovner ved puppen/flaska..så blir hun som din urolig så fort hun legges ned.. prøver å tilby igjen da, men ikke alltid hun er interessert..

Prøvde å gi smokk etter at hun hadde spist nå..det roer henne en del, men vet ikke om det er dumt?!

sniker fra oktober.
hadde det ganske likt som deg i starten.
Jeg måtte også pumpe mye for å avlaste såre brystknopper i starten, hadde også lite melkeproduksjon og mini sov bare kort sammenhengende. Holdt til slutt på å gå helt på veggen. Sykepleier på ammepoliklinikken sa at jeg bare skulle pumpe en gang ila natten og heller gi mme. Ja stimulering om natten er bra for produksjon osv men stor søvnmangel er ikke det og det er bedre for baby om du har litt overskudd. Det er mest sannsynlig for en begrenset periode uansett. Her har det gått seg til. Mini er 8 uker, sover 3-4 timer i strekk om natten (trenger imidlertid ofte 1 time på å sovne igjen etter hvert måltid) og jeg har mer enn nok melk. Håper det blir bedre for dere snart! Syns de første ukene var beintøffe
 
hvis det er nærhet så kan man jo legge en genser eller et annet plagg som lukter av mamma oppi sammen med ungen.
 
Google og les om det fjerde trimester :) det der e heilt normalt, babyen har vore inni deg i 9 mnd, og e vant med å ha det lunt og varmt, alltid vere mett og høyre hjerteslaga til mammaen sin, og plutselig kjem dei ut i ein kald, stor verden kor vi desperat skal forvente at dei vil ligge aleine og ete etter klokka (ikkje sikta til deg men sånn generelt). Magesekken e liten så dei et ofte, e nok ikkje mangel på mat så lenge baby går opp i vekt og har nok våte bleier :) les òg om kveldsuro, og få noken til å sjekke sugetaket til baby, skal jo ikkje få såpass sår om alt er bra der :scratch

Og ja det går seg til, ein dag vil du merkelig nok savne det :hilarious: sett deg godt til rette i sofaen med litt snacks, mat og drikke, og binge watch ein serie Eller noke :happy: rundt 3-4 mnd alder begynner dei å få døgnrytme og då går det seg sakte men sikkert til :) :Heartred
 
min lille er straks 1 mnd, og har det akkurat på samme viset. Det jeg ble mest overrasket over, var det enorme behovet for nærhet og kos han har. Så han kan sove i timesvis oppå meg, og da sover vi i stua med masse puter rundt meg, slik at jeg kan slappe av og sove også uten å være redd for å miste han i gulvet. Gleder meg til døgnrytmen blir bedre. Jeg har gjort lite husarbeid, det har jeg vært s heldig å overlatt til bestemødre og tanter :) har ellers gått rundt i trusa og bh i en mnd.. Det blir bedre etterhvert, merker allerede at det går fremover her.
 
min lille er straks 1 mnd, og har det akkurat på samme viset. Det jeg ble mest overrasket over, var det enorme behovet for nærhet og kos han har. Så han kan sove i timesvis oppå meg, og da sover vi i stua med masse puter rundt meg, slik at jeg kan slappe av og sove også uten å være redd for å miste han i gulvet. Gleder meg til døgnrytmen blir bedre. Jeg har gjort lite husarbeid, det har jeg vært s heldig å overlatt til bestemødre og tanter :) har ellers gått rundt i trusa og bh i en mnd.. Det blir bedre etterhvert, merker allerede at det går fremover her.

Godt å høre at det er flere som har det sånn egt.. Tror kanskje det veldig sakte men sikkert skjer litt her og - nå kan hun innimellom sove 2,5-3t sammenhengende, så det stiger gradvis. Håper det fortsetter i den retningen!
 
Nr.1 var slik. Stort behov for nærhet, ammet hele tiden, som ikke natta igjennom gør hun var 4. Og etter den tiden kom hun ofte til meg om morran for å sovekose litt.

Utrolig krevende. Jeg husker ingenting av 2005. Alle bilder av meg ser jeg enten ut som en vandrende død eller mentalpasient.

Det går over. Og jeg var forberedt på å gjøre det samme en gang til ved behov. Og jeg er glad for at jeg holdt ut og gav henne nærheten hun trengte.

Pass på deg selv, sov når du kan og send gjerne partner og/eller familie/venner ut på trilletur alene så du får sove uavbrutt.
 
Back
Topp