Lite næring

oldtidsegypter

Forelsket i forumet
... til både meg og lillegutt.

Har tidligere hørt at det alltid vil være næring i melken, uansett hva mor spiser og får i seg. Føler overhodet ikke at det stemmer, høres ikke helt logisk ut.

Jeg fullammet i 4, nesten 5 uker. Hadde kjempemye melk, spruten sto og lillegutt fikk i seg mye. Men så var vi på helsestasjonen og det viste seg at han kun veide 100g mer enn hva han gjorde ved fødselen og vi fikk derfor streng beskjed om å amme og gi mme når "det var tomt" og skulle komme tilbake tre dager senere for å veie på nytt. Hadde han ikke gått opp da, så måtte han bli innlagt på sykehuset over helgen. Men det ble jo aldri tomt, hadde så forferdelig mye melk! Fant dermed ut at jeg skulle amme og gi mme annenhver gang. Men melken begynte å avta og nå er det nesten ingenting igjen.. Vil ikke fortsette med å kun gi mme, som vi har gjort den siste uken nå. Vil at han skal få i seg vanlig morsmelk. Han er 6 uker på lørdag.

Dermed lurer jeg på noen ting; er det noen som har tips til å få melkeproduksjonen bedre i gang og få mer melk? Og går det å ikke ha nok næring i melken sin, selvom det i utganspunktet er mye melk?

Det har seg nemlig sånn at jeg ikke får i meg den næringen jeg trenger, jeg spiser et måltid om dagen, av og til ingenting. Og når jeg spiser, så er det som regel ikke så mye næring i maten, men bare noe enkelt jeg klarer å få i meg. Vet at dette er svær dumt, men det er av personlige årsaker at jeg ikke får i meg det jeg skal.. Påvirker dette melken? Føler det er en selvfølge at svaret er ja, men er alikevell usikker. Så får heller bare spørre.

Er veldig frustrert, vet ikke hvordan jeg skal kunne fortsette å bare amme, med både nok næring i melken og nok melk.. Så tar gjerne imot råd og tips!!:)

Hei!

Kanskje du har nok næring i melken, men at babyen din ikke klarer å die ordentlig? Det skal to til for å danse tango - og dette sier jeg av egen erfaring. Jeg hadde masse melk, men babyen min veide kun 45 gram mer etter en times amming på begge bryst - og rett etter pumpet jeg ut 100 ml melk! Dette var en uke etter å ha kommet hjem fra sykehuset.

Kanskje babyen din har "KISS"? Dvs. favorittside, bananform, nakkeproblemer? Det kan være greit å sjekke hos manuellterapeut (gratis) om babyen din har nakkeproblemer av noe slag, for det kan gjøre ammingen vanskelig.

Men hvis det er snakk om at problemet ligger i næringsinnholdet i melken, så tenker jeg følgende: Hvis du tar en blodprøve hos legen, kan evt. mangler her også gi lite næring i melken. Ellers finnes det egne prøver for å måle næringsinnholdet i melken, men vil tro en blodprøve kan gjøre samme nytten?

Kjenner meg igjen i å spise lite. Man trenger mer mat - og drikke - når man ammer. Men det er så lett å si når man har energi til det. Jeg fikk det ikke til i begynnelsen ihvertfall. Men kanskje det handler om organisering også? Er ikke lett å være førstegangs!

Her er noen tips til deg for å få opp melkeproduksjonen:
- spise nok
- drikke nok
- pumpe deg (manuellpumpe, elektrisk pumpe (dobbelpumpe øker enda mer enn enkeltpumpe), håndmelking)
- alfafaspirer
- lecitin fra helsekost (forebygger tette melkeganger)

Håper dette kan hjelpe litt.

Selvsagt påvirkes næringsinnholdet i melka av mors næringsinntak. Vi hadde innlagt et barn med for dårlig vektoppgang. Alle trodde mor hadde for lite melk. Men det viste seg at ungen spiste godt og mor pumpet mye etter amming. Men melka hennes så ut som vann. Joda, noen melk gjør det, og er næringsrik nok. Men etter å ha snakket med mor viste det seg at hun ekstremslanket seg. Når mor skjønte alvoret og begynte å spise, så begynte ungen å gå opp i vekt også.

Så du må nok endre næringsinntaket ditt om du ønsker å amme barnet ditt.
Ellers kommer Blessed_palm86 med gode råd til å økt produksjonen.

Tror du at du hadde greid å drikke sånne næringsdrikker? Sånn type proteinshaker e.l. Kan ikke så mye om det, men der kan kanskje helsesøster eller noen på helsekost evt lege gi råd? sånn at du kan få i deg mer næring.

Back
Topp