Lite motivert for jobb...

Januarmamma87

Elsker forumet
Januarlykke 2016
Merker mer og mer utover høsten at jobben kommer langt bak på prioriteringslista mi. Misforstå meg rett, har enn så lenge ikke vært borte en eneste pga. graviditeten, men har ikke mye lyst å gå på jobb heller. Var slik sist graviditet også, mye sliten, men ikke nok til at det rettferdiggjorde noen sykemelding. Merker samme tendensene denne gangen. Litt kipt siden jeg er lærer (ungdomsskole), og bør være forberedt og engasjert ovenfor elevene:-/ Liker klassene, så stort sett godt humør når jeg har dem, men det var denne planleggingen da... Og prøverettingen....

Bare 10 uker igjen til juleferie! Teller ned som bare det, og gleder meg hver gang det er heldagsprøver, for da kan jeg sitte prøvevakt istedenfor å undervise:-P

Har så mye som burde blitt gjort hjemme, så ville heller brukt tiden min "fornuftig". Blir alt for hjemmekjær og redebyggende når jeg er gravid;-)

Kjenner følelsen, har ikke veldig mye motivasjon til å gå på jobb om dagen jeg heller. Hvis ikke det hadde vært så vanskelig å få vikar, hadde jeg nok hatt en delvis sykmelding for å hente meg inn igjen. Tror nok ikke jeg ender opp med annet enn å jobbe fullt frem til jul, vet hvor slitsomt det er å være alene og det klarer jeg ikke utsette kollegaen min for.

Jeg er jo delvis sykemeldt pga bekkenet, og vet at reelt sett klarer de seg uten meg på jobb kapasitestmessig, men det er enda en del kunnskap som egentlig bare finnes i mitt hode som jeg skal overføre, så jeg holder ut, men motivasjonen synker stadig, og særlig når jeg stadig oplever at vi er overbemannet på den typisk TRAVLE tiden av måneden, så tenk deg da den ikke-travle... sist måned tok en av de andre noen dager ferie den perioden, så var i i det minste bare to som lette etter noe å gjøre...

Motivasjonen til å fortsette er ikke stor nei, og om jeg fortsetter å sove så dårlig, ligge så mye våken og være dertil "ødelagt" på dagen er det mulig jeg rett og slett ikke orker. Vet at legen gir meg full sykemelding om jeg ber om det. Enn så lenge hadde jeg syntes det var sååå deilig om jeg fikk den at jeg nok ikke trenger den... men vi får se.

Merker mer og mer utover høsten at jobben kommer langt bak på prioriteringslista mi. Misforstå meg rett, har enn så lenge ikke vært borte en eneste pga. graviditeten, men har ikke mye lyst å gå på jobb heller. Var slik sist graviditet også, mye sliten, men ikke nok til at det rettferdiggjorde noen sykemelding. Merker samme tendensene denne gangen. Litt kipt siden jeg er lærer (ungdomsskole), og bør være forberedt og engasjert ovenfor elevene:-/ Liker klassene, så stort sett godt humør når jeg har dem, men det var denne planleggingen da... Og prøverettingen....

Bare 10 uker igjen til juleferie! Teller ned som bare det, og gleder meg hver gang det er heldagsprøver, for da kan jeg sitte prøvevakt istedenfor å undervise:p

Har så mye som burde blitt gjort hjemme, så ville heller brukt tiden min "fornuftig". Blir alt for hjemmekjær og redebyggende når jeg er gravid;-)
Dette er meg! Jeg er på 8. Trinn, så ikke mange heldagsprøver å se frem til. Må bare komme oss gjennom oktober føler jeg. November og desember tror jeg byr på er lys I tunnelen :)

Jeg har det litt som deg. På 9.trinn. "Heldigvis" 50% sykemeldt pga bekkensmerter. Teller likevel ned til jul, for det er lite motiverende å sitte med prøveretting og planlegging på søndagene... september og oktober er jo så ekstremt travle også, så jeg jobber likevel mer i tid enn 50% fordi de oppgavene jeg har igjen er mer omfattende i denne perioden. Tror også på en lettere november og desember.

Jeg har det litt som deg. På 9.trinn. "Heldigvis" 50% sykemeldt pga bekkensmerter. Teller likevel ned til jul, for det er lite motiverende å sitte med prøveretting og planlegging på søndagene... september og oktober er jo så ekstremt travle også, så jeg jobber likevel mer i tid enn 50% fordi de oppgavene jeg har igjen er mer omfattende i denne perioden. Tror også på en lettere november og desember.
Da heier vi på november og desember :) jm ville gi meg 20% sykemelding, men det har faktisk ingenting for seg som lærer. Må jobbe like mye uansett, så forstår absolutt at du sannsynligvis jobber mer enn du egentlig skal.

Bare 10 uker igjen til juleferie! Teller ned som bare det, og gleder meg hver gang det er heldagsprøver, for da kan jeg sitte prøvevakt istedenfor å undervise:-P

Lærer her og, og kjenner meg veldig godt igjen i alt du skriver! Men har gått fra som du skriver her til faktisk å se frem til en eventuell sykemelding... Har rett og slett en stor klump i magen som jeg bærer med meg, føler ikke at jeg strekker til på noen områder i livet nå! Så jeg må manne meg opp til å ta en prat med ledelsen på skolen, og så håper jeg på å kunne redusere arbeidsmengden og gi slipp på den klumpen! :-)

Da heier vi på november og desember :) jm ville gi meg 20% sykemelding, men det har faktisk ingenting for seg som lærer. Må jobbe like mye uansett, så forstår absolutt at du sannsynligvis jobber mer enn du egentlig skal.
Jeg er enig i at 20% som lærer ikke gjør den store forskjellen, men ville du ikke med 20% sykemelding fått 4-5 timer redusert undervisning? På ungdomskolen tilsvarer det som regel ett fag i en klasse + gjerne en støttetime eller t-time. Hadde ikke det lettet litt på for- og etterarbeid? :)

Jeg er enig i at 20% som lærer ikke gjør den store forskjellen, men ville du ikke med 20% sykemelding fått 4-5 timer redusert undervisning? På ungdomskolen tilsvarer det som regel ett fag i en klasse + gjerne en støttetime eller t-time. Hadde ikke det lettet litt på for- og etterarbeid? :)
Jo, jeg må tenke litt på det. Har ny time med jm I uke 30, så får se hvor jeg er I formen da. Kanskje høstferien har gjort underverker (selv om det ikke føles sånn nå kvelden før skokestart).

Jo, jeg må tenke litt på det. Har ny time med jm I uke 30, så får se hvor jeg er I formen da. Kanskje høstferien har gjort underverker (selv om det ikke føles sånn nå kvelden før skokestart).
Gjør det, og prioriter deg selv :) Ingen som takker oss når vi er ødelagte og utslitte når baby er her. Ikke mange ganger i livet vi går gravide så denne gangen tenker jeg på meg selv. Fikk 40% sykemelding og da sa jeg ifra meg all naturfag. Har nå kun matte å forholde meg til + kortere dager og en dag fri. Det har gjort underverk på bekken og resten av formen :)

Kjipt å være den som legger mer arbeid på kollegaene mine, men neste år er det gjerne jeg som må jobbe litt ekstra for en annen som trenger avlastning.

Det spørs jo hvordan de 20% legges opp... Er det en dag i uken borte så er det jo mindre undervisning, men du har jo like stort ansvar som kontaktlærer, bare mindre tid til alt ;-) Og er det to halve dager reduksjon så vil det kanskje si at du kun har undervisning de dagene, men mye mindre tid til for- og etterarbeid. Ikke noe å vinne på uansett egentlig.... :-/

Det spørs jo hvordan de 20% legges opp... Er det en dag i uken borte så er det jo mindre undervisning, men du har jo like stort ansvar som kontaktlærer, bare mindre tid til alt ;-) Og er det to halve dager reduksjon så vil det kanskje si at du kun har undervisning de dagene, men mye mindre tid til for- og etterarbeid. Ikke noe å vinne på uansett egentlig.... :-/
Ja, det er sant :-/ Men en skal jo uansett undervise 20% mindre, og da vil det jo åpne opp mer fritimer med ekstra rom til å gjøre kontaktlærergreiene. Og det vil gjøre at en slipper for- og etterarbeid for de undervisningstimene. En skal ikke bare være mindre tilstede, men ha mindre arbeidsoppgaver. Da skal vikaren ta alt av for- og etterarbeid slik at det ikke belaster den sykemeldte noe.

Men jeg er veldig enig i at 20% redusert fungerer dårlig på en dag. Hadde jeg vært 20% sykemeldt så hadde jeg nok vært på jobb til vanlig tid, men med redusert undervisning som hadde utgjort flere fritimer til planlegging, samarbeid osv :)

Uansett er det vanskelig å være kontaktlærer når en er sykemeldt :-/ jeg merker med mine 40% borte at jeg ikke klarer å følge opp elevene like godt som når jeg er der 100%.

Ja, det er sant :-/ Men en skal jo uansett undervise 20% mindre, og da vil det jo åpne opp mer fritimer med ekstra rom til å gjøre kontaktlærergreiene. Og det vil gjøre at en slipper for- og etterarbeid for de undervisningstimene. En skal ikke bare være mindre tilstede, men ha mindre arbeidsoppgaver. Da skal vikaren ta alt av for- og etterarbeid slik at det ikke belaster den sykemeldte noe.

Men jeg er veldig enig i at 20% redusert fungerer dårlig på en dag. Hadde jeg vært 20% sykemeldt så hadde jeg nok vært på jobb til vanlig tid, men med redusert undervisning som hadde utgjort flere fritimer til planlegging, samarbeid osv :)

Uansett er det vanskelig å være kontaktlærer når en er sykemeldt :-/ jeg merker med mine 40% borte at jeg ikke klarer å følge opp elevene like godt som når jeg er der 100%.
Enig! Tenker at 20% sykemelding vil si at jeg f.eks. gir fra meg et fag. Men, igjen da, som kontaktlærer så må jeg jo ha noe oversikt i forhold til å snakke med foreldre! Og det vil jo være 20% mindre tid med elevene, mindre tid til å observere dem, snakke med dem, veilede dem, prate med dem, "se" dem!
Veldig kjekt å lufte tanker da :-) Jobber 100% nå, men har gått fra å vurdere noe sykemelding til å drømme om det, på relativt kort tid :-/ Greit å høre hvordan dere andre løser sykemeldinger på en god måte ;-)

Dette er meg! Jeg er på 8. Trinn, så ikke mange heldagsprøver å se frem til. Må bare komme oss gjennom oktober føler jeg. November og desember tror jeg byr på er lys I tunnelen :)
Ikke så mye lys i enden av tunnelen her :-P Novemeber og desember fører nemlig med seg et lite hav av retting og karaktersetting... Er faglærer i kunst og håndverk og naturfag (mest på 10.trinn i år) og nå er det satt opp prøve i uke 49, samt innlevering i KUH i uke 48, dvs jeg får 3 klassesett med naturfagsprøver og 6 ulike KUH prosjekter som skal rettes på kort tid. Må bare bli bedre på å prioritere ;-) Lyset i enden av tunnelen kommer nok utover i desember, skal bli vanvittig godt med både juleferie og permisjon :)

Enig! Tenker at 20% sykemelding vil si at jeg f.eks. gir fra meg et fag. Men, igjen da, som kontaktlærer så må jeg jo ha noe oversikt i forhold til å snakke med foreldre! Og det vil jo være 20% mindre tid med elevene, mindre tid til å observere dem, snakke med dem, veilede dem, prate med dem, "se" dem!
Veldig kjekt å lufte tanker da :) Jobber 100% nå, men har gått fra å vurdere noe sykemelding til å drømme om det, på relativt kort tid :-/ Greit å høre hvordan dere andre løser sykemeldinger på en god måte ;-)
20% sykemelding hadde hjulpet mye her, men så er jeg faglærer og ikke kontaktlærer da. 20% hadde gitt meg færre timer noen dager, og med de rette fagene hadde det hjulpet på for- og etterarbeidet også. Tatt bort en klasse i naturfag og en i KUH hadde hjulpet en del (dvs. 5 undervisningstimer), spesielt om det hadde vært på mandagen eller tirsdagen, da har jeg 6 timer og kjenner at det begynner å bli tungt etterhvert å ikke kunne sette seg skikkelig ned i løpet av en dag. I dag måtte jeg ringe å si jeg var syk, kjente at energien ikke strakk til, og blir det mange sånn dager må jeg nok vurdere en delvis sykemelding :-/

20% sykemelding hadde hjulpet mye her, men så er jeg faglærer og ikke kontaktlærer da. 20% hadde gitt meg færre timer noen dager, og med de rette fagene hadde det hjulpet på for- og etterarbeidet også. Tatt bort en klasse i naturfag og en i KUH hadde hjulpet en del (dvs. 5 undervisningstimer), spesielt om det hadde vært på mandagen eller tirsdagen, da har jeg 6 timer og kjenner at det begynner å bli tungt etterhvert å ikke kunne sette seg skikkelig ned i løpet av en dag. I dag måtte jeg ringe å si jeg var syk, kjente at energien ikke strakk til, og blir det mange sånn dager må jeg nok vurdere en delvis sykemelding :-/
Kan jo råde andre selv om det er vanskelig å høre på sine egne råd... Men du bør nok vurdere delvis sykemelding da ja ;-) Jeg skal mannen meg opp selv snart og ringe legen! Vil ha sykemelding, trenger å jobbe mindre. Men er ikke tøff nok til å gå til sjefen med sykemeldingen. Det føles så ekstremt ubehagelig! Men er sikkert bedre bare å få gjort det, så slipper jeg å bruke så mye energi på å tenke på det. Om ikke legen nekter meg sykemelding da :-P Hehe...

Da ville jeg nok virkelig vurdert en liten sykemelding. Ifølge min sjef er det mye bedre at jeg er der litt redusert helt fram til permisjonen, enn at jeg plutselig går på en smell og må bli 100% sykemeldt. Så jeg er nå 40% sykemeldt og trives veldig godt med det :) litt lite tid til kontaktlærerting, så noen uker har jeg nok jobbet mer enn jeg skal (elevsamtaler, foreldremøter osv), men er uansett en meget bedre hverdag enn når jeg jobbet 100% :)

Ville også tatt en tur til lege å få delvis sykemelding:) ikke så kjekt kanskje, mye bedre det, enn å slite å ta deg heeelt ut på jobb.. ;) Er jo bra å ha overskudd til å gjøre ting hjemme og, ikke bare ta alt ut på jobb:)

Ikke så mye lys i enden av tunnelen her :p Novemeber og desember fører nemlig med seg et lite hav av retting og karaktersetting... Er faglærer i kunst og håndverk og naturfag (mest på 10.trinn i år) og nå er det satt opp prøve i uke 49, samt innlevering i KUH i uke 48, dvs jeg får 3 klassesett med naturfagsprøver og 6 ulike KUH prosjekter som skal rettes på kort tid. Må bare bli bedre på å prioritere ;-) Lyset i enden av tunnelen kommer nok utover i desember, skal bli vanvittig godt med både juleferie og permisjon :)
Tenkte mest på at lyset var permisjonen som nærmet seg ;) er norsklærer på 8. Og 9. Trinn, så har nok av oppgaver å rette :D stress når alt kommer på en gang da! Tror jeg har klart å fordele sidemål, hovedmål og muntlig relativt greit frem mot jul. Slipper da å få alt på en gang, heldigvis. Syns generelt det er koselig å være på jobb I adventstiden.

Tenkte mest på at lyset var permisjonen som nærmet seg ;) er norsklærer på 8. Og 9. Trinn, så har nok av oppgaver å rette :D stress når alt kommer på en gang da! Tror jeg har klart å fordele sidemål, hovedmål og muntlig relativt greit frem mot jul. Slipper da å få alt på en gang, heldigvis. Syns generelt det er koselig å være på jobb I adventstiden.
Jeg og trives godt på jobb fram mot jul :) er digg å være hjemme, men når jeg er på jobb så stortrives jeg med undervisning, elever og kollegaer. Hadde kjempet ganske hardt for å unngå 100% sykemelding for det er utrolig kjekt å gå på jobb :)
Ganske glad jeg ikke sitter med norskbunkene, da. De ser heftige ut til tider ;) godt du har fordelt dem jevnt utover :)

Back
Topp