Lite melk?

bibbi

Blir kjent med forumet
Jeg har en baby på 8 uker. Hun veier 4150 gram nå. Går til veiing hver uke nå på helsestasjonen da hun går opp lite i vekt uke for uke.Sist uke hadde hun bare gått opp 45 gram.
Jeg fullammer og det virker som hun spiser seg mett, men noen ganger blir hun irritert på puppen og drar mye i den. Hun gulper og en del.
Jeg har forsøkt å pumpe meg av og til slik at samboeren kan gi henne mat, men får ikke ut en dråpe. Tidligere dryppet det melk av puppene og fylte opp innleggene i bhen , men nå er de helt tørre etter en hel dag. Føler heller aldri at jeg har melkespreng.
Kan det være at jeg har lite melk og at det er derfor hun legger lite på seg?

Jeg vet jo ikke om du har lite melk men kan si at han min har lagt på seg 500 gram HVER uke nå i fem uker og jeg har aldri spreng og lekker bare en sjelden gang om natta, så det trenger ikke ha noe å si for hvor mye melk du har...

Jeg har heller ikke spreng og baby blir urolig noen ganger med puppen men føler han legger ok på seg;)

Det kan være du har mye formelk? Vesla mi gikk lite opp de første mnd. selv om hun ammet MYE (hele døgnet). Gikk seg til etterhvert her iallefall :) Vesla la lite på seg de første 3mnd. men etter dette har hun gått nok opp for å si det sånn :D

Det viktigste du gjør er å la henne ligge lenge nok på hvert bryst, den fete melken kommer helt til slutt, så ikke bytt for raskt til det andre brystet.

Det er helt normalt å være irritert ved brystet. Spesielt på kveldstid er det mindre melk, men melken er fetest da. De spiser gjerne ofte på kvelden. Bare la henne ligge ved puppen så mye hun vil.

Jeg ville droppet å veie hver uke. Blir bare mer stress av det, noe som ikke hjelper på melkeproduksjonen. Her har begge vært sinte på puppen, spist annehver/hver time, økedøgn i opptil en uke om gangen minst en gang hver mnd. Var aldri å veide. De virket friske og fine, la på seg fint de gangene jeg veide (6ukers og 3 mnd).

De aller aller fleste i Norge har nok næringsrik melk. At du har nok kommer an på stimuli. Du må bare legge til ofte nok og la henne ligge lenge nok. Amming amming og amming er det denne perioden handler om. Stol på kroppen din og slapp av. Les ammehjelpen fra a-å så vil du se at eventuelle problemer som dukker opp oftest er normalt og skal være slik av en grunn (feks hyppig amming på kveld).

Melkespreng, lekkasje og hvor mye melk du får ut med pumpe har ingen ting å si. Brystapreng kommer hovedsakelig av hovne melkekjertler og det er de første ukene, så går det over. De første ukene styres melkeproduksjonen av hormoner i tillegg til stimuli, etterhvert er det kun stimuli. Derfor kan du merke forskjell fra før.

Last edited:
Back
Topp