Lite melk på kvelden.

Jentemamma'n!

Gift med forumet
jentene i juni13
Julikulene 2020
Marsboerne 2023
Hei! Jeg har lest at det er normalt med lite melk på kvelden... men her er det nesten ingenting virker det som! Hører ikke noe særlig med svelging hos baby. Har passelig med melk på dagen. Men jeg ender opp med å amme fra 18:00 til 24 hver kveld, helt til lillemor til slutt får nok og hyler og skriker. Har da måtte gi tapt og gi ho litt mme. Det fikk jeg beskjed om å gjøre av HS. De sier også at jeg ikke skal amme mer enn 10 min på hvert bryst (maks 30 min tilsammen). Men da vil jo hvertfall ikke produksjonen øke? Spørsmålet mitt er da; Lønner det seg å amme så mye på kvelden? Vil melkemengden øke til slutt? Har holdt på slik som dette siden ho ble født men ser ikke ut som det hjelper.. jenta mi er 15 dager. (Er barn nr 2 og hadde ikke dette problemet med første).
 
Hei!
Gratulerer så mye med den lille!
Jeg er litt overrasket over rådet du har fått om å bare amme 10 min på hvert bryst og maks 30 min til sammen. Det kombinert med å gi mme er oppskriften på å redusere melkeproduksjonen Produksjonen din så tidlig i ammeforløpet reguleres av hormoner så du er i en gunstig periode med tanke på å stimulere den så jeg vil anbefale deg å legge inn ekstra måltider på dagtid og la barnet die så lenge hun ønsker på hvert bryst for det er viktig at hun får i seg den fettrike melken som kommer til slutt- koseamming på slutten av måltidet er også viktig for da er det ren "fløte" hun får i seg. Hvor ofte ammer du i løpet av dagen? Hvor mange måltider har hun på ett døgn? Den viktigste indikatoren på om hun får nok mat i seg er hvor mange tisse- og bæsjebleier hun har i døgnet. Disse første ukene skal hun ha 3-4 bæsjebleier og 6 tissebleier i døgnet. Etter de første 4-6 ukene kan det gå flere dager mellom hver gang hun bæsjer men tissebleiene skal holde seg på minst 6 i døgnet hele tiden.

Du spør om det lønner seg å amme så hyppig på kvelden: Ja! Når hun dier så hyppig så vil hun få i seg masse av den fete melken. De aller fleste nyfødte har en periode iløpet av døgnet hvor de vil die svært hyppig- på engelsk kalles det Cluster-feeding, det ene måltidet kan faktisk gli over i det neste slik at man ammer nærmest kontinuerlig i den perioden. Det er slitsomt for mor, men det går seg til etterhvert. Du skriver at hun til slutt bare gråter, virker det som hun gråter av smerte eller av sult?

Det er veldig viktig at hun har et godt dietak slik at "overføringen" av melk fra brystet til babyen blir så effektiv som mulig og at brystet stimuleres best mulig. Har hun tegn til for kort tungebånd? Dvs at hun ikke klarer å stikke tungen langt ut, ikke kan løfte den høyt i munnen når hun gråter, lager klikke/slurpe/smattelyd når hun dier, noen kan og ha hjerteformet tunge. Dersom tungebåndet er for kort så vil barnet ha problemer med å få til riktig dieteknikk og vil melke brystet mindre effektivt.

Vi ser at det svært sjelden er hos mor årsaken ligger når man har lite melk, og siden du har ammet en gang tidligere uten dette problemet så vet vi jo at du kan produsere nok. Så da må vi bare lete etter årsaker til at du opplever dette nå.

Her kan du lese om godt dietak: http://ammehjelpen.no/artikkel/105/Sugetak-og-legge-barnet-til
Her står det om "lite melk": http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk

Håper du fikk litt hjelp av dette.

Vennlig hilsen ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp