Lite melk i puppene :( Hvordan få mer melk?

• Trådstarter Trådstarter Maanda
  • Opprettet Opprettet
M

Maanda

Guest
Syns de siste dagene at puppene ha blitt "slappere". Særlig høyre pupp. Dette kommer nok av at lillemor suger dårlig av høyre og tar venstre myyye bedre. Da legger jeg henne heller til venstre..
Skulle pumpe høyre nå, og kom bare 10 ml!
For 1 uke siden kom det 80 ml!

Hvordan få opp produksjonen?

Vil virkelig amme.

du får bare pumpe hver 2-3 time, for å få opp produksjonen. Om du legger henne til på den ene siden, så pump på den andre, for å få tømt begge ved hvert måltid.

Jeg har lagt henne til begge bryst ved hvert måltid, og hun spiser hver 2.-3. time. Men som regel suger hun mindre på høyre og da ender det med at hun til slutt sluker venstre..

Likevel syns jeg også venstre har blitt "slappere".

det er vanlig at puppene blir litt slappere - helt i begynnelsen er de store pga hovne melkekjertler og melkespreng med en gang melken kommer. Puppenes størrelse eller fylde har ingenting med melkemengde å gjøre. Etter å ha ammet flere måneder så øker jo melkemengden fordi babyen spiser mer, men det betyr ikke nødvendigvis at puppene ikke er slappe.

har du prøvd å legge henne til i tvillingstilling på høyrepuppen? kanskje hun får bedre tak da... Det er mulig å bare amme på en pupp - dersom du velger venstre hele tiden vil det bli mindre og mindre i høyre.

for å få mer melk må du amme/pumpe/melke minst hver 3 time, gjerne oftere. melkeproduksjonen er størst på natten så nattamming hjelper også. spise sunt og variert og nok er også viktig. nok hvile både fysisk og psykisk er viktig. morsfølelsen er også veldig viktig for å produsere melk. ha barnet inntil deg, lukt og se på det og la alt annet være noen dager. samsoving i bar overkropp hjelper også.

Mrs Lutz skrev:
det er vanlig at puppene blir litt slappere - helt i begynnelsen er de store pga hovne melkekjertler og melkespreng med en gang melken kommer.

har du prøvd å legge henne til i tvillingstilling på høyrepuppen? kanskje hun får bedre tak da... Det er mulig å bare amme på en pupp - dersom du velger venstre hele tiden vil det bli mindre og mindre i høyre.

for å få mer melk må du amme/pumpe/melke minst hver 3 time, gjerne oftere. melkeproduksjonen er størst på natten så nattamming hjelper også. spise sunt og variert og nok er også viktig. nok hvile både fysisk og psykisk er viktig. morsfølelsen er også veldig viktig for å produsere melk. ha barnet inntil deg, lukt og se på det og la alt annet være noen dager. samsoving i bar overkropp hjelper også.

Føler at jeg følger alt det der, altså.

Har også prøvd tvillingstilling, men tar likevel høyre pupp dårlig. Hun har idag vært flinkere enn tidligere dager da, så kan hende det kommer seg.

Amme-te, er det god hjelp i å drikke det?

Maanda skrev:

Mrs Lutz skrev:
det er vanlig at puppene blir litt slappere - helt i begynnelsen er de store pga hovne melkekjertler og melkespreng med en gang melken kommer.

Føler at jeg følger alt det der, altså.

Har også prøvd tvillingstilling, men tar likevel høyre pupp dårlig. Hun har idag vært flinkere enn tidligere dager da, så kan hende det kommer seg.

Amme-te, er det god hjelp i å drikke det?

det skader ikke å prøve. jeg synes det hjalp. og alkoholfri øl hjalp hos meg! vørterøl er best men det klarte jeg ikke drikke.

Mi også hadde en favorittpupp men jeg tror det kom av at hun hadde en låsning som vi etter hvert fikk fikset som gjorde at hodet var ubehagelig å vri mot den ene siden. Det er ikke noe sånt da?

Ellers har jeg ikke noen spesielt gode råd...

Pump hver tredje time i 20-30 min på hvert bryst (også på natten). Det kan virke veeeeldig styrete, men når produksjonen øker (noe som sannsynligvis ikke tar så lang tid) vil du være sååå glad for at du gjorde det.

Svass skrev:
Har du hørt med legen/jordmor om Oxytocin nesespray??

Jeg fikk en nesespray som skulle gjøre at melken kom raskere når mini tok puppen.. Kanskje det var den?

Jeg har fått min tantes Avent pumpe.. Men syns den er sååå dårlig. Har blitt dårligere og dårligere for hver gang..Virker som om kokinga ødelegger den :S

Noen tips til en BRA pumpe?

LittleMonkey skrev:

Svass skrev:

Jeg fikk en nesespray som skulle gjøre at melken kom raskere når mini tok puppen.. Kanskje det var den?

Kan nok stemme det. Den skal lette utdrivningsrefleksen visst nok.

Svass skrev:

LittleMonkey skrev:

Svass skrev:

Kan nok stemme det. Den skal lette utdrivningsrefleksen visst nok.

Ahh, da var det nok den :) 

Jeg drakk vørterøl og det satte virkelig fart på sakene:P Ikke var det godt men jeg drakk en slurk og skylte ned med noe annet. Etterhvert ble smaken bedre og bedre. Trengte ikke drikke så mye før det var kanonspreng om jeg ikke ammet hver 2.time:P Så jeg fullamma og frøs ned masse melk i tillegg:P Selv om smaken ikke var god var det virkelig verdt det for min del:)

Jeg syntes farris økte melkeproduksjonen! Ammete hjalp også. I tillegg alkoholfritt øl, og generelt å spise og hvile godt.
Men du må ikke bli stressa fordi om du får pumpet ut lite, for babyen din får ut mye mer enn pumpa klarer. I tillegg kan du prøve med sånn nesespray som flere andre tipser om, den stimulerer utdrivingsrefleksen og får melkestrømmen fortere i gang.
Ellers er det jo å amme ofte, legge jenta til det brystet som produserer minst først, slik at det iallefall blir tømt og stimulert til å produsere ny melk.
http://www.ammehjelpen.no var min venn de første ukene!

Back
Topp