Lite melk i et bryst, råd?

Maimamma16

Try, If u don't make it, try again!
hei. Gutten min er 6 uker og jeg har hatt en sår brystvorte siden han var bare noen dager. Såret har bare blitt verre og verre til tross for forskjellige tiltak (ammestillinger, kremer, brystskjold, lufttørking osv), og for en liten uke siden bestemte jeg meg for å pumpe og gi melka fra det ene brystet med flaske. Dette har gått fint og jeg har pumpet mellom 50-100 ml hver gang etter han har ammet på det "fungerende" brystet. Igår våknet jeg med en meget øm pupp og når jeg pumpet meg etter natten kom det bare 20 ml(!!). Dette har vedvart i går og i hele dag og jeg er meget bekymret for at jeg holder på å miste melka mi?

Det skjedde med meg også! Jeg la henne til der oftere enn vanlig, og da tok det seg opp. Pumpe blir dessverre ikke som å amme, tømmer ikke brystet på samme måte. Men det er ganske vanlig å ha mindre melk i ett bryst, har det fortsatt. :)

Det skjedde med meg også! Jeg la henne til der oftere enn vanlig, og da tok det seg opp. Pumpe blir dessverre ikke som å amme, tømmer ikke brystet på samme måte. Men det er ganske vanlig å ha mindre melk i ett bryst, har det fortsatt. :)

Har lagt han til brystet et par ganger etter jeg innførte "sugeforbud", sist gang var imårrest,og det gjør fortsatt kjempevondt. Har lyst at såret skal gro ordentlig før jeg begynner å amme på det brystet igjen, da jeg begynner å bli redd for infeksjon.

Legg han til begge bryst og gjerne det vonde først. Det blir bare dumt om du får tette melkeganger og betennelse nå fordi du ikke får tømt nok. Så det er nok lurt å begynne å amme på det brystet igjen også.

Bare en pumping med lite melk trenger ikke bety at du mister melken. Uansett skal det gå helt fint å pumpe det opp igjen, viktig å amme på det brystet på natten. Har du kanskje latt være å pumpe det brystet ved amming på natten?

Om det skulle være slik at du får mindre melk i det ene, så går det fint an å bare amme (mest) på ett bryst. Ikke få panikk :)

Så til såret. Mitt beste tips er å klemme ut en dråpe mm etter amming og la lufttørke. Så tar du på albueskjell inne i bhen.

https://ammehjelpen.no/artikkel/53/Albueskjell

Hele poenget med albueskjell er at såret ikke skal tørke og sprekke opp igjen hver gang. Det er allikevel litt risk for sopp med en fuktig brystknopp, så her gikk jeg toppløs i en times tid etter amming for å lufttørke og så hadde jeg på albueskjellene en timestid før amming. Da jeg tok de av for å amme var skjellene fylt med mm så brystknoppen lå å "badet" i mm. Det var ikke så vondt å legge til da fordi den var myk.

Den vanligste årsaken til sår brystknopp er feil sugetak. Få en ammehjelper til å se om han dier riktig på det brystet. Du kan prøve andre ammestillinger for å se om han tar bedre tak da. Siden du bare er sår på den ene, kan det hende han lettere tar tak den ene veien. Sjekk låsning i nakken og rygg for sikkerhetsskyld. Kan pga være tilfeldig at du er sår bare på den ene puppen også altså.

Back
Topp