Lite liv? Prøv musikk!

Sheherasade2017

Glad i forumet
Har vært en liten tur på Ahus nå. Lillegull pleier å være veldig aktiv om kvelden, og relativt aktivt gjennom dagen, så når dette var tredje dag nesten uten å kjenne noe, og bare svake bevegelser, dro jeg inn for en sjekk. Lå først en stund med CTG-sensorer på magen for å måle pulsen til barnet, og ble bedt om å trykke på en knapp hver gang jeg kjente noe. Lå sånn i 20 minutter. Fikk så litt kald eplejuice (hadde spist sjokolade-is hjemme også for å se om noe skjedde, uten hell), og ble bedt om å sette på høy musikk på iPhonen inntil magen. Satte på musikk med driv så høyt jeg kunne. Da begynte det å skje noe! Fremdeles ikke så mange sterke spark, men i hvert fall flere bevegelser.

Tok så ultralyd også, og jordmor så fine lungebevegelser og små-bevegelser som ikke jeg kunne kjenne. Fikk beskjed om at så lenge jeg i hvert fall kjenner noen bevegelser hver dag, så var det greit. Men de sa også at det var riktig av meg å komme inn når jeg kjente mindre liv enn før.

Så nå var vi hjemme igjen. Godt vi bor så nære sykehuset, nå skal jeg legge meg.

Dette er IKKE en oppfordring til å vente med å ta kontakt med føden om dere kjenner mindre liv enn før. Men et tips: Prøv høy musikk inntil magen, og se om noe skjer da. :)

(Forøvrig sa jordmor og legen: "Ja, her er det jo mye plass enda!" og "Du er jo så tidlig i svangerskapet enda". Jo takk, føler det ikke helt sånn, men greit å vite hva jeg har i vente... :eek:)

Last edited:
Hvor langt på vei er du ?

De MÅ ha ment seint i svangerskapet :confused:;)

Hvilken musikk tror dere den lille "våkner" av?

Husker jeg brukte å sette på Rammstein, da ble det jaggu meg liv inni der :)

Back
Topp