Lite liv på dagtid

Vivi

Blir kjent med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hei dere
Jeg har lett for å bekymre meg når jeg kjenner lite liv i magen, og det skjer stort sett hver dag :nailbiting: Syns babyen er såååå stille der inne hele dagen, selvom jeg kjenner etter, og da blir jeg urolig! Når kvelden kommer kjenner jeg derimot liv, men det er ikke sånn voldsomt mye, men jeg får i alle fall bekreftet at han lever :happy119
Det har ikke vært noe galt når jeg har vært hos jordmor eller på ultralyd (har hatt et par ekstra ultralyder pga tettere oppfølging).
Er det flere av dere som kjenner så lite på dagtid? Kan det være tegn på noe galt, eller er det ikke noe å uroe seg for så lenge jeg kjenner disse bevegelsene på kvelden?
Prøvde å ta det litt opp med jordmor sist jeg var der, men hun svarte ikke på det følte jeg...var opptatt av noe annet og spørsmålet forsvant litt:confused013

Baby har sin egen døgnrytme. Mange vugges i søvn når du beveger deg. Jeg kjenner lite på dagen når jeg ikke legger meg ned for å slappe av, samt rett etter måltid.

Jeg kjenner også lite liv på dagen. Kjenner mest på kvelden. Tror det er veldig vanlig. Babyer har også ulikt bevegelsesmønster, så noen beveger seg generelt mindre enn andre. Så så lenge din baby har den samme bevegelsesmønstre uten for store endringer, så skal det i utgangspunkt ikke være noe å bekymre seg for. Jeg har også lest at etter uke 29 så kan du både kjenne bevegelsene bedre siden babyen har blitt sterkere eller mindre siden den har mindre plass å bevege seg på. Men hvis du plutselig skulle kjenne veldig lite liv, så ville jeg tatt kontakt med fødeavdelingen du tilhører.

https://kjennliv.no/

Hei dere
Jeg har lett for å bekymre meg når jeg kjenner lite liv i magen, og det skjer stort sett hver dag :nailbiting: Syns babyen er såååå stille der inne hele dagen, selvom jeg kjenner etter, og da blir jeg urolig! Når kvelden kommer kjenner jeg derimot liv, men det er ikke sånn voldsomt mye, men jeg får i alle fall bekreftet at han lever :happy119
Det har ikke vært noe galt når jeg har vært hos jordmor eller på ultralyd (har hatt et par ekstra ultralyder pga tettere oppfølging).
Er det flere av dere som kjenner så lite på dagtid? Kan det være tegn på noe galt, eller er det ikke noe å uroe seg for så lenge jeg kjenner disse bevegelsene på kvelden?
Prøvde å ta det litt opp med jordmor sist jeg var der, men hun svarte ikke på det følte jeg...var opptatt av noe annet og spørsmålet forsvant litt:confused013
Dette her. Det kjenner jeg meg så innmari godt igjen i. Babyen i magen min hadde et tydelig mønster frem til uke 25, jeg kunne stille klokka etter bevegelsene. Plutselig en dag var alt annerledes, og tilfeldighetene gjorde at jeg fikk tatt ultralydundersøkelse morgenen etter. Babyen lå da slik at sparkene gikk innover mot magen, og kunne forklare hvorfor jeg plutselig ikke kjente like mye lenger. Uroen i meg slapp ikke taket, og noen dager etter ringte jeg gråtende til jordmor sikker på at det nå hadde gått skikkelig galt.
Hun ba meg spise, drikke noe søtt (jus eller cola med mye sukker), og legge meg på venstre side. Sånn skulle jeg ligge til jeg hadde kjent ti bevegelser, eller maks to timer. Jeg kjente ti bevegelser ganske kjapt, men de var MYE svakere enn tidligere. Jeg roet meg mye etter dette, men uroen sitter i. Og det har blitt mye cola. MYE. Siste ukene (er nå i uke 28+6) har det vært mye mer og sterk bevegelse, ikke etter klokken men etter måltid og sofaligging.

Regelen jeg fikk med jordmor var at jeg skulle kjenne minst ti bevegelser på to timer. Da er alt stort sett bra. Mønsteret kan endre seg, særlig før barnet er så stort at det fortsatt snur seg flere ganger i døgnet. Men det var aldri feil å ringe til fagfolk og høre hva de mente. Det er derfor de er der:Heartred

Og ps. Jeg bekymrer meg sikkert 10 ganger for dag. Og er på ingen måte rolig eller avbalansert i med tanke på bevegelser i magen selv:laughing002

Dette høres kjent ut. Jeg synes bevegelsene har endret seg etter jeg passerte uke 27. Føles annerledes. Naturlig nok, siden han nå vokser veldig og får mindre og mindre plass. Var på kontroll på fredag og alt ser bra ut.

Kjenner meg igjen i det. Ofte litt mindre aktivitet på dagtid. Det har nok litt med å gjøre at jeg selv er mer i bevegelse på dagtid og ikke får kjent etter like mye og at bevegelse ofte roer/vugger babyen. Merker mye mer når jeg sitter rolig eller ligger ned. Etter måltid pleier det også å være litt mer aktivitet.
Når jeg blir bekymret pleier jeg å legge meg ned å kjenne etter, dytte litt på magen og spise/drikke noe kaldt og sukkerholdig - jeg pleier å spise is:D

Back
Topp