Lite liv i magen... ?

Minime88

Glad i forumet
Septembermødre <3
Når er det egentlig for lite liv? Jeg har gjennom dette svangerskapet kjent lite liv hele tiden egentlig og det er fordi morkaka ligger foran.. Har vært på sykehuset ca 3 ganger for å sjekke om alt er bra og det har de vært... Tidligere kunne jeg telle kanskje 10 bevegelser eller mer per dag... Men nå kan jeg ikke det. Jeg syns bevegelsene har blitt både færre og svakere, men så vil jeg ikke dra til sykehuset hver gang jeg er engstelig heller... Er det normalt å kjenne så lite når man er så langt på vei?

Jeg vet liksom ikke hva som er normalt for MEG siden jeg har kjent lite hele veien...

Sillien skrev:
dra hver gang du er engstelig! mange gravide drar mye oftere til legen uten grunn!

Men skal jeg kontakte legen min eller sykehuset liksom?

Du skal kontakte sykehuset når du er så langt på vei.

under 10 ganger om dagen er lite..hadde morkaka forran sist nå og kjente MYE liv hele tiden.
Dra inn for mye enn for lite..det er babyen din og du har lov til å være bekymret. Det skjønner de jo selvfølgelig der inne  eller ring jordmora di og spør om en kontroll med en gang!

Alle svangerskap er forskjellig. Min mor fortalte at med oss med mine to søsken (den elsdste og den yngste) merket hun nesten ingenting hele svangerskapet, mens jeg var i full fart hele tiden. Forskjellen på oss er at selv om de ble født på overtid var de små og tok igjen med masse "sprell senere" ;) Vet ikke om dette er til noe hjelp, men vil bare si at de barna er foskjellige :)
Men jeg ville heller ringt en gang for mye å vært sikker =)

hadde ringt føden jeg.. bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite... Skal kjenne mye liv når du er så langt på vei.. jeg hadde morkaka forran og kjente masse liv for det

Takk for svar dere :) Det er bare en ting til jeg lurer på... Siden jeg har vært inne til flere undersøkelse for og det også var grunnet lite liv; da sjekka de hvor stor babyen er, at den pustet, at alt var normalt osv... MEN jeg får jo aldri noe svar på hvorfor jeg kjenner såååå lite liv... Derfor føler jeg jo at jeg må tilbake hele tiden får å få tryggheten. Syns jeg burde bli fulgt opp jevnlig og bedre :( For etter hva jeg leser, så er ikke så lite liv normalt....

Jeg har en venninne som kjente lite liv i hele svangerskapet og ble ikke tatt på alvor av leger og jm. Ikke for å skremme deg, for det er sikkert ikke tilfelle hos deg :-) Men hos henne endte det med hasteks seks uker før termin pga lite gjennomstrømning i navlestrengen og gutten var syk. Hjertet o.l. var helt perfekt på UL, men det var resten som ikke fungerte. Hun fikk høre av JM at hadde hun kommet 12 timer etterpå hadde ikke gutten overlevd :(

Jeg mener at en skal kontakte føden når man blir bekymret, heller en gang for mye enn for lite!!! Har du prøvd å spise godis og drikke saft o.l.? Merker du økt bevegelse da?

Masse lykke til :-) Håper det går greit!

LilleBebi skrev:
Takk for svar dere :) Det er bare en ting til jeg lurer på... Siden jeg har vært inne til flere undersøkelse for og det også var grunnet lite liv; da sjekka de hvor stor babyen er, at den pustet, at alt var normalt osv... MEN jeg får jo aldri noe svar på hvorfor jeg kjenner såååå lite liv... Derfor føler jeg jo at jeg må tilbake hele tiden får å få tryggheten. Syns jeg burde bli fulgt opp jevnlig og bedre :( For etter hva jeg leser, så er ikke så lite liv normalt....

I forrige svangerskap hadde jeg morkaka foran og kjente veldig lite liv, gjennom hele svangerskapet. Selv ikke noe særlig der da jeg drakk saft eller iskaldt vann. Men man er forskjellige, her var alt gudskjelov helt fint men man kan aldri vite, så kontakt dem hver gang du er redd eller usikker, ikke sitt hjemme og bekymr deg!

Dra heller 140 ganger for mye, enn 1 for lite. 
Ring sykehuset og få UL du, og ikke gå derfra før dem forteller deg hvorfor du kjenner så lite liv. 
Jeg kjente lite liv en periode på slutten da jeg var gravid. Ble kjempebekymret og gikk i flere dager med en stor klump i magen. Ringte tilslutt sykehuset og fikk komme til UL. Alt var fint, men han hadde snudd seg med bena innover mot ryggen, sånn at han sparka inn i løse lufta om du skjønner. Derfor kjente jeg ikke så mye. dessuten blir det jo trangere for dem etterhvert. Uansett, legen som tok UL mente at jeg skulle ha kommet mye før sånn at jeg hadde sluppet å gå å bekymre meg!!!! Så ring med en gang du!!!!

Back
Topp