lite kontroller, bekymret

Guest
Hei! Er førstegangs, uke 14+3, og har kun vert hos legen for blodprøve og måling av blodtrykk i uke 8- har ikke fått ny time før i uke 23 + time hos jordmor i uke 24. Skal jeg virkelig gå så lenge uten oppfølging? Syns det er lenge å gå uten å vite noe. Er litt skuffet over hvor lite informasjon man får, man må liksom tilegne seg alt på internet.
 
Hei!

Jeg skjønner godt at du som førstegangsfødende, synes det er litt slunkent med kontroller nå i starten.  Ifht anbefalingene for svangerskapsomsorgen, er det ikke nødvendig med flere kontroller før UL i uke 19-20. Mange synes denne perioden er for lang. Det er absolutt mulig å be om å få komme innom før, bare for å lytte på fosterlyden, slik at du kan slappe av med at babyen fortsatt er der.
Etter uke 20 er anbefalingene 1 kontroll i måneden ( altså uke 24-28-32-36) til siste måneden av svangerskapet, da vil en gå til kontroll uke 38 og 40.
Når det gjelder oppfølging og informasjonen, er der jo retningslinjer for det også.
Det som er viktig er , at du utenom de fysiske kontrollene også skal få en god fødsels- og foreldre forberedelse.
Hvis dette gjøres, vil du ha et best mulig grunnlag både for fødselen men også for tida etterpå.
Du vet sikkert at du selv kan velge om du vil gå til bare lege, bare jordmor eller i kombinasjon, valget er faktisk ditt - selv om den gravide ikke alltid opplyses om dette, dessverre!
Det betyr at du kan velge oppfølging hos den som du føler du får best informasjon fra.
Jeg synes ikke det er tilstrekkelig at du skal tillegne deg alt stoffet fra internett, der skrives det mye rart og til tider usanne ting.

Synes det er flott at du er så bevisst på egne behov, og vi vet at den beste måten å hindre at du som flergangsfødende kommer igjen og vil ha et planlagt keisersnitt pga tidligere traumatisk opplevelse er, å gi deg som førstegangsfødende den aller beste oppfølging i svangerskapet og under første fødsel!
Da har du en flott ballast å ta med deg, når du vil planlegge nummer 2.

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp