Lite jern - farlig? *langt*

LTomineFj

Gift med forumet
Jeg var torsdag forrige uke og krevde blodprøver for å sjekke mine jernlagre og b12 nivå, fordi jeg i lengre tid har følt meg utrolig trøtt og sliten. Legen min har jo selvfølgelig bare snakket det bort med at det er helt normalt når man er gravid.

- I dag fikk jeg svar på prøvene, og i følge det jeg har lest meg til, er det ikke heldig for fosteret at mor har lave jernlagre. Jeg forstår ikke så mye av dette, men legen sa at lagrene mine var på 6 mg/l, Hb var på 11 og b12 verdien var for lav (husker ikke tallet). Han sa det var viktig at jeg begynte med tilskudd, men jeg fikk inntrykk av at han ikke er kjent med farene for fosteret. (Må legge til at han virker rimelig amatørmessig i forhold til graviditet generelt, føler meg ikke tilstrekkelig oppfulgt).

Har noen her noen erfaringer eller kunnskap å dele?

Legger ved et par linker:
[hr]
"Symptomer: Best dokumentert er nedsatt fysisk yteevne ved jernmangelanemi, og muligens er dette også tilfelle ved jernmangel uten anemi. Jernmangel hos gravide er assosiert med lav fødselsvekt, prematuritet og økt perinatal mortalitet. Immunapparatets funksjon nedsettes noe. Et viktig spørsmål som foreløpig ikke er avklart, er om jernmangel kan virke inn på cerebrale funksjoner som konsentrasjonsevne, læreevne, skoleprestasjoner, humør og velbefinnende hos småbarn."

http://www.legemiddelhandboka.no/xml/index.php?frid=Tk-04-blod-63&ID=&stord=5257

[hr]
"Gravide kvinner er mer utsatt for å utvikle jernmangelanemi enn ikke-gravide kvinner. Jernmangelanemi hos gravide kvinner er definert ved Hb under 11 g/dl og hematokrit under 32%. Serum-ferritin verdier på under 15 mikrogram/l indikerer i tillegg tomme jernlagre."

http://www.dinkost.no/wsp/dinkost2/frontend.cgi?session=819a74f450ac6558ecfdd400e399ba&func=publish.show&func_id=3276&table=CONTENT&publish=

Altså.. Jeg hadde ikke noe jern i det hele tatt når legen sjekka meg, og da var jeg i uke

11. Og da MÅTTE jeg komme og ta jernsprøyter en gang i uka i 2 mnd, for å

få den opp! Legen min stressa skikkelig med det iallefall...

ORIGINAL: S@ra

Altså.. Jeg hadde ikke noe jern i det hele tatt når legen sjekka meg, og da var jeg i uke

Jeg spurte om jeg burde få sprøyte, jeg - men det var han veldig klar på at han IKKE ville gjøre så lenge jeg var gravid [&:]

Kan ikke så mye om dette men hmm..noen leger gir deg ikke så mye tryggestfølelse og det syns jeg er så viktig..men siden han ikke her så peil og virker helt corny..så kan du og snakke med jordmor,ho og tar stikk i fingeren din og sjekker litt men sikkert ikke så nøye som vanlige blodprøver.Men ho kan sikkert gi deg råd mot dette,jeg tok noe jeg kjøpte hos helsekosten,men jeg hadde ikke så lavt nivå men den sank hele tiden. Men jeg føler at jordmødre kan litt mer enn leger,de er hvertfall ikke litt hovne som flere av leger jeg har lest om her og der nå.. håper du får bedre råd og hjelp videre hvertfall..

Du kan ikke få en annen lege der da?Føler det er viktig å bli tatt på alvor jeg,har selv en lege som er helt...jah.. lykke til

ORIGINAL: Lisfje

Jeg spurte om jeg burde få sprøyte, jeg - men det var han veldig klar på at han IKKE ville gjøre så lenge jeg var gravid [&:]

Ååå faen... Bare ikke legen min gjorde feil da [&:][8|] Det gikk jo bra med meg da... Jeg bare husker legen min var skikkelig
streng på meg og den jernen jeg ikke hadde.

ORIGINAL: Lisfje

Jeg tror heller at det er min lege som er på bærtur... Husker første gang han skulle måle symfyse-fundus, så spurte han MEG om han gjorde det riktig [:'(] - Bare det sier jo litt om ham...hmmmm....

ORIGINAL: taita81

Kan ikke så mye om dette men hmm..noen leger gir deg ikke så mye tryggestfølelse og det syns jeg er så viktig..men siden han ikke her så peil og virker helt corny..så kan du og snakke med jordmor,ho og tar stikk i fingeren din og sjekker litt men sikkert ikke så nøye som vanlige blodprøver.Men ho kan sikkert gi deg råd mot dette,jeg tok noe jeg kjøpte hos helsekosten,men jeg hadde ikke så lavt nivå men den sank hele tiden. Men jeg føler at jordmødre kan litt mer enn leger,de er hvertfall ikke litt hovne som flere av leger jeg har lest om her og der nå.. håper du får bedre råd og hjelp videre hvertfall..

Du kan ikke få en annen lege der da?Føler det er viktig å bli tatt på alvor jeg,har selv en lege som er helt...jah.. lykke til

Jo, jeg skal skifte fastlege så snart jeg får en grei anbefaling.. Og så skal jeg ringe og høre om JM er tilgjengelig snart (bor på landsbygda, og her er det JM en gang i mnd...hvis vi er heldige...).

samme med meg, men jeg var ikke gravid da..

ORIGINAL: *hemlis_i_magen*

samme med meg, men jeg var ikke gravid da..

Uff, jeg føler meg bare dum som ikke stoler på at legen gjør det som er riktig, men jeg har en magefølelse som sier at han ikke er helt i vater.. Føler meg som en stereotyp, hysterisk gravid... Gruer meg til neste kontroll [&o]

uffda, tror eg hadde byttet lege om eg var deg[&:][&:][&:][&:] lykke til!

Jeg hadde jernmangel når jeg gikk gravid. Tok masse jerntabletter. Legen ville få opp formen min før fødselen. Jenta mi hadde jernmangel. Det fant vi ut 3-4 mnd etter at hun var født. Fikk da beskjed om å gi henne mme med jern. Alt gikk fint

ORIGINAL: elkva

Jeg hadde jernmangel når jeg gikk gravid. Tok masse jerntabletter. Legen ville få opp formen min før fødselen. Jenta mi hadde jernmangel. Det fant vi ut 3-4 mnd etter at hun var født. Fikk da beskjed om å gi henne mme med jern. Alt gikk fint

MME med jern? Måtte du slutte å amme da? Eller fikk hun MME i utgangspunktet?
- Jeg ønsker jo å fullamme, så noe MME er utelukket......

Jeg ammet fult, men ga litt mme ved siden av.

Da har jeg snakka med tanta mi som er sykepleier, og i følge henne, er nok legen min på gyngende grunn.
Så i morgen skal jeg bestille meg time hos en kvinnelig lege som jeg vet har fått mye skryt for oppfølging av gravide (hun har full fastlegeliste, selvfølgelig [8|]).

I tillegg sa tante at jeg er såpass langt på vei, at om jeg fortsatt føler meg usikker og utrygg etter time hos henne, skulle jeg ikke være redd for å kontakte jordmor på føden i tillegg.

Back
Topp