Lite/ingen matlyst

Studenten

Studenten
Hvor vanlig er det at de små ikke vil ha fast føde? Mini er snart 11 mnd, spiser enda veldig dårlige med mat. De siste dagene har hun ikke spist en eneste skje!

Vi har sjekket tungebåndet to ganger, for vi var redd hun hatt problemer med å håndtere maten i munnen pga det, men den var ikke stram. Jeg er frustrert og vet ikke hva jeg skal gjøre. Tips? Skal sier hun har fått tann nr 4 gjennom nå, men alt i alt har hun alltid spist dårlig. Mistenker stille refluks? Gulper i munnen og vrir seg 2/3 ganger daglig ca. Men kanskje jeg er hysterisk..

En stund spiste hun kun grøt, så egg, søtpotet og kraft, men nå ingenting. Hun har skjeia. Ingenting skal i nærheten av munnen hennes!

Jeg setter pris på all tips

Delammer og gir mme. Ikke vektnedgang.

Her spises det også minimalt.. på en god dag spiser hun 1/4 skive til et måltid. Hun smaker derimot på alt og virker interessert. Hun bare spiser ikke store mengder. Jeg går daglig å uroer meg over dette selv og hun er 11 mnd.
Helsestasjon sier det vil gå seg til. Jeg ammer men har kuttet ut amming mellom 8-15 gradvis den siste mnd. det skulle ifg helsesøster være løsning.. men hun spiser ikke mer eller mindre. Hun er i godt humør og virker til å klare seg fint. Men jeg er urolig likevel.. helsesøster sier at det ikke er noe galt siden hun ikke har vektnedgang.. vi må bare la henne ta det i sitt tempo og aksepterer at hun nok er litt småspist av seg, men får det hun trenger.

Det jeg derimot har sett fungert på henne er å la henne spise selv (blw). Vi gikk over til å slutte å mate ved ca 7-8 mnd. Hun fikk da større interesse og smiler og koser deg ved bordet. Da vi matet var det mye sutring og ingenting som ble spist..

Min er 12 mnd og spiser også lite. Spist lite siden vi startet med fast føde. Alle sier at det går seg til, men det har jo ikke det! :p

Vi setter på noen babysang-videoer på youtube for tiden, da klarer vi å snike inn noen skjeer med mat. Ellers spiser hun litt når hun får spise direkte fra sånne smoothieposer. Det er fremdeles lite, men da får hun i seg noe ihvertfall..

Er baby misfornøyd/virker mer sulten?

Begge mine var sånn. Yngste var verst. Hun er nå 2,5 år og må fremdeles ofte mates med babygrøt fordi hun ikke spiser skive. Noen ganger spiser hun greit, men som regel ikke. Eldste spiste middagsglass og grøt lenge han også. Og ingen av de spiste særlig fast føde før de var rundt året. Gikk litt opp og ned, og ikke lett å huske akkurat alder. Men jeg husker jeg sendte med flaske med mme til eldste i bhg da han var 14 mnd fordi han ikke spiste nok. Tror han begynte å spise normalt rundt 16-18 mnd. Når jeg tenker tilbake på sommerferien det året. Yngste var jeg i syden med da hun var 13 mnd, husker hun spiste to halve posjoner grøt, er halvt middagsglass og kanskje en smoothie og ellers morsmelk. Og da hadde hun begynt å spise bra. Da hun begynte i bhg som 18 mnd gammel spiste hun ikke i det hele tatt, vi fikk kun i henne mat hjemme hvis hun så på Barne-TV på iPaden. Så ja... hun er nå snart 3 år og det er vanskelig å få henne til å spise nok hvis vi ikke er hjemme :(

Back
Topp