Lite hundedilemma *langt*

hissigproppen

Gift med forumet
Jeg var ute med hunden vår i dag, da to jenter (hun ene har jeg sett mange ganger her vi bor) ville kose med hunden.

Så koste de, og spurte spørsmål om alder, rase osv.

Til slutt kom det frem at de kanskje ønsket å gå tur med hunen vår innimellom.

Jentene var vel sånn 8-10 år tipper jeg.
De spurte om hvor jeg bodde, hvilken ringeklokke og hele sulamitten,

Hun jeg har sett flere ganger før sa hun hadde hatt hunder før.

Hadde dere latt to jenter gå med hunden en liten runde i nabolaget innimellom? Hva hadde i så fall vært kriteriene?

Jeg tenkte at hvis de begynner å mase om det, så kommer jeg til å be om telefonnummeret til foreldrene og snakke med dem, og så avtale at de maks får gå en viss runde evt 10 min.

Hunden vår er vel noe av det lateste som er skapt på fire bein, utrolig tålmodig og har aldri gjort en flue fortred. Hun er blanding av Dachs, Dunker, Toller og Labrador, men er ganske liten (korte bein). Men hun kan dra temmelig hardt, selv om det er sjelden hun gjør det. Pleier heller ikke være spesielt interessert i andre hunder.
Men igjen, man vet jo aldri.

Noen innspill?

Om hunden er grei og ikke er hundeaggressiv f.eks, så hadde jeg synes det var greit. Jeg passet mange hunder i nabolaget da jeg var 10 år.

nei det hadde jeg ikke gjort. min 8 åring får ikke gå tur med hundene her i huset. hvis noe skulle skje så er jeg som eier ansvarlig.

Det må man nesten kjenne på selv. Jeg har aldri latt unger gå tur med hunden vår, men det er kanskje bare meg..

Jeg hadde aldri latt fremmede verken voksne eller barn gått tur med hunden min.

Men det er da meg.  

Jeg er heller ikke det mennesket som lar barnet mitt bli med på trilletur med nabolaget jenter. 

Nei, hadde ikke latt de gå tur med italienern min engang. Enda så lita hu er!

Er nok litt hysterisk der. Synes det er skummelt nok å la svigermor låne henne. Hehe

Jeg har nå kommet til det stadiet at nevøen min på 10 får lov å holde båndet til hunden når vi går tur sammen :P Men så har vi en staff på 2 år som ELSKER andre hunder :P Overhodet ikke agressiv, men han er sterk! I hvertfall for en 10 åring...

Var en episode da vi gikk på fjelltur på et lite fjell der det ikke var noen andre og nevøen fikk lov å løpe til tops med hunden mens vi kom etter.. På vei ned igjen løp de igjen i forveien, med beskjed om å vente før de kom til veien. Ca halvveis nede igjen traff jeg på en mann med to hunder som gikk løs (en type fuglehund) Jeg spurte han om han hadde truffet på en gutt med en liten svart hund og ja, det hadde han.. Da spurte jeg om han fortsatt gikk i bånd, og det gjorde han også :P Da vi tok igjen nevøen og hunden lengre nede i veien spurte jeg hvordan det hadde gått og da sa ha: "Det var nesten han klarte å dra meg med til de to hundene, men så klarte jeg å gripe fast i et tre!" Holdt på å le meg ihjel av det bilde jeg fikk i hodet da :P Takk og pris for snartenkt nevø :P Etter det har han måtte holde seg innenfor synsvidde når vi går på tur ;) Måtte bare fortelle historien :P hehe :) Hadde ingenting med spørsmålet ditt å gjøre, for så vidt jeg forstår så er hundene våre to meget forskjellige individer ;)

Jeg ville nok pratet med foreldrene til disse jentene før jeg sa ja til det, men hvis det er ansvarsfulle og greie jenter så hadde jeg nok ikke hatt problemer med det så  lenge hunden er så grei som du beskriver. Avtal hvor de får gå, og eventuelt hvor de IKKE får gå, hvor lenge de kan være ute med hunden osv slik at du har en viss oversikt. Jeg luftet hundene til besteforeldrene mine fra jeg var ganske liten (det var Papilloner) og da jeg var rundt ni-ti år gikk jeg en del tur med Tibbene til naboen også. Ingen problem. (snart)seksåringen her i huset går tur med Dverg Schnauzeren vår, men da går hun kun en rute dvs en vei som ikke er traffikert og slikt. Hunden vår er dog veldig grei, og lydig, og om hun skulle være så uheldig å miste henne så er hun verdens beste på innkalling i en hver situasjon, og dessuten er hun ikke agressiv i forhold til verken mennesker, andre dyr eller andre hunder.

ALDRI i verden!!
Hva om noe skjer? hva om en hund flyr på deres hund? Hva om deres hund blir skadet? For et ansvar man da legger på små barn. De har ikke noe i en slik situasjon å gjøre. Det er totalt uansvarlig å la barn gå alene med hund på tur. 

*Shining Star* skrev:
Jeg ville nok pratet med foreldrene til disse jentene før jeg sa ja til det, men hvis det er ansvarsfulle og greie jenter så hadde jeg nok ikke hatt problemer med det så  lenge hunden er så grei som du beskriver. Avtal hvor de får gå, og eventuelt hvor de IKKE får gå, hvor lenge de kan være ute med hunden osv slik at du har en viss oversikt. Jeg luftet hundene til besteforeldrene mine fra jeg var ganske liten (det var Papilloner) og da jeg var rundt ni-ti år gikk jeg en del tur med Tibbene til naboen også. Ingen problem. (snart)seksåringen her i huset går tur med Dverg Schnauzeren vår, men da går hun kun en rute dvs en vei som ikke er traffikert og slikt. Hunden vår er dog veldig grei, og lydig, og om hun skulle være så uheldig å miste henne så er hun verdens beste på innkalling i en hver situasjon, og dessuten er hun ikke agressiv i forhold til verken mennesker, andre dyr eller andre hunder.

Hva om en stor hund kommer... løs eller sliter seg løs fra eier... og angriper deres hund, riser den og dreper den. Hva da?? En seksåring klarer ikke løfte, hindre, kan bli skadet selv. Det er litt av et ansvar og traume man da kan bli påført i litt ung alder kanskje?
Hjelper lite om deres hund er snill.... 

Jeg ville ikke latt barn gå tur med hunder større enn så de kunne klart å holde den igjen i tilfelle rottefelle. Jeg har latt barne rundt i familien gå tur med tispa mi fra de var ca 6 år, men da har jeg vært med og fulgt godt med på om jeg ser andre hunder, katter eller liknende. Da har jeg tatt båndet med en gang. Men nå har vi staffordshire bull terriere som er ganske sterke, så de fort kunne sliti seg fra barna om de ville det. Noe jeg vil tro din kunne gjort også.

Du må nesten kjenne på det litt selv, men jeg ville ikke gjort det :)

jeg kjenner jeg angrer litt på at jeg da det sikkert gikk greit. For som TonjeJenta skriver, det er stort ansvar.

Hunden er tross alt blanding av fire jakthunder, hvor bedagelig hun enn er med oss. Kanskje når de blir 12-14 år....

Får få mannen til å si nei til dem, så han blir den kjipe :P

Jeg husker jeg luftet en hund i nabolaget når jeg var på den alderen så ja det ville jeg sagt ja til :)

javisst, de hadde fått lov av meg!

men de vil nok bare være i nærheten av hunden så du kan jo si at de kan passe den i hagen din eller leke m den hos deg!  så har du full kontroll.

¤Kanonica¤ skrev:
javisst, de hadde fått lov av meg!

men de vil nok bare være i nærheten av hunden så du kan jo si at de kan passe den i hagen din eller leke m den hos deg!  så har du full kontroll.

Bor i blokk, så får ikke fulgt med så mye med mindre jeg går turen med dem.

Back
Topp