Lite fostervann i uke 39! Erfaringer? *oppdatert

Everglot

Glad i forumet
Fikk se på ultralyd i går at jeg har lite fostervann og at det var i nedre grense... Skal til ny ultralyd om han ikke er født innen termindagen.
Det var alt jeg fikk vite og nå blir jeg sprø av å gruble!

Er det noen som har erfaring med det samme og hvordan ble evt fødselen da? Lest mye rart på nett, dum som jeg er... [:o]

Ingen? [X(]

Jeg fikk samme beskjed med mellomste da jeg var 8 dager over termin. Fikk tilbud om igangsetting, noe jeg takket ja til. Ble satt i gang dagen etter, og klokken 06:28 var han født. Selve fødselen varte i ca 2 timer[:D]

Så godt å høre at det gikk så bra! Virket som de ville sette igang rett etter termin på meg... Har tidligere gått 1 og 2 uker over, så det blir rart.

Men syns det er litt skummelt nå og vil helst ha han på utsiden.. [&o]

Hadde det vært alt for lite, så hadde de satt deg i gang med en gang, så tror ikke du trenger å bekymre deg

Nei, det er sikkert sant. Var bare ikke forberedt på dette i det heletatt og vil jo helst at fødselen skal starte av seg selv... Ble satt igang med førstemann og det var en grusom fødsel.

Jeg har ikke opplevd dette, men det har skjedd med to venninner av meg. Begge to ble satt i gang og fødslene gikk helt fint. Hun ene fødte på 2 timer og hun andre fødte på 50 timer. Andre og førstegangs fødende. Går nok helt fint. Masse lykke til med fødselen[:D]

ORIGINAL: Everglot

Nei, det er sikkert sant. Var bare ikke forberedt på dette i det heletatt og vil jo helst at fødselen skal starte av seg selv... Ble satt igang med førstemann og det var en grusom fødsel.

Det trenger ikke bli sånn denne gangen. Jeg ble satt i gang de to siste gangene, og det er de fødslene som har vært lettest og raskest. Siste varte bare i 50 minutter. Første begynte av seg selv, og varte i ca 10 timer

Jeg var til overtdskontr. på sykehuset, og ul viste lite fostervann. Ble satt i gang neste morgen, og etter 5 timer var han født [:)]

Jeg hadde lite forstervann i uke 37. Var på den nedre grensen.
Var på UL en gang i uka en perriode.
Men pga uklarhet ang. når min egentlige termin var ville de ikke sette meg igang (jeg var sur og redd!)

Heldigvis starta fødselen av seg selv, 12 dager på overtid. Merka ikke at vannet gikk.... Så lite var det igjen da.
Men alt gikk bra. Det hadde ikke gått bra om jeg hadde født noe senere tror jeg... ;)

Dagen før termin var jeg hos jordmor. Hu sa at alt var fint, nok fostervann etc. Ved en tilfeldighet spurte jeg om ett eller annet (tror jeg hadde lest om morkakesvikt ellerno) og da måtte hu se på meg med ultralyd igjen for å vise meg. Det var da hu oppdaga at det var lite fostervann, til tross for at hu akkurat hadde sagt at det var masse. Jeg ble lagt til registrering en stund, så var det til gynekologen som hadde bedre ul. Han kikka på meg lenge uten å si noe, og konkluderte med at vannet måtte ha gått mens jeg var på do. Fikk beskjed om å kontakte sykehuset og dra dit (sykehuset jeg fødte på vil ha alle inn når vannet har gått).
Dro dit, ble undersøkt som bare det, og fikk beskjed om å dra hjem igjen med ny time om to dager. Jeg ble fortvila og fikk masa meg til en ny time dagen etter.

Kom tilbake til sykehuset på termindagen og ble ennå mer undersøkt. Lite fostervann, men det lakk ikke da de pressa på meg. Hjertelyden til lillegutt var tydelig høy, til og med jeg kunne skjønne det utifra den maskinen. Fikk beskjed om at jeg skulle inn på fødestua. Når jeg kom dit var det plutselig x antall hvite frakker der inne, det skjedde så utrolig mye og jeg ble driiitredd. Ingen klarte å forklare meg skikkelig hva som skjedde, men plutselig 5 min senere lå jeg på operasjonsstua for å ta hastesnitt. De mente lillegutt muligens ikke tålte en vanlig fødsel og det var det eneste jeg fikk med meg, derfor jeg ble hysterisk.

Alt gikk helt fint, og jeg tror det er fordi jeg hadde lite fostervann at ting ble som det ble. Derfor ble gutten stressa og de måtte få han ut snarest. Vet ikke om det hadde gått bra om jeg hadde venta en dag til, som de i utgangspuktet ville.

Hadde jeg vært deg hadde jeg i allefall IKKE venta til terminen med på undersøke igjen!!!!

Lykke til :)

Så fint å høre at det har gått bra med dere! [:)]

Hvordan ble dere satt igang og var alt bra med babyen?

(mye spørsmål i hode mitt her nå...) [:-]

Jeg fikk noe gelè satt opp, med beskjed omat jeg sikkert skulle ha 3-5 doser. Men fikk jo veer med en gang, så det slapp jeg [:D]

Åh, så bra da! Huff, håper lillebror her kommer av seg selv en av de nærmeste dagene... Jeg som ikke var utålmodig i det heletatt... [:'(]

Åh, så bra da! Huff, håper lillebror her kommer av seg selv en av de nærmeste dagene... Jeg som ikke var utålmodig i det heletatt... [:'(]

Sendt deg pm..

Jeg fikk faktisk beskjed av jordmor da vi blei sendt hjem første gangen om å spise sterk mat, ta en øl og ha sex den kvelden. Da var ho sikker på ho så meg igjen morran etter. Fulgte ikke dette rådet da, men burde kanskje gjort det..[8|]

ORIGINAL: Virra

Sendt deg pm..

Jeg fikk faktisk beskjed av jordmor da vi blei sendt hjem første gangen om å spise sterk mat, ta en øl og ha sex den kvelden. Da var ho sikker på ho så meg igjen morran etter. Fulgte ikke dette rådet da, men burde kanskje gjort det..[8|]

Tusen takk for langt, fint svar! Takk for at du tok deg tid.

Skal se an formen min i morgen, og ringer evt jordmor om jeg ikke har noen god magefølelse.

Vil gjerne høre fra flere som har vært borti dette...

Jeg hadde termin 7. januar. Hadde hatt litt småtrøbbel i hele svangerskapet, var blant annet inne i uke 28 med rier. Men, tilbake til saken :p
18.des (fredag) var jeg inne på kontroll. HAdde kjent lite bevegelse, og var litt bekymret. Tok masse prøver, blant annet målte de fostervann. Målet(som jeg ikke husker hva heter i farten) skal ligge mellom 5 og 25. Jeg lå da på 3,8. Altså litt under nedre grense. Legen ville avvente situasjonen til dagen etter, kunne hende at babyen hadde drukket litt fostervann, og at det var derfor målingen var lav. Jeg fikk ny time dagen etter(lørdag) og fikk beskjed om at hvis det var 5 eller under på målingen så skulle jeg settes igang. Jeg stilte til timen om lørdagen, fikk en to minutters halvslapp sjekk av en lege, som sa at målet var ca 5, men at ingen skulle settes i gang på hans vakt! Jeg ble sendt hjem, bekymret som bare juling! Ettersom det fremdeles var lite aktivitet hele lørdagen dro jeg på nytt inn til KK om søndagen. Da var det tre tippehøner som skravlet og lo mens de tok målingen, som nå var på 6,7. Jeg ble beroliget og lettet, og skulle klare å slappe av til over jul :)

Jeg fikk ny time til kontroll mandag den 28.des. Den dagen ble jeg først undersøkt av en lege, som sa at målingen var på 7,8! Men, hun hadde en litt dårlig magefølelse, så hun ville ha en second opinion. Hun hentet inn legen som hadde undersøkt meg først av alle(han som målte 3,8). Han kom inn på undersøkelsesrommet, tok en rask ultralyd, og sa "her kan jeg si at mengden fostervann er på 1, og da tar jeg godt i" ALLE de andre legene hadde altså målt feil!! Fostervannet hadde bare blitt mindre og mindre. Legene innrømmet feilen, de hadde glemt å trykke på en enkelt bryter på UL-maskinen under undersøkelsene... Morkaken hadde begynt å svikte, vekten til lille hadde stagnert, og navlestrengen virket ikke som den skulle!

Jeg fikk innsatt ballongkateter, og fikk beskjed om å komme tilbake morgenen etter dersom ingenting hadde skjedd. Kl 6 om morgenen startet riene, og kl 10.25 var lille født! Det hele gikk kjemåefint når det først var igang, heldigvis!

Huff, det ble veeeeldig langt ser jeg nå, men, STÅ PÅ KRAVENE, og IKKE gi deg. Dersom DU ikke føler deg helt trygg, be om en ekstra undersøkelse. Jeg tør ikke å tenke på engang hva som kunne skjedd dersom jeg ikke hadde blitt undersøkt den ekstra gangen av han legen som undersøkte meg aller først. Og jeg skal be om ekstra oppfølging ved eventuelle flere svangerskap.

LYKKE TIL! [:)]

Tusen takk for gode svar!

Flere?

Jeg var hos jordmor på en mandag og da var det fine lommer med fostervann, på lørdag var jeg på overtidskontroll på sykehuset (14 dager på overtid). Da var det ikke noe fostervann igjen, jeg fikk modningsgele i håp om at ting skulle ordne seg selv. De lurte på om jeg hadde kjent liv de siste 2 dager for de mistenkte at lillemann hadde ligget sånn og ikke hatt det noe bra siste 2 døgn [&:] men, jeg mener bestemt jeg har kjent liv, hvis ikke ville jeg jo garantert reagert....
Mens jeg lå og ventet med denne gele`n, sank hj.lyden til lillemann mer enn de likte først en gang og da kom det 2 stk inn i full fart.... De informerte om at hvis dette skjedde en gang til torde de ikke gjøre annet enn å ta et hastekeisersnitt. Det gikk ikke lang tid så kom det 3 stk inn og ting skjedde veldig fort.
Påsamtalen etter keisersnittet fortalte legen som hadde hatt med oss å gjøre at hun var veldig glad hun hadde tatt de valgene hun gjorde. Hun sa at lillemann hadde ikke overlevd en vanlig fødsel, han var altfor svak til det.
Ikke for å bekymre deg altså, men en skal ikke bare la ting gå tenker jeg.... Nå har jo du fortsatt fostervann. Men, jeg lurte veldig på hvor alt vannen plutselig ble av fra mandag til lørdag....
Denne gangen skal jeg til samtale på sykehuset i forkant av fødsel, jeg skal IKKE gå mange dagene over, ble litt skremt sist kan du si...

Uff... får dårlig samv.het når jeg skriver dette, for vil ikke skremme deg! Men, etter hva jeg opplevde og hadde jeg vært i din situasjon tror jeg at jeg hadde krevd UL annen hver dag ihvertfall. Hadde jeg ikke fått det hadde jeg slått meg vrang og krevd å bli lagt inn [:)] små hysterisk kanskje, men....
Lykke til [:)]

Back
Topp