Lite fostervann, 38+5

Kilikool

Blir kjent med forumet
Var på ultralyd i dag, og har visst for lite fostervann. Hu fant én lomme med veldig lite i. Jeg må til sykehuset i morgen hvor de skal vurdere om jeg skal bli igangsatt eller om jeg kan vente. Har kjn 9 dagrr igjen til termin!:banghead:

Noen erfaringer med lite fostervann, og da evt bli igangsatt?
Ble satt i gang ved første fødsel også, grunnet overtid, men føler dette er noe helt annet, og jeg er nervøs allerede:eek:
 
Ble satt igang sist pga lite fostervann. Har ikke noe å sammenligne med, men tror det ble fulgt samme prosedyre som ved ellers igangsettelse.
Føltes trygt hele tiden, det var ofte ctg kontroll og de fulgte med på at babyen hadde det bra.
Det endte med keisersnitt da, men det var for at babyen viste tegn til stress hver gang de satte på drypp. Var aldri snakk om at det hadde noe med fostervann mengden å gjøre.
 
Sniker fra desember: jeg ble satt i gang på overtid sist- da bemerket legen at det begynte å bli lite fostervann, det var fortsatt en vanlig igangsettelse så vidt jeg vet og ingen hast med å få babyen ut, men de fulgte med ved bruk av ctg.
 
Jeg har begge mine fødselserfaringer med lite fostervann.
Første skulle settes i gang pga lite fostervann men startet av seg selv natten før, dette var 1 uke før termin. Vil si jeg hadde en helt vanlig fødsel og ingen spesielle tiltak som følge av lite fostervann. Når baby ble født var hun litt liten (dysmatur) slik at det var usikkerhet rundt hvor godt morkaken fungerte på slutten. Hvis jeg forstod det riktig var også lite fostervann et lite tegn på det. På grunn av dette ble jeg fulgt tett opp i neste svangerskap. Ultralyd 1 uke før termin viste igjen litt lite fostervann men ingen vekstavvik. Ble likevel satt i gang og vil si det også var en normal fødsel.
Oppsummert har jeg ikke opplevd at lite fostervann påvirker noe annet enn at fødselen settes i gang. Ikke opplevd ekstra tiltak under fødsel som følge av det. Etter første fødsel ble det noe ekstra oppfølging pga lav fødselsvekt men ikke noe som trengte å være relatert til lite fostervann :)
 
Tusen takk for svar, dere:love2
Nå ble jeg litt mer rolig, da går det nok bra allikevel:Heartred For rundt 3 uker siden veide hu typ 2,6 kg, og ble fortalt hu vokste helt fint, så hu er nok ikke liten om jeg blir satt i gang i dag:joyful: Jeg oppdaterer litt senere og, jeg:happy:
 
Last edited:
Så, alt ser helt greit ut, heldigvis. Det er lite fostervann, men nok til at jeg kan gå frem til termin. Om hu ikke kommer innen termin datoen så blir jeg satt i gang, men det er helt i orden :) Har en følelse av at hu kommer før, men tiden får vise :D
Hu var visst ikke så stor, 2,9 kg, men heller ikke alt for liten, så ser bra ut :)
 
Jeg hadde litt lite fostervann, 38+2 (forrige svangerskap). Da ville de gjerne sette i gang dersom det ikke startet av seg selv ila natten. Så jeg ble innlagt, de tok stripping og satte klyx, i håp om å dytte i gang fødselen.. det hjalp - 6 timer etter det, fikk jeg rier :) så da slapp jeg igangsetting.

Jeg tror ikke jeg hadde farlig lite fostervann, sånn sett; men legen ville ikke ta noen risiko, antar jeg.
Målingene har forresten litt større feilmargin ved mye/lite fostervann + nært termin, så kan hende baby er større eller mindre enn antatt. Til meg bommet de bare med 250g (de trodde 3400g dagen før, hun var 3160g), men selv 2-300g har jo en viss betydning når de er så små :p
 
Jeg fikk med meg noe massasje olje som jeg sku ta på magen, og nellik olje for å fylle en tanpong å sove med over natten. 2 dager etter kom riene, og baby var ute da 5 dager før termin:happy093
 
Jeg fikk med meg noe massasje olje som jeg sku ta på magen, og nellik olje for å fylle en tanpong å sove med over natten. 2 dager etter kom riene, og baby var ute da 5 dager før termin:happy093

Oi, interessant! Hvem fikk du dette av? Vet du hva som var i massasjeoljen? Og var det eterisk olje av nellik? :)
 
Oi, interessant! Hvem fikk du dette av? Vet du hva som var i massasjeoljen? Og var det eterisk olje av nellik? :)
Åh, beklager sent svar!

Jeg fikk det av en av jordmødrene på sykehuset:) Jeg bor i utlandet, så usikker på hvordan det er i Norge. Det stod kun "Livmor massasje" på den:laughing002 Hadde blitt fylt på i en liten boks til meg. Og ja, det andre er eterisk olje:) Dessverre hadde ikke jordmor klart å lukke lokket ordentlig, og jeg klarte å grise ut mesteparten da jeg kom ut av sykehuset:p Skulle holde til to fulle tamponger, men jeg fikk heller en litt over halvfull tampong:rolleyes: Den første skulle jeg sette inn på kvelden før jeg la meg, om jeg da kjente noe morgenen etter skulle jeg sette inn neste. Om jeg ikke kjente noe skulle jeg vente til kvelden:)
 
Back
Topp