Lite fosteranlegg på tidlig ultralyd

Fiiol

Gift med forumet
Assistert-jentene
Juliknøttene 2022
Jeg hadde nylig min første ivf-behandling som endte i MA i uke 8. På grunn av få egg ble det gjort icsi på alle. Jeg og samboer er i starten/midten av trettiårene, såkalt uforklarlig barnløse, men min amh er på 6,4, folikkeltall er 9 hvis jeg har forstått riktig.

Ultralyd i uke 7 viste noe sakte hjertelyd, og lite fosteranlegg (3 mm) og plommesekk på 7 mm. Ultralyd en uke senere viste at embryoet var blitt 9 mm, men ingen hjertelyd. Jeg klarer ikke falle til ro med å ikke vite årsaken for dette. Det er godt mulig det ikke finnes noen svar, men når jeg leser internasjonale studier så er det mye risiko involvert med stor plommesekk. Det knyttes ofte til livsstilsykdommer (eks diabetes) og røyking. På uttaksdagen viste det seg at samboer hadde en vanlig infeksjon, kan dette ha noe å si? Vi er begge friske og raske, og vi røyker ikke. Kan jeg risikere at dette skjer igjen, eller er det bare et vanlig tilfelle med uflaks?
 
Det var en lei historie.
Det beste er kanskje om du drøfter dette med en gynekolog ved den avdelingen som har assistert dere.
Så er det slik at tidlig spontanabort dessverre er vanlig for både de som blir gravide på naturlig vis og for som blir gravid etter IVF. Som regel er umulig å finne noen sikker årsak til det.
Selvom dette naturligvis er en stor skuffelse for dere vil jeg oppmuntre til å prøve på nytt. Du forteller ikke om du har nedfryste egg du kan bruke eller om du må gjennom et helt nytt forsøk. Infeksjonen til mannen din kan jeg ikke tro har hatt noen betydning.
 
Back
Topp