Lite foster uke 34

Bkno6536392

Flørter med forumet
Hei

Jeg har fått vite at jeg har en liten gutt i magen. Mest sannsynlig kommer det av at jeg har en feil med navlensor feste og at han derfor vokser langsommere. Legen sier også at det kan være genetikk pga ny barnefar. Mine to første barn var over 4 kg.
Nå har jeg vært til vesktkontroll hver 4 og 2 uke. Han er målt til 11, 10, 12,14 og nå 9 persentil. 50 persentil er gjennomsnittet. Mine gutter fra før lå på 90 persentil. Denne gutten er asymmetrisk med veldig smal midje. Ligger på 2 persentil på magemålet. Jeg kjenner jeg blir mer og mer redd for at han kanskje er syk. Legene har aldri sett noe, men sier at det ikke er noe garanti og at det hender at små babyer er syke.

Er det noen andre som har opplevd det samme uten at det var noe galt med baby? Gikk fødselen fint? Er også redd for at han ikke skal overleve. Bekymringene har kommet siste stunden og jeg kjenner at jeg uroer meg mer og mer.

Takker for svar ❤️

Begge mine har vært små med vekstavvik på mellom 20 og 30%. Ingen har funnet ut hvorfor annet enn at i min familie får vi små barn, selv om mine har vært mindre enn normalen i familien. Jeg har hatt traumatiske fødsler med begge mine, men det er av helt andre grunner. Begge mine er født premature, ingen vet hvorfor. Storebror har cøliaki og lå langt etter i utvikling til vi begynte med glutenfri kost. Nå har han tatt igjen det meste. Lillesøster, som var minst og svakest ved fødsel, har utviklet seg helt etter læreboka :)

Begge mine er små. De ble født i uke 38+0 og 37+6 og var 2705 og 2735 gram. Grunnen er at morkaken ikke før nok næring på slutten av svangerskapet. Jeg får ikke lov til å gå fullt ut pga eldste. Med eldste var det en knute på navlesnoren som de ikke så ved siden av som gjorde at næringen var minimal og hu gikk ned i magen. Hu hadde dødd hvis hu ble en uke til, men må legge til at kroppen min sa klart ifra fra uke 36 at noe var galt men sykehuset trudde ikke på meg. Ingen av de har noen sykdommer forbundet med å være små. De er normale i både vekt og høyde nå.

Jeg selv var bare 2490g da jeg kon til verden til termin. Frisk som en fisk var jeg også.

Mini var 2900 da han kom til verden på termin for 2 år siden, helt frisk, og tok veldig raskt igjen vekta og lengden... Nå ligger han i øverste del av skalaen og er lengre i utvikling enn gjennomsnittet (ifølge barnehage og helsesøster).

Var nok litt dårlig på slutten kanskje som gjorde at han var liten da han kom, men var ingen som sa noe om det.

Husker ikke helt hva han ble målt til da jeg var på vekstkontroller, men ei uke før termin målte de han til å skulle være 3400 på termin, så de bomma jo noe der da..

Begge mine jenter var små født til termin (39+4 og 40+0). Storesøster var 2,7 kg og lillesøster 2,8kg. Begge har holdt seg langt nede på percentilskjema etter fødsel også, storesøster på 2,5 percentilien og lillesøster rundt 10-15 percentilien. Ingenting galt med noen av dem :)

Min var 2800g, født tre dager over termin. I dag er han lengre enn de fleste på samme alder, slank men atletisk. Han var frisk.
Både farmor og mormor til gutten vår fikk barn på 3000g.
I dette svangerskapet må jeg til vekstkontroll fordi jordmor på OUL hang seg opp i fødselsvekta til førstemann. Selv om de sa på føden at alt var normalt sist.
Jeg vet ikke om de kanskje følger mer med nå enn før?

Min var 2800g, født tre dager over termin. I dag er han lengre enn de fleste på samme alder, slank men atletisk. Han var frisk.
I dette svangerskapet må jeg til vekstkontroll fordi jordmor på OUL hang seg opp i fødselsvekta til førstemann. Selv om de sa på føden at alt var normalt sist.
Det var ikke snakk om noe oppfølging da jeg var gravid med lillesøster pga fødselsvekta på storesøster. Lillesøster ble født i 2017. Så kanskje litt forskjellig fra hvem man får oppfølging av også?

Det var ikke snakk om noe oppfølging da jeg var gravid med lillesøster pga fødselsvekta på storesøster. Lillesøster ble født i 2017. Så kanskje litt forskjellig fra hvem man får oppfølging av også?
Ikke vet jeg. Samme jordmor som tok OUL nå som sist. Jeg skal spørre legen på vekstkontrollen om rutinene rundt dette. Jeg synes i alle fall at jeg legger på meg. 6 kg nå, og er snart i uke 20.

Min første var 2500g i uke 38. I uke 34 var hun estimert til 2600 på vekstkontroll.. mest sannsynlig morkakesvikt, da morkaken var 400g. Min andre var også 2500 i uke 36. Små begge to, litt oppstartsproblemer og probl med temperaturregulering, ellers ingen alvorlige tilstander :)

Skal sies at siste lå 10-20% under hele svangerskapet. Genetikk tror jeg spiller inn en rolle for min del , men har flere venninner som har fått små babyer uten at det har vært noe feil med de :-)

Hei:)
Takk for svar. Jeg har unormalt navlesnorfeste og liten baby så derfor må jeg på ul ofte. Større sjanse for morkake svikt og død i mors liv med slikt feste og langsom fostervekst.
Men er kanskje forskjellig oppfølging rundt om hvis man genetisk har små babyer? :)

Min første var 2500g i uke 38. I uke 34 var hun estimert til 2600 på vekstkontroll.. mest sannsynlig morkakesvikt, da morkaken var 400g. Min andre var også 2500 i uke 36. Små begge to, litt oppstartsproblemer og probl med temperaturregulering, ellers ingen alvorlige tilstander :)

Skal sies at siste lå 10-20% under hele svangerskapet. Genetikk tror jeg spiller inn en rolle for min del , men har flere venninner som har fått små babyer uten at det har vært noe feil med de :)

Hei.takk for svar :)
Godt å høre at det er flere med små babyer uten at det trenger å være noe galt med baby :)

Min lille gutt ble født med hastekeisersnitt 38+1 (igangsatt 37+6), veide da 2315g og ble igangsatt pga lav vekt og at han falt på kirven hver kontroll (12 - 11 - 9 og på siste tror jeg de sa 2, men da var fokuset på at jeg skulle få ballongen med en gang). Han tålte ikke riene, derav hastekeisersnitt, men ellers har alt vært bra. Frisk, rask, aktiv og blid gutt som nå følger kurven sin og legger fint på seg og vokser som han skal. Både lengde og hodemål er som det skal :)

Jeg hadde svangerskapsdiabetes og høy bmi, så fikk ekstra oppfølging pga det og så ble den intensivert pga hans størrelse. Jeg var selv 2400g til termin så tror personlig det var genetikk hos meg.

Men husk at når du får så mye oppfølging er det en stor trygghet rundt deg og lille, de har lav terskel for å igangsette om de skulle være bekymret og de tar deg og dine tegn svært alvorlig om du er usikker :)

Min sønn ble født 40+0 og var 50cm og 2842g. Var vel -20% på vekstavvik, men de vet ikke helt hvorfor. De sjekket morkaken i etterkant, men alt så fint ut. En av teoriene var at jeg ikke hadde god nok plass i magen pga veldig trent, slik at magemusklene ikke delte seg engang, og selve magen min var liten selv om magemålingen var helt på normalen :) får mye mulig oppfølgning dette svangerskapet pga SGA.

han har følgt utvikling bra, og er generelt en superaktiv gutt som ikke er så glad i å spise (har ikke tid og er nok litt kresen) :p så fortsatt tynn :)

satser på at lillebror kanskje blir litt større ved fødsel :)

Hei

Jeg har fått vite at jeg har en liten gutt i magen. Mest sannsynlig kommer det av at jeg har en feil med navlensor feste og at han derfor vokser langsommere. Legen sier også at det kan være genetikk pga ny barnefar. Mine to første barn var over 4 kg.
Nå har jeg vært til vesktkontroll hver 4 og 2 uke. Han er målt til 11, 10, 12,14 og nå 9 persentil. 50 persentil er gjennomsnittet. Mine gutter fra før lå på 90 persentil. Denne gutten er asymmetrisk med veldig smal midje. Ligger på 2 persentil på magemålet. Jeg kjenner jeg blir mer og mer redd for at han kanskje er syk. Legene har aldri sett noe, men sier at det ikke er noe garanti og at det hender at små babyer er syke.

Er det noen andre som har opplevd det samme uten at det var noe galt med baby? Gikk fødselen fint? Er også redd for at han ikke skal overleve. Bekymringene har kommet siste stunden og jeg kjenner at jeg uroer meg mer og mer.

Takker for svar ❤️

hvordan gikk det?

Eg er veldig liten selv og min mor har fått ganske små barn..eg var størst med 3140 gram...min eldste(gutt) kom 1 uke før termin og var 2850g og jenta mi var 2970 g når hun kom dagen etter termin...alt har vert fint med begge 2 og ingenting feil med morkake osv...Denne gang har eg vert med i ett forskningsprosjekt og derfor fått vekstestimering i uke 24 og 30...i uke 24 låg han på 76% persentil og i uke 30 på 62% persentil...virker som han her blir litt større enn sine søsken og kjenner eg gruer meg til fødsel...håper han ikke vokser for mye på slutten!

Ja, jeg opplevde det med førstemann. Han var liten hele vegen, men fulgte sin egen kurve til det flatet litt ut helt på slutten. Alt gikk helt fint med han og han var litt større enn de forventet da han ble født, 2700 gram. Hvis du ikke får det allerede, kan du be om at fastlegen henviser deg til jevnlige ultralyder med vekstkontroll og måling av blodgjennomstrømning i navlesnoren fram mot termin.

Back
Topp