Lite D-vitamin

Lillevenn17

Gift med forumet
Himmelbarn
Desemberlykke 2018
Oktoberlykke2020❤
Hei!
I sommer 2016 fikk jeg påvist moderat vitamin-D mangel. Fikk beskjed av lege om å begynne med Nycoplus D3-vitamin, 20 mikrogram, to tabletter hver dag.
Jeg har ikke vært flink å ta disse, men har begynt igjen nå denne uken da vi planlegger graviditet. Tar to hver morgen sammen med sink, vitamin c og folsyre.

Kan mine mangler på vitamin-D påvirke mine muligheter for å bli gravid, eller påvirke en eventuelt graviditet negativt? Kan fosteret ta skade av det?

Hei!

Takk for spørsmålet.

Meg bekjent er det ikke forskning som viser at vitamin D-mangel alene påvirker evnen til å bli gravid, men det er en fordel å spise sunt og variert for å få nok av alle vitaminer og mineraler når du prøver å bli gravid.

Husk at det heller ikke er bra å få for mye vitamin D, så det kan være smart å få målt vitamin D-statusen din på nytt hos legen, så du ikke tar for høye doser uten grunn. For friske er det anbefalt å få i seg 10 mikrogram vitamin D om dagen, mens du skriver at du tar 40 mikrogram om dagen.

Når du prøver å bli gravid er det anbefalt å ta tilskudd av folsyre/folat, 400 mikrogram om dagen. I tillegg har nyere forskning vist at det er viktig å ha en god jodstatus allerede fra man prøver å bli gravid. Dette kan du enkelt sørge for ved å drikke fem desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen. og spise hvit fisk til middag 1-2 ganger i uken.

Lykke til med prøvingen!

Back
Topp