Lite blod under mens? Erfaringer ?

Bid-jojo007

Gift med forumet
Himmelbarn
Junispirene24❤️
Hei.
Jeg tar sjansen på å spørre her. De siste 3-4 syklusene så har den vært uregelmessig, lang og en gang kom ikke el. Men det jeg også opplever er at når mensen kommer så er det så lite blod som kommer ift hvordan det var før (for ca 6 mnd siden). Merker også at jeg ikke har de typiske mensensmertene jeg bruker å ha, og denne gangen synes jeg også tempen holder seg høy ift at heg har fått mensen. Er nå på cd 4. Jeg er under utredning hos lege og skal sjekkes hos gyn også. Men tenkte å spørre her om noen har lik erfaring? Hva dere har gjort? Evt vært utredet og fått svar? Og har dere prøvd noe som har hjulpet?

Har alltid hatt regelmessig, men lite, mens. Lite smerter og. Jeg ble diagnostisert med lutealsvikt/progesteronmangel før sommeren, og mistenker at jeg kanskje alltid har hatt det. Vanskelig å si om jeg har blødd mer i det siste, for ble gravid etter to sykluser på progesteron, men så mista jeg etter 12 uker, så de siste syklusene har vært litt ymse pga det tror jeg.

Har alltid hatt regelmessig, men lite, mens. Lite smerter og. Jeg ble diagnostisert med lutealsvikt/progesteronmangel før sommeren, og mistenker at jeg kanskje alltid har hatt det. Vanskelig å si om jeg har blødd mer i det siste, for ble gravid etter to sykluser på progesteron, men så mista jeg etter 12 uker, så de siste syklusene har vært litt ymse pga det tror jeg.
Okei. Hvordan fant du ut at du hadde peogesteronmangel?
Jeg har tatt noen blodprøver, men ikke fått svar på alle prøver enda. Skal til legen neste uke, tror jeg skal ta flere prøver da.

Okei. Hvordan fant du ut at du hadde peogesteronmangel?
Jeg har tatt noen blodprøver, men ikke fått svar på alle prøver enda. Skal til legen neste uke, tror jeg skal ta flere prøver da.
Jeg hadde el dag 17-19 og 25 dager syklus, så skjønte at noe var galt. Googlet og leste meg masse opp. I tillegg følte jeg meg bedre som gravid enn ikke-gravid rent fysisk, og det var fordi hormonene mine omsider var i balanse. Tok det opp med fastlege som ikke trodde meg, gikk privat, ble trodd og fikk tatt prøver som bekreftet det.

Jeg hadde el dag 17-19 og 25 dager syklus, så skjønte at noe var galt. Googlet og leste meg masse opp. I tillegg følte jeg meg bedre som gravid enn ikke-gravid rent fysisk, og det var fordi hormonene mine omsider var i balanse. Tok det opp med fastlege som ikke trodde meg, gikk privat, ble trodd og fikk tatt prøver som bekreftet det.
Okei. Spiller det noen rolle i hvor man er i syklusen for å få tatt disse prøvene?

Okei. Spiller det noen rolle i hvor man er i syklusen for å få tatt disse prøvene?
Her er en oversikt over nyttige hormon/fertilitetsprøver og når i syklus de må tas:

(CD 2/3)
*østradiol
*fsh
*lh
*prolaktin

(Uavhengige av cd)
*AMH
*ft4
*tsh
*testosteron
*SHBG

(CD 14, rundt el)
*LH
*FSH
*Østradiol

(CD 22/24, etter el)
*FSH
*LH
*Progesteron

Her er en oversikt over nyttige hormon/fertilitetsprøver og når i syklus de må tas:

(CD 2/3)
*østradiol
*fsh
*lh
*prolaktin

(Uavhengige av cd)
*AMH
*ft4
*tsh
*testosteron
*SHBG

(CD 14, rundt el)
*LH
*FSH
*Østradiol

(CD 22/24, etter el)
*FSH
*LH
*Progesteron
Vet du hva FSH og LH skal være på CD 22/24?

Synes det er rart at tempen ikke går mer ned… ligger på omtrent det samme som den gjorde i dpo land. Bruker å falle ned til 36,20-36,30 når jeg får mens, men ikke denne gangen…
C7EE7C41-044D-4D38-90DE-4E85C2B21415.jpeg

Hvis man har uregelmessig syklus, hvilken dpo dag vil dette si? For min del er det ikke sikkert el har vært enda på cd 22 :sorry:
Da er det viktig å bruke el tester og temp for å ta prøvene riktig dag i syklusen. Så de første prøvene er greie for cd2/3 blir det samme for alle. De neste som ofte tas rundt eller rett før el kan man ta med en gang man får utslag på el rester, men de er de minst viktige prøvene. De som man tar "cd22/24" er en drøy uke etter eggløsning har vært.

Jeg har lignende problem denne syklusen. Har vanligvis veldig regelmessig syklus på 27 dager, el på dag 13. Tydelige tempgrafer og «normal» mens over 4 dager. Denne syklusen fikk jeg såvidt litt blødning, omtrent så det bare er spotting, men til gjengjeld har jeg blødd i 2 uker tempen ligger også like høyt som den vanligvis gjør i lutealfasen, så nå aner jeg ikke om jeg har hatt el eller ikke. Slår ikke ut på tester heller. Finner ingen info om dette noe sted.

Var tilfeldigvis på sjekk hos gyn for å sjekke om alt er ok i starten av syklusen, og da sa hun at jeg hadde hatt en cyste som hadde sprukket, og at det kunne forklare lite mens som da hadde vart en uke. Vet ikke om det fortsatt kan forklare hvorfor jeg blør enda, eller hvorfor tempen er så mye høyere enn vanlig..

Jeg har lignende problem denne syklusen. Har vanligvis veldig regelmessig syklus på 27 dager, el på dag 13. Tydelige tempgrafer og «normal» mens over 4 dager. Denne syklusen fikk jeg såvidt litt blødning, omtrent så det bare er spotting, men til gjengjeld har jeg blødd i 2 uker tempen ligger også like høyt som den vanligvis gjør i lutealfasen, så nå aner jeg ikke om jeg har hatt el eller ikke. Slår ikke ut på tester heller. Finner ingen info om dette noe sted.

Var tilfeldigvis på sjekk hos gyn for å sjekke om alt er ok i starten av syklusen, og da sa hun at jeg hadde hatt en cyste som hadde sprukket, og at det kunne forklare lite mens som da hadde vart en uke. Vet ikke om det fortsatt kan forklare hvorfor jeg blør enda, eller hvorfor tempen er så mye høyere enn vanlig..
Jeg skal spørre legen min neste uke ift dette. Jeg prøver også å google men finner ikke noe klokt svar.
Skal også til gyn i begynnelsen av mars.

Oppdatering herfra: tempen min sank på syklusdag 15, jeg tenkte at nå kommer vel el. men neida, jeg fikk mensen ‍♀️ 4 dagen med kraftigere blødning enn vanlig nå, men ser ut til at det er over i morgen. Så jeg aner ikke hva som har skjedd. Først mens med unormalt lite blødning, men varte mye lenger en vanlig, så altfor høy temp, samtidig som jeg spottet/hadde blødninger en uke til, også mensen igjen etter 15 dagers syklus skjønner ingenting!

Min mens varte i 5 dager som normalt. Eneste er at det var merkbart mye mindre. Skal til lege på onsdag, så får høre hva hun sier da.

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp