Listeriaangst

Litjlointa

Forelsket i forumet
usj, spiste en blodig burger i dag!
Er så redd for listeria, toksoplasma har jeg fra før så den er jeg ikke redd for.

Spiste på en velstående restaurant og biffen var blodig i midten.

Jeg gråter og får ikke sove pga dette nå, tenk at jeg kunne gjøre det?!
Samtidig så tenker jeg at sjangsen er liten, ordentlig restaurant og den er jo varmebehandlet (ikke lenge nok sikkert).

Noen gode ord?

Fra nhi:

«Det er generelt lite Listeria monocytogenes i norske råvarer, og det foretas regelmessige kontroller for å påvise eventuell bakterievekst. Størst risiko er knyttet til noen bearbeidede matvarer med lang holdbarhetstid som spises uten fornyet varmebehandling. Slike matvarer er vakuumpakket kjøttpålegg, gravlaks, røkelaks, rakfisk og upasteuriserte meieriprodukter, spesielt mykoster og blåmuggoster.»

Med en blodig burger (er jo fra ferskt kjøtt) vil det være toksoplasmose som vil være største bekymring og det har du jo hatt, så dette går nok veldig bra:) snakk med lege eller jordmor hvis du fortsatt er veldig bekymret.

Tipper det går helt fint jeg :) jeg også har gått på noen småglipper der man etterpå tenker at dette burde jeg kanskje ikke ha spist.

Helt utrolig hvor slitsomt det er å komme inn i ett sånn tankespinn, google på nett og ikke få nattesøvn.
Men jeg fikk sovnet tilslutt og jeg er mye roligere i dag, og hadde noen stilt meg det samme spørsmålet hadde jeg vel svart det samme som deg. Men det er vanskelig å høre på seg selv ;)

Helt utrolig hvor slitsomt det er å komme inn i ett sånn tankespinn, google på nett og ikke få nattesøvn.
Men jeg fikk sovnet tilslutt og jeg er mye roligere i dag, og hadde noen stilt meg det samme spørsmålet hadde jeg vel svart det samme som deg. Men det er vanskelig å høre på seg selv ;)

Vær snill med deg selv og hold deg unna Google [emoji8] Bare tenk på alle som har funnet ut at de er gravide når de har vært flere mnd på vei og som har fått helt friske barn. Sjansene for at det har skjedd skade er så utrolig små, så prøv å ikke tenk mer på det og lev som normalt [emoji4]

Enig, hold deg unna Google og snakk med jordmoren din i stedenfor. Hun kan nok roe deg ned. Går jo stort sett helt fint [emoji4]

Back
Topp