Listeria?

monicabebe

Forumet er livet
...hva er det igjen? Jeg har hatt toxoplasmose, så jeg har slappet litt av når det gjelder kjøtt og sånt...men så kom jeg på denne andre!

Noen som kan forklare meg?

Takk!

M

Dette sier babyverden om Listeria:

Listeriose
Listeriabakterien kan også være skadelig for fostre, og gravide er ekstra sårbare for denne bakterien. Sykdommen, listeriose, er heldigvis relativt sjelden i Norge. Bakterien er imidlertid svært robust og finnes naturlig i jord.

Grønnsaker, kjøtt og ost av upasteurisert melk er mulige smittekilder. Listeriose kan gi influensalignende plager i form av muskelverk, lett feber og magebesvær. Dersom bakterien overføres til fosteret, er risikoen for skader på fosteret og prematur fødsel noe økt.

Når melken er pasteurisert betyr det at den er varmet opp til en viss temperatur (vanlig pasteurisering er 72grader i 15 sekunder) i noen sekunder, og så raskt nedkjølt igjen. Dette for at det skal bli bedre holdbarhet.. [:)] Er ikke sikker på det med ostene, men det skal stå på pakningen om de er pasteurisert eller ikke..!  

ORIGINAL: BflyW

Dette sier babyverden om Listeria:

Listeriose
Listeriabakterien kan også være skadelig for fostre, og gravide er ekstra sårbare for denne bakterien. Sykdommen, listeriose, er heldigvis relativt sjelden i Norge. Bakterien er imidlertid svært robust og finnes naturlig i jord.

Grønnsaker, kjøtt og ost av upasteurisert melk er mulige smittekilder. Listeriose kan gi influensalignende plager i form av muskelverk, lett feber og magebesvær. Dersom bakterien overføres til fosteret, er risikoen for skader på fosteret og prematur fødsel noe økt.

Fordi listeria finnes naturlig i jord er det viktig å ha god håndhygiene etter man har jobbet med planter eller i hagen!!!!  Dette kan også gjelde om man jobber med grønnsaker rett fra jorden!!!!

You must log in or register to reply here.
Back
Topp