Listeria i norsk mat!

Jeg og min venninne som begge er gravide og sønnen min på 16mnd gomlet i oss en sånn pose :/ sjekket med dato å alt, å den var fyfy.. HJEEELP?

Jeg og min venninne som begge er gravide og sønnen min på 16mnd gomlet i oss en sånn pose :/ sjekket med dato å alt, å den var fyfy.. HJEEELP?

Uff, så skummelt! Men det er ikke sikkert det betyr at dere får det. Jeg ville ærlig talt ringt fastlege i morgen for å spørre om det er noe dere bør gjøre eller følge med på.

At de tilbakekaller de varene trenger jo heller ikke bety at det var listeria i alt, de prøver bare å være på den sikre siden.

Et googlesøk forteller meg at symptomene ofte er influensalignenede, men kan ta lang tid før det bryter ut (dager til flere uker). Behandles med antibiotika.

Har selv spist denne salaten og kommer til å nevne det for legen på første svangerskaps kontroll på torsdag. Googlet og så at de ikke kan sjekke foster og de tar ikke prøver sv gravide som ikke har symptomer :-(

Etter det jeg leste i artikkelen, så gjaldt dette Nord-Norge. Eller har jeg lest helt feil? Tenkte på dere som har spist dette. Vet ikke hvor alle holder til :)

Så nå at dette gjaldt hele landet! Uff!

Krysser fingrene for at dette bare er skummelt og ingen blir syke :(

Glad jeg ikke spiser ferdigsalater!

Å nei, har spist endel på besøk og på restauranter så har ikke anelse om dette har vært servert! Og jeg som egentlig er ganske nøye med slikt har liksom tenkt at jeg må slappe av og ikke være så paranoid ... :-(

Å nei, har spist endel på besøk og på restauranter så har ikke anelse om dette har vært servert! Og jeg som egentlig er ganske nøye med slikt har liksom tenkt at jeg må slappe av og ikke være så paranoid ... :-(

Er sikkert ikke noe krise med restaurantene i alle fall, tror ikke de serverer posesalat. :p ser ut som det gjelder å følge med etter influensasymptomer de neste ukene, så kan det behandles med antibiotika. Men regner med noen av de som vet de har spist dette spør lege og får beskjed hva de skal gjøre, og kan fortelle til oss andre? :)

Er sikkert ikke noe krise med restaurantene i alle fall, tror ikke de serverer posesalat. :p ser ut som det gjelder å følge med etter influensasymptomer de neste ukene, så kan det behandles med antibiotika. Men regner med noen av de som vet de har spist dette spør lege og får beskjed hva de skal gjøre, og kan fortelle til oss andre? :)

Nei, det er sant, restauranter serverer nok ikke det. Det er funnet spor da, så er vel sikkert liten sannsynlighet likevel, håper jeg... Ja, får håpe noen spør legen sin om dette så vi andre kan få svar også :-)

Nei, det er sant, restauranter serverer nok ikke det. Det er funnet spor da, så er vel sikkert liten sannsynlighet likevel, håper jeg... Ja, får håpe noen spør legen sin om dette så vi andre kan få svar også :-)

Ikke sant, det er sikkert ikke listeria i alle posene. Og om man har spist det er det jo ikke garantert at man får det, det spørs jo både på hvor gammel posen var/hvor mye bakterier som var i posen, den enkeltes immunforsvar, osv.

http://forum.babyverden.no/threads/listeria-i-bama-salater-over-hele-landet.1834049/

Ironisk at dette dukket opp nå midt i spekemat-debatten her inne. Dette var ikke snakk om spekemat, men like fullt en realitet at det KAN dukke opp slikt også i Norge. Denne gangen var det salater. Sjekk maten deres hjemme, så ingen blir smittet. :)
Skummelt :-( jeg kjøper aaaaldri ferdigsalat men forrige mandag kjøpte jeg en pakke til grillfest. Satser på den var safe....

Ikke sant, det er sikkert ikke listeria i alle posene. Og om man har spist det er det jo ikke garantert at man får det, det spørs jo både på hvor gammel posen var/hvor mye bakterier som var i posen, den enkeltes immunforsvar, osv.

Ja, nettopp, ingen grunn til panikk :-)

Back
Topp