Liste over ting man trenger

Samme her ;-)
Men det jeg tenker er kjekt i tillegg til vogn, barnesete og seng, er bæresjal, en god stellekommode, stellematte, sånn tripptrappstol med stol til nyfødte å sitte i, vippestol, ullinnlegg til BH'n, salve til brystvortene...
jeg tenker helt ærlig å kjøpe minst mulig før fødsel utenom noe dette, og heller kjøpe ting jeg trenger etterhvert :-)

Alle er sikkert forskjellig, men her er en liste over ting jeg satte spesielt pris på med førstemann :)

Babynest (da kunne han sove trygt overalt)
Litt klær i str 50 og 56
Bæretøy, spesielt fint pga kollik
Vogn
Gulpekluter

Vet mange også har god nytte av brystpumpe og ammepute. Vi fikk låne begge deler, og brukte brystpumpen en del etterhvert siden jeg begynte på jobb ganske tidlig.

Samme her ;-)
Men det jeg tenker er kjekt i tillegg til vogn, barnesete og seng, er bæresjal, en god stellekommode, stellematte, sånn tripptrappstol med stol til nyfødte å sitte i, vippestol, ullinnlegg til BH'n, salve til brystvortene...
jeg tenker helt ærlig å kjøpe minst mulig før fødsel utenom noe dette, og heller kjøpe ting jeg trenger etterhvert :-)

Enig i salve til brystvortene, det hadde jeg glemt! :)

Bleier er vel kjekt å ha fra start, samme med vaskekluter. Jeg elsker å bruke de små myke babyklutene fra princess:love7

Alle er sikkert forskjellig, men her er en liste over ting jeg satte spesielt pris på med førstemann :)

Babynest (da kunne han sove trygt overalt)
Litt klær i str 50 og 56
Bæretøy, spesielt fint pga kollik
Vogn
Gulpekluter

Vet mange også har god nytte av brystpumpe og ammepute. Vi fikk låne begge deler, og brukte brystpumpen en del etterhvert siden jeg begynte på jobb ganske tidlig.

Er brystpumpe noe alle burde ha?
Hilsen aldri vært gravid før ;-)

- Babynest
- Brystpumpe + flasker
- Purelan brystvortesalve! (Til deg selvsagt)
- Zink/babyolje/andre kremer
- Vogn
- Bæresele
- Ammepute (god å ha ved amming og som støtte når babyen feks sover ved siden av deg)
- Vugge/kurv (vi hadde ikke med første pga plassmangel, brukte derfor ammeputen mye :p)
- Tepper
- Strømpebukse og body (brukte nesten ikke nattdress første tida da det var enklere å bytte bleie med denne løsningen syntes vi)
- Babycall (gjerne med melodi)
Om det er gulvkaldt kan en babygym / lekegrind være greit å ha etterhvert.
- Stokke stol (vi hadde den "nye moderne", med vippestol/newborn-seat til! Helt genial)
- Stellebord (vi hadde dette http://m.ikea.com/no/no/catalog/products/spr/69035889/ . Anbefaler det om dere har plass, veldig greit at barnet ligger slik og ikke sidelengs så det er "enkelt" å rulle utføre)

Og mye mer.. mye finner man ut etterhvert, dette syntes vi var veldig greit ihvertfall :)

Dette blir litt 3dje barn, så kjøper ikke inn så mye denne gang før jeg ser hva vi faktisk trenger:p

Men det vi brukte i starten sist:
Babynest
Gulpekluter
Vaskekluter
Bleier
Stellekommode
Stellematte
Seng
D-vitamin dråper
Ammeinnlegg (både ull og engangs)
Bleiebøtte
Salve til såre brystvorter
Sinksalve
Smokk
Lurt å ha ferdig blandet mme, ett par stk i tilfelle man ikke får melken med en gang
Noen flasker
Bilstol
Myggnetting til vogn
Regntrekk til vogn
Stelleveske

Etterhvert så kan man eventuelt kjøpe :

Brystpumpe
Babygym
Vugge
Vippestol
Lekegrind
Bæresele/sjal

Alt spørs litt hvordan babyen blir, og om man ammer eller ikke :)

Jeg hadde masse masse flasker, som jeg egentlig ikke fikk bruk for, en vugge vi aldri brukte, vippestol brukte vi ikke, 2 bæreseler som ble lite eller aldri brukt , så det varierer veldig:)

Egentlig har vi ikke hatt bruk for seng til minsten heller før nå :p har samsovet, kun brukt sengen som sikkring slik at han ikke detter utav sengen:p

Jeg er også førstegangs fødende. Tro meg noe av de dere nevnt over har jeg nesten aldri hørt eller vet hva det er så måtte Google for å se lol som babynest. Nå vet jeg det! Hehe *

Det er så forskjellig hva folk trenger og ønsker. Mange av de tingene som blir foreslått ofte var ikke engang tilgjengelig sist jeg fink baby, så markedet og behovene endrer seg stadig :)

Men det kan være lurt å lese forskjellige artikler om temaet, for da finner man kanskje ut av hva man har lyst på. Jeg er feks et friluftsmenneske, og følte at jeg trengte både bæremeis og pulk så raskt jeg hadde råd til det, mens lekegrind og bæresele ofret jeg ikke en krone på.

Så se litt på deg selv, hvordan dere bor, hva du ønsker å gjøre i permisjonstiden, skal du reise mye, har dere bil, og hvor stor er den osv osv.

Jeg har ryggproblemer, så for meg er det denne gangen alfa og omega å ha en høy stol babyen kan ligge i fra starten (skal ha Stokke steps med vippestol på), fordi jeg klarer ikke sitte lett foroverlent over en vippestol under mating. Mens for andre er det helt unødvendig :)

legger ved denne linken så kan du sjekke litt selv :)
http://www.babyverden.no/Baby/Tema/Utstyr/Den-store-utstyrsguiden/

Her er en som gir en pekepinn på klær
http://www.babyverden.no/Gravid/Diverse/Utstyr-til-mor-og-barn/Hva-trenger-vi-av-utstyr-til-babyen/

Det er utrolig forskjellig på hva man vil ha og tenker at man trenger.

Men det alle må ha vil jeg si er
-Seng, dyne og sengeklær
-Stellebord eller stellematte
-Noe å bade babyen i, vi kjøpte en badebalje med stativ i som var helt super, da slapp vi å bøye oss for å bade og badebalje i stellebordet blir ofte for lite litt fort derfor droppet vi det.
-Klær i 50/56, bodyer, strømpebukser, bukser, pysjamaslue og ytterplagg. Jeg ville hatt klær til fem-syv dager i allefall. Vi hadde et sett i 50 og resten i 56 men siden 50 var mer en passelig var vi innom en ut av de første dagene og kjøpte mer. Husk at strømpebukser er store i størrelsen! Min erfaring hvertfall
- gulpekluter
- et par gode tepper
- et par flasker
- smokk
- vaskekluter
- håndklær
- vogn med mygg og regnnett, stelleveske
- bilstol
- siklesmikker
- zinksalve, bleier
- krem til brystvortene og ammeinnlegg

Det som man ikke må ha men var glad for vi hadde:
- tripptrappstol med newboarn seat, fikk lære seg å sitte til bordet i lag med oss, greit om jeg skulle gjøre noe på kjøkkenet og når han begynte og spise.
- babycall denne brukte vi ikke før vi vi begynte og legge babyen før oss
- vugge til dagsovingen på stua
- babynest, denne brukte vi i sofan og i vuggen.
- babygym den brukte vi ikke før ca 4-6 veker.
- vippestol husker ikke når vi brukte denne heller men etterhvert
- bæresele hadde vi ikke sist men denne gangen skal vi ha det
- bryst pumpe kjøpte jeg på vei hjem fra sykehuset ettersom jeg måtte ha det - men tenker at de fleste har ikke bruk for dette

Husk at det er fult mulig å handle etter babyen er født også.
Og så er det utrolig forskjellige hva man selv vil ha :)

Last edited:

Absolutt ikke, jeg måtte ha det men har flere venninner som ikke har brukt det i det hele tatt.

Jeg måtte pumpe for å prøve å få opp melkeproduksjonen, men kjøpe pumpen på vei hjem fra sykehuset.

Nei, det tror jeg ikke. Men jeg syntes det var greit å ha litt etterhvert. Det er også fint ved melkespreng. Du kan håndmelke også, og noen liker det bedre, men pumpe er mer praktisk :) det er supert å slippe å fly og kjøpe masse ting rett etter fødsel, så det skader ikke å ha ting i hus altså :)

Vi valgte å ikke kjøpe så mye til førstemann, og var heldig og arvet mye! Vi kjøpte:

- vogn
- vognpose og vogndyne
- seng
- (arvet) vippestol
- (arvet) stokkestol med babysete
- godt ullpledd
- 3-4 bodyer, strømpebukser i 50
- et par bukser og gensre
- fikk babynest i gave, brukte det MASSE
- bleier
- ammeinnlegg (ull)
- kjipe mammatruser (JA, du trenger det. De fleste er ikke fotballfrue)
- Nattbind (selv om jeg tok med meg sykehuset sine, helt geniale)

Eller så får du mye om du registrerer deg for de gratispakkene, og ikke minst er alle barn forskjellige. Vi fikk feks en liten jente så vi måtte ha mme i starten. Det hadde ikke vi tenkt på, så måtte stoppe på vei hjem fra klinikken for å kjøpe.

Hvis jeg skal anbefale noen ting som reddet oss var det uten tvil vippestolen og Stokkestolen. Vi var utrolig heldig og arvet begge, men det å kunne få sitte ned og spise middag hvor baby var i høyde med oss. For å ikke snakke om hvor luksus det var å slenge baby i vippestolen (på badet), mens du fikk ta en velfortjent laaaang dusj!

Her var det mange tips:D:D Vi har leilighet på 60 kvm, så usikker ang Stokke stolen med newborn Seat..

Noen som har erfaring ifht nattøy vs bodyer? Kjøpte jo noen nattdrakter med glidelås siden de var så søte, men tenker jo nå at det kanskje ikke blir brukt :p

Her var det mange tips:D:D Vi har leilighet på 60 kvm, så usikker ang Stokke stolen med newborn Seat..

Noen som har erfaring ifht nattøy vs bodyer? Kjøpte jo noen nattdrakter med glidelås siden de var så søte, men tenker jo nå at det kanskje ikke blir brukt :p

Har en gutt født i mai ,og det ble ikke brukt mye nattedrakter på han de første 4 mnd,men det var en veldig varm sommer da med soverom på loftet:) så den gang vart det bortkastet,men det er jo alltids kjekt å ha noen i tilfelle det skulle bli noen kalde netter :)

Uansett hvor mange slike lister jeg har sett, så elsker jeg å lese de, og gleder meg så til jeg kan begynne å gjøre alt vi har klart og handle det vi mangler :D
Heeeelt enig :D har jo huset fult av babytøy,helt ny seng og helt ny vogn men gleden og trangen til å shoppe mer er helt extrem:D det er jo såååå koselig:) :) :)

Back
Topp