Line’s reise

Line Albertine

Forelsket i forumet
Junibollene 2023
Heisann!

Da var det min tur å dele min slankedagbok. Synes det har vært vanskelig å finne gode fora å diskutere bruk av Wegovy på nett, på FB grupper blir det for identifiserbart, og feks KG er det ikke lov å skrive noe som helst om dosering… Så da er det ikke så mye man kan skrive om for alt blir så sensurert. Meeen, ser at bøkene her på BV kan være en fin arena. Bare spør spørsmål/kommenter underveis!

Litt om meg:
Kvinne 36
3 barn
Har i største delen av mitt liv veid 65-70kg, men har sakte men sikkert begynt å legge på meg de siste årene. Vekten eksploderte etter siste svangerskap i 2023. Hadde svangerskapsdiabetes. Veide nesten 109 kg, men gikk ned til 92,5 kg etter svangerskapet. Fortsatt 30 kg for mye for min kropp.

Startvekt: 92,5 kg (BMI 33,7 - Fedme)
Nåvekt: 66,8 kg (BMI 24,3)
Match: 63 kg (BMI 22,9 - Normalvektig)

Vekttap : 25,7 kg

Nå er jeg snart i mål, og skal begynne å «vedlikeholde» den nye vekten. Det blir en spennende fase. Forteller mer om min erfaring med Wegovy i neste innlegg.

Mine Wegovy erfaringer

Jeg startet på Wegovy 01 Mai 2024. Hadde som nevnt tidligere en BMI på over 33. Fastlegen min nevnte også at at flere av hans pasienter «klikket», og at det var mulig å redusere kostnader ved å gjøre det sånn. Det har jeg også gjort. Å betalte over 3000 kr i mnd for en medisin har jeg ikke mulighet til økonomisk. Men ved å klikke meg til en 0,7 dose Wegovy på en 2,4mg sprøyte, er jeg nede på en ukespris på 210 kr (850 kr per mnd). Får da ca 12/13 doser på en penn.

Kroppen min responderte umiddelbart på Wegovy! Merket det etter bare noen timer. Matsuget ble borte, jeg ble raskt mett! Jeg hadde allerede fastet i 5 mnd, og fortsetter med det. Spisevindu mellom 11:30 - 19:30.

Etter en uke hadde jeg gått ned 1,5 kg, og etter 4 uker 4 kg. Har hele veien gått ned ca 1 kg per uke, drømmescenario!

De to første mnd klikket jeg ikke (man må ha resept på større dose enn man egentlig trenger for å kunne gjøre det). Jeg ville i utgangspunktet fortsette på 0,25 da jeg hadde god effekt der, men da jeg skulle inn på apoteket å ta ut ny sprøyte hadde jeg plutselig kun resept på 0,5mg, så da måtte jeg gå opp i dose. Opplevde god effekt på 0,5 mg også, men følte meg også mer «uggen» på denne dosen. Kastet spontant opp ett par ganger i uka, og var litt løsmaget. Fikk resept på 1 mg, men klikket meg frem til 0,5 doser på den. Fortsatte med 0,5 frem til September 2024. Opplevde litt mer matlyst, så lander på å øke til en 0,7 dose.i begynnelsen av September hadde jeg gått ned til 76 kg ( Vekttap på 16,5 kg)

Litt uti September fikk jeg mitt første Gallesteinsanfall, trodde jeg skulle dø!
Jeg tikker av «alle» boksene for å kunne få gallestein. Rask vektoppgang, nylig graviditet, svangerskapsdiabetes og rask vekt nedgang. Wegovy i seg selv er ikke utløseren, men vektendringer. Mangle slankeopererte får også gallesteinsanfall. Fortsatte med ukentlige anfall og hyppige turer på akutten/legevakt.

Fikk innvilget operasjon - fjerne galleblæra - i November 2024. Det har jeg fått utført.

Nå er vi midt i November, og jeg har nylig startet opp igjen med Wegovy etter operasjonen (måtte stoppe sprøytene i 2 uker ifbm operasjon), men vektnedgangen har fortsatt. Kastet opp en del etter operasjon og hatt lite matlyst. Ved siste veing var jeg 67,8 kg. Var 69 kg på operasjonsdagen (ble veid i forhold til narkose).

Planen er å fortsette med 0,7 dose frem til jul, så starte på lavdose for stabilisering fra nyttår. Det blir spennende! Kjenner jeg har angst for å legge på meg igjen..

Av gårde å fjerne agraffer etter gallesteinsoperasjon nå.. jeg holder på å klø meg gal av de metallbitene!
Tåler svært dårlig søtt for tiden, blir kvalm med en gang… egentlig ganske praktisk?
Er fortsatt på 0,7 dose. Fortsette med det til jul/nyttår. Jeg og mannen skal på julebord til helga, lurer på hvordan det blir (har ikke deukket noe særlig på Wegovy, og i alle fall ikke uten galleblære..)

Back
Topp