"Lime" sammen et pepperkakehus

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Tenkte å bruke smeltede karameller..

Smelter jeg de da bare på svak varme.. også dypper jeg peppekakedelene i kjelen.. mens karamellene er varme?

Har dere andre tips?

Den metoden har jeg aldri prøvd, du får si ifra hvordan det gikk!
Har alltid bare brukt smeltet sukker jeg da, som jeg dupper delene nedi og limer sammer. 

Vet ikke med karameller, men jeg bruker sukker og smelter det.. Skrekkelig varmtemoticon , men det holder pepperkakehuset sammen som fjell. Halvannen dl holder lenge til et vanlig pepperkakehus her.

Galleri skrev:
Vet ikke med karameller, men jeg bruker sukker og smelter det.. Skrekkelig varmtemoticon , men det holder pepperkakehuset sammen som fjell. Halvannen dl holder lenge til et vanlig pepperkakehus her.

Gruusomt å brenne seg på, men nesten umulig å ikke brenne seg, syns jeg. :S

toneany skrev:

Galleri skrev:

Gruusomt å brenne seg på, men nesten umulig å ikke brenne seg, syns jeg. :S

Dypp delene nedi istedet for å drive med skjeer og kniver nedi. Har aldri brent meg jeg. 

Vet ikke, men eg bruker Eggehvite og Melis:)

Pleier å bruke eggehvite og melis.
Vurderer å finne limpistolen, spiser jo uansett ikke huset, så ingen fare for å spise lim ;)

Jeg prøvde med smørbukk for noen dager siden,UTROLIG enkelt og fort gjort!

Sorland skrev:
Vurderer å finne limpistolen, spiser jo uansett ikke huset, så ingen fare for å spise lim ;)

Så Wilton hadde kommet med spiselig lim nå, så kanskje det hadde vært tingen? De selger det på Jernia. 

Sorland skrev:

DEN tanken har jeg også! Hver gang....!

Hege91 skrev:
Jeg prøvde med smørbukk for noen dager siden,UTROLIG enkelt og fort gjort!

Og da bare dypper du delen nedi sant? Så brenner man seg ikke vel?

Gjorde det i fjor.. men husker jo ikke hvordan jeg gjorde det.. hehe.. men godt med karamell da;)

Det blir fort mørkt og så renner det og da brenner i alle fall jeg meg. I år ble det eggehvite, melis og litt sitron. Gikk veldig bra og i år kan vi spise huset.....for det gjør nemlig vi.

Det blir fort mørkt og så renner det og da brenner i alle fall jeg meg. I år ble det eggehvite, melis og litt sitron. Gikk veldig bra og i år kan vi spise huset.....for det gjør nemlig vi.

hvis du ikke skal spise huset så bruk limpistol

Tvillingmamma<3 skrev:

Lucas09 skrev:
Vet ikke, men eg bruker Eggehvite og Melis:)

Det gjør jeg og...

Vi også

Jeg bruker smeltet sukker og dypper delene oppi. Aldri brent meg. Jeg ville ikke brukt smeltet karamell for jeg tror ikke det vil holde huset skikkelig sammen, men hvis du skal gjøre det så bruk vannbad til å smelte i :)

Legokloss skrev:
Jeg bruker smeltet sukker og dypper delene oppi. Aldri brent meg. Jeg ville ikke brukt smeltet karamell for jeg tror ikke det vil holde huset skikkelig sammen, men hvis du skal gjøre det så bruk vannbad til å smelte i :)

Brukte karameller i fjor.. satt som bare det;) Blir skikkelig stivt.

Bare husker ikke hvordan jeg gjorde det.. når jeg skulle lime det.. men husker at jeg i alle fall varmet karamellene i kjele på ovnen..

Labambie skrev:

Sorland skrev:

Så Wilton hadde kommet med spiselig lim nå, så kanskje det hadde vært tingen? De selger det på Jernia. 

Det limet er nok kun for å lime sammen småpynt på en kake feks, øyne på en snømann ol. Ikke store deler så tviler på at det funker noe særlig til pepperkakehus.
Her brukes smeltet sukker, men har også brukt royal icing(godt vispet eggehvite som tilsettes melis), det blir stivere enn vanlig melisglasur og er supert som pynt også, lager fine istapper :D

Back
Topp