Lillesøster på 16 ukomfortabel

Splmamma

Flørter med forumet
Hei!
Dette er en litt spesiell tråd, men lurte på om noen har lignende erfaringer;
Jeg har lagt merke til at min lillesøster på 16 år ikke spør noenting om hvordan det går med baby, og jeg har opplevd at hun ikke svarer så mye når jeg har vist henne bilder og video av ultralyd. I starten var hun mye mer åpen for å se på bilder og snakke om at hun gledet seg til å bli tante osv.
Jeg sa dette til min mor og hun har spurt lillesøster hvorfor hun ikke spør noe om hvordan det går med meg eller bebis. Da har hun fortalt at hun vet ikke hva hun skal si og synes situasjonen er litt ubehagelig, uten at hun vet hvorfor. Jeg synes jo dette er litt leit i og med at jeg får liksom ikke snakket med henne om det som skjer osv. Blir litt distansert fra henne.
Har dere opplevd noe lignende? Eller tanker om hvorfor hun synes det er ubehagelig?
 
Første tanke - kan hun være gravid selv, men i fornektelse?

Høres rart ut, men kanskje hun syns det er vanskelig at forholdet deres vil endres med baby? Kanskje hun er sjalu? Kanskje hun bare ikke bryr seg, som mange på den alderen?
 
16-åringer er under "omprogramering"... Det er mulig hun ikke "bryr seg" så mye om det? Da jeg var 16 var jeg egentlig ganske så likegyldig til hva resten av familien min drev med.. Jeg har selv en gutt på 14,5 år i hus og han vier det ikke akkurat noe nevneverdig oppmerksomhet...

Jeg er forøvrig slik i voksen alder også og spør lite om hva min øvrige familie driver med - intet nytt er godt nytt?!
 
Første tanke - kan hun være gravid selv, men i fornektelse?

Høres rart ut, men kanskje hun syns det er vanskelig at forholdet deres vil endres med baby? Kanskje hun er sjalu? Kanskje hun bare ikke bryr seg, som mange på den alderen?
Tror nok ikke hun er gravid selv! Hun snakker veldig åpent om det, spurte henne her om dagen «Er du gravid du også?» da hun klaget på kvalme, men da sa hun «isåfall er jeg nye jomfru Maria». Jeg har mer en følelse av at hun synes det er ukomfortabelt enn at hun ikke bryr seg. Innimellom kan hun finne på å kjøpe babyklær osv…
 
16-åringer er under "omprogramering"... Det er mulig hun ikke "bryr seg" så mye om det? Da jeg var 16 var jeg egentlig ganske så likegyldig til hva resten av familien min drev med.. Jeg har selv en gutt på 14,5 år i hus og han vier det ikke akkurat noe nevneverdig oppmerksomhet...

Jeg er forøvrig slik i voksen alder også og spør lite om hva min øvrige familie driver med - intet nytt er godt nytt?!
Nei kan være sant det! Er bare så rart siden hun i starten virket mer interessert og synes det var kjipt at hun ikke kunne si det til venninnene sine før noen uker etter da hun fikk vite dette veldig tidlig.. jeg tenker på om hun synes at det er «kleint» hva som har ført til at det har blitt en baby ut av det - men til gjengjeld snakker hun veldig åpent om hvem hun har klint med på fester osv til meg.. Hmm, disse tenåringene er ikke lett å bli klok på
 
Min datter er også sånn. Hun blir 16 nå i mai og «bryr seg filla» Til og med sagt att om hun ikke får ny iphone15 gidder hun ikke komme på besøk da babyen kommer. Men innerst inne vet jeg att dette er bare en fasade og «trusler» for å få viljen sin. Hun gråt av glede den dagen hun fikk vite om att hun skulle bli storesøster igjen. Noe hun har ønsket i mange år. Men hun spør aldri om hvordan det går, om jeg kjenner liv osv.
Kommende storesøster på 13 derimot går utolmodig å venter på å få kunne kjenne sparkene utenpå magen :Heartbigred
 
Back
Topp