LilleNos sin fødselshistorie

LilleNos

Forelsket i forumet
Terminen min var 17.september, men dagen kom og gikk og ingen baby. Samme med lørdagen. Etter fotballen søndag kveld dro jeg og mamma ut på en powerwalk og magen var TUNG. Fikk såvidt vralta meg gjennom nabolaget og hjem igjen. [:D] Jeg hadde helt fullstendig tullete døgnrytme etter å ikke ha fått noe søvn på et par dager, så jeg skulle akkurat til å legge meg litt før 07:00 på morningen, mandag den 20. september da jeg fikk et merkelig tak i magen. Jeg hadde hatt en del maserier og tak i et par uker før, men dette kjentes definitivt annerledes ut. Jeg la meg, men jaggu kom ikke et nytt tak noen minutter senere. Vekket sambo som ikke hadde heeelt trua på at det endelig var i gang, men jaggu fikk han ikke fart på seg da han begynte ta tiden med rietelleren. [;)] Først var det 9 min. Så 7 min. Så 5 min... Ringte St.Olavs og de ba oss komme når vi følte for det. Sambo sprang rundt og pakket bagen og styret og ordnet. Jeg gikk i dusjen, men der ble riene så kraftige at jeg måtte sette meg ned.

Ca. klokka 09:00 kom vi på St.Olavs og jeg ble lagt til registrering og sjekket. Åpningen var kun 1 cm, men riene haglet på så jordmor ville vi skulle bli værende. Fikk fødestue og vi var ready to go! Takene satt skikkelig i korsryggen så jeg fikk en rispose til lindring. Når dette ikke funka la jeg meg i badekaret. Synes det var deilig å kunne bevege seg så lett i vannet, i motsetning til å kave som en hval i senga. Ble vel liggende i badekaret i et par timer, men DA måtte jeg opp. Riene begynte å bli seriøst vonde. Kom meg opp i senga og fikk lystgass. Lystgassen synes jeg funka bra når jeg klarte å time den, men som oftest var jeg litt for sent ute!

Rundt klokka 13:00 var jeg 4 cm
og endelig i aktiv fødsel! Frem til dette tidspunktet synes jeg i grunn at alt hadde gått bra, men nå fikk jeg et sykt nedpress. Og bare 4 cm da! Typisk. Så for hver rie måtte jordmora ta tak og presse i mot, dette hjalp på heldigvis! Jeg fikk akupunkturnåler i ryggen. Etter en stund synes jeg ikke lystgassen funka så bra og jeg ville ha epidural! Hadde jo litt angst for epiduralen, men du dæven, nå måtte jeg ha hjelp! Denne delen av fødselen synes jeg er litt vanskelig å tenke på. Riene var helt grusomme, og jeg hadde en skikkelig ringing i skallen. Hørtes ut som et tog som kjørte forbi! DINGDINGDINGDING! Jeg fikk vite i ettertid at jeg sannsynligvis hadde tatt "overdose" med lystgass. På dette tidspunktet fikk jeg skikkelig panikk. Jeg fikk ikke til å snakke og jeg fikk det av en eller annen grunn for meg at jeg skulle dø. At noe var forferdelig galt og at dette var slutten. Uff, høres latterlig ut nå, men jeg trodde virkelig dette. Jeg fikk helt panikk og sambo ble skikkelig skremt stakkars. [:(] MEN SÅ kom anestesilegen durende inn døra. Jeg er fullstendig i ørska, men får med meg at fyren er moldenser, hehe, så jeg roper ut ÅHERREGUD SKAL EN MOLDENSER SETTE EPIDURAL PÅ MEG?!?! Oh yes. Sambo forklarer at jeg har angst mot epiduralen og er ihugga Rosenborgsupporter. Jahaha.. Hele fødestua har det festlig på min bekostning. [;)]

Så har jeg jeg vel sånn rundt 17:00 endelig 10 cm. Det har vært vaktskifte og jeg får ny jordmor. Skikkelig herlig dame som går rundt og nynner og er super-rolig og omtenksom. Jeg får ENDELIG begynne å presse. Etter å hatt nedpress og trykketrang i flere timer er dette heaven. Riktignok har jeg dårlige pressrier pga epiduralen, så jeg ender faktisk med å presse i en time og tjue minutter, men babyen har det helt utmerket så de stresset ikke med å få henne ut. Men nå begynner både hun og jeg å bli sliten. Heldigvis, klokken 18:34 kommer hun! Verdens beste følelse å få denne lille varme klumpen på magen! Både pappaen og mammaen er ekstase og feller noen gledestårer <3

Elida var i flott form og scoret 9-10 på Apgar, veide 3620g og var 48 cm lang. Hodeomkretsen var 36 cm. Og masse nydelig blondt hår! <3 [:D][:D]

En helt fersk Elida! [:)]

Morgenkos i pysjen <3

Fin historie LilleNos - og en kjempe herlig datter du har fått [:D][:D][:D]

Back
Topp