Lillelam ullpledd til baby og vask

Har hatt pledd, dress, todelt, luer og votter i 6 år nå, og alt har blitt vasket i maskina :p hadde ikke kjøpt noe som ikke kan vaskes i maskin :p
Ikke hatt noe problemer med det.

Jeg har fått to nydelige ullpledd fra mamma til babyen. Det er disse ullpleddene:
https://lillelam.no/produkt/pledd-basic/

Er det virkelig greit å vaske de i vaskemaskin? Har noen erfaringer på hvordan de blir seende ut etter en vask? Det samme gjelder ulljakkene deres og lue.... :)

Ikke prøvd å vaske disse, men vasker annen ull, feks hjemmestrikk i maskinen. Bruker milo og ullvaskprogram på 30 grader. Vasker IKKE mer enn 1 ting om gangen for sikkerhetsskyld selv om det kanskje kan gå greit :)
Satser på at du får svar fra noen som har vasket de aktuelle produktene også ;) ❤️

Har dress, jakke og bukse og de er vaska på ullprogram i maskin, like fine. :)

Ja har vasket begge mine på ullprogram og syns de er like fine:) vaskes jo ikke så ofte. Elsker de teppene der forresten:)

De er superwash så det går nok fint. Jeg vasker ubehandlet ull på 30 med ullsåpe (lanolinsåpe) og det går fint :) men ikke fyll maskinen, ha minst mulig i eller så kan det tove seg.

Lille lam er jo svindyrt, bør absolutt være mulig å vaske i maskinen.

Tuuuuusen takk alle sammen, hva skulle man gjort uten dere :D Pleddene er vasket med god samvittighet!

Lille lam er jo svindyrt, bør absolutt være mulig å vaske i maskinen.

Ja det er ekstremt dyrt, men nå har jeg kjøpt ullklær fra mange produsenter både i Norge og utland - og må si at ingen ting føles så mykt, kvalitativt høyverdig og ser så bra ut som lillelam. Det føles som produkter i en klasse for seg selv. En av de få ganger hvor jeg føler prisen er verdt det. I forhold føles nøstebarn ut som noe helt ok, men som kanskje er bittelitt overprisa... Føles på ingen måte så høykvalitativt :D

Tuuuuusen takk alle sammen, hva skulle man gjort uten dere :D Pleddene er vasket med god samvittighet!

Ja det er ekstremt dyrt, men nå har jeg kjøpt ullklær fra mange produsenter både i Norge og utland - og må si at ingen ting føles så mykt, kvalitativt høyverdig og ser så bra ut som lillelam. Det føles som produkter i en klasse for seg selv. En av de få ganger hvor jeg føler prisen er verdt det. I forhold føles nøstebarn ut som noe helt ok, men som kanskje er bittelitt overprisa... Føles på ingen måte så høykvalitativt :D
Her må jeg si meg uenig med deg.

det ene er at samtlige andre merker du kjøper er superwash. Det betyr at alle ullfiber er dekket med et tynt skall av plast: eksempel så liker jeg ull og ullfleecwe til trening men siden de fleste er plast dekket så vil det lukte etterhvert på samme måte som syntetisk- det tar bare lengre tid.
Det andre er at det tåler at du vasker feil. Altså jeg har hatt ullbodyer fra både lille lam, janus, devold, med uhell på 50-60 og de overlever fint bare litt skjipere i fasong og reduserer overlevelsestid.

superwash må ikke merkes fordi plasten er så tynn at den virker «naturlig»
I tillegg så er merinoull som er ubehandlet mindre levedyktig om du vasker hyppig. Mange barneklær bruker jo merinoull pga mykheten men med plastbelegget. Jeg strikker en del Merino til voksen og det er selvfølgelig en annen følelse enn annen ull.

nøstebarn bruker ubehandlet ull- dette gjør noen andre merker også men da spesifiseres det med ubehandlet ull. Dette vaskes sjeldent, men må ofte luftes og det trenger mer kjærlighet. Eksempel så lanoliseres alt hwr i huset hver tredje mnd. Og vasker du ren ubehandlet ull pp noe annet enn ullvask så er det plagget ødelagt.

så vet du det :D

eksempel så har vi sånt teppe i merinoull som jeg heiv på 50 pga besj- og det tålte det helt fint. Plastbelegg lenge leve ;) måtte hive teppe anyway siden lukten ikke gikk ut av.

Ikke all superwashbehandling innebærer bruk av plast da, lillelam sine er vel TEC og ikke "vanlig" superwash.

Back
Topp