Lillebror på vei :-)

MammaLizzie

Andre møte med forumet
Hei :)

Har lest mange dagbøker her og fant ut at jeg også ville skrive en :)
Jeg er i skrivende stund 35+4 med termin 4/2-16 og det er ikke lenge igjen nå. Har ei datter på 2år og 2måneder fra før av. Lillebror var så absolutt ikke planlagt da jeg ikke ville ha flere barn, men nå gleder vi oss :)

Det har for meg vært et tøft svangerskap så langt, med mye smerter og depresjoner, men endelig ser det ut til å gå bedre. Nå er det bare tungt :p

Og litt om meg: Jeg er 26år, gift med en fantastisk mann. Vi feiret 3års bryllupsdag 15.desember. Vi bor i en relativt liten leilighet med vår datter og 2 katter og stortrives her. Jeg har slitt med mye angst og depresjoner siden jeg var 11år og har gått til behandling i mange år nå. Er også derfor jeg ikke ville ha et barn til selv om jeg alltid ønsket meg 2, men nå kommer han og jeg er utrolig glad for at jeg allikevel ble gravid.

Håper jeg klarer å følge opp denne dagboka da jeg egentlig ikke er så flink på det, men siden jeg ikke husker mye fra første graviditet og fødsel så vil jeg gjerne få skrevet det ned denne gangen :)

Godt nyttår til alle :)
 
Hei :)

I dag har mannen satt sammen vugga og holder nå på med tripp trapp stolen med newborn sete :) Jeg har gått igjennom de nye klærna og sengetøy og fått tatt av lapper og lagt klar for vask. Har også fått skrevet liste til fødebagen så jeg har litt mer kontroll denne gangen. Sist pakka jeg etter vannet hadde gått og var egentlig litt stressa :p

Formen i dag har vært så som så, veldig lite energi. Men har fått spist litt mer enn vanlig.
Lillemor har reist på helgebesøk til tanten sin da tante så gjerne ville ha besøk, så skal bli deilig å slappe av litt ekstra :) Savner hu allerede da, men det er vel normalt :p

Jeg synes det er så rart at det er så kort tid igjen av svangerskapet, det har gått så utrolig fort. Begynner egentlig å få litt panikk med tanken på å være tobarnsmor. Vil jeg i det hele tatt klare det? Har heldigvis en fantastisk mann som hjelper til 100% så er veldig heldig med det :)

Håper også fødselen vil starte før termin denne gangen også ettersom både min mor og mannens foreldre kommer og vil være her før og etter fødsel. Jeg synes det er utrolig slitsomt å ha folk rundt meg når man er i en så sårbar periode. Min mor må jo da sove på sofaen og da føler jeg meg fanget. Mannen har jo sovet på sofaen nesten hele svangerskapet for at jeg skal få lov å sove i fred uten forstyrrelser fra lillemor som våkner flere ganger hver natt. Hvis da min mor skal sove der blir mannen nødt til å sove på soverommet de siste ukene før fødsel og i ukene etter. Og det er jo ihvertfall tiden for at jeg skal få sove i fred, så er sliten allerede ved tanken på det :-S Så derfor har jeg et håp om at Luca skal komme ca uke 37 for da rekker jeg det før noen kommer! Men så heldig er jeg vel ikke :p

Off ble mye dette, men med ny dagbok så har man visst en del man vil skrive ned :p

Fortsatt godt nyttår alle sammen :)
 
Får vel ta med dette også da :)

Termin: 4.februar
På vei: 35+4
Igjen til termin: 33 dager
Trimester: 3. trimester
Neste kontroll: Jordmor time 4.januar
Kjønn: Gutt
Utålmodig: Ja, så absolutt
Nye innkjøp: Fått kjøpt inn sengetøy og litt mer ulltøy.
Utstyr så langt: Masse klær, vugge, vogn, tripp trapp stol med newborn sete, bilstol med base, stellematte, madrass til vugga, dyne, sengetøy, helseteppe.
Mage: Har blitt ganske så stor, fikk tidlig ultralyd fordi jeg trodde det kanskje var 2 så magen kom i tillegg veldig tidlig.
Vektendring: Opp fra 44 til 65 så 21kg så langt.
Melk i brystene: Kommer råmelk om jeg klemmer.
Aktivitet i magen: Masse aktivitet hver dag.
Tungt: Ja, det må jeg si det er.
Kynnere: Masse masse hver dag, uansett hva jeg gjør.
Hodet festet: Nei, men jordmor sa at det skjeldent festet seg andre gangen, men ligger godt ned med hodet.
Barnerom: Sover på vårt soverom og skal vel dele med lillemor etterhvert med mindre vi får flyttet før den tid.
Matkick: Ingen matkick hele svangerskapet.
Plager: Mye ubehagelige kynnere, men egentlig ikke så mye. Veldig mye halsbrann.
Humør: For det meste greit, men får noen depressive dager innimellom.
Sykehusbagen: Ikke pakket, men lista er skrevet.
Høygravid: Jepp
Tanker om fødselen: Tenker egentlig ikke så mye på det, tar det egentlig som det kommer. Det er en ting jeg ikke kan planlegge og kontrollere så det er bare å vente og se :) Men håper dog på en like rask og enkel fødsel som sist :p
 
Last edited:
Hei! Velkommen hit :) Hyggelig å lese litt om deg og dine tanker. Spennende med en liten gutt på vei, venter det samme bare litt senere i februar :)

Godt nytt år og lykke til med forberedelsene, får vel begynne å gjøre klart det siste snart jeg og :D
 
Hei! Velkommen hit :) Hyggelig å lese litt om deg og dine tanker. Spennende med en liten gutt på vei, venter det samme bare litt senere i februar :)

Godt nytt år og lykke til med forberedelsene, får vel begynne å gjøre klart det siste snart jeg og :D

Hei :) Tusen takk :) Så utrolig hyggelig med kommentar :) Ja, er veldig spennende og nærmer seg raskt nå!
Godt nyttår til deg også, og lykke til :) Er så koselig med forberedelsene :)
 
Hei :)

De siste dagene og spesielt kveldene har jeg merket at angsten har kommet tilbake for fullt. Jeg vet ikke helt hvorfor, for jeg har vært ganske fin gjennom svangerskapet så langt. Sist jeg var gravid var også angsten så og si borte. Men nå har den altså kommet tilbake og jeg merker at det sliter på meg.

Hver kveld nå sliter jeg med å puste og jeg bruker all min energi på å prøve og holde meg stabil og ikke la den ta over. Ikke alltid så lett, men jeg overlever :) Bare synes det er så synd at det skulle komme nå mot slutten når jeg egentlig burde nyte de siste ukene.

Vi får håpe det går over igjen før fødsel :)

God lørdagskveld alle sammen :)
 
Hei :)

Da har jeg kommet til 36+0 og det er bare én uke igjen til han ikke er prematur lenger :-D Var hos jordmor i dag og der var alt fint med lillegutt som vanlig :) Meg også forsåvidt bortsett fra HB, som nå ligger på 7,7 så må virkelig prøve å få i meg det nye jerntilskuddet. Det forrige jeg brukte hjalp jo ingenting til tross for at jeg til og med ofte tok mer enn jeg skulle. Håper bare jeg får det opp litt til fødsel :)

Hodet er nå festet og han ligger godt ned i bekkenet, så blir spennende framover og se når han bestemmer seg for å komme, lillemor kom 38+4 :)
 
Termin: 4.februar
På vei: 37+0
Igjen til termin: 23 dager
Trimester: 3. trimester
Neste kontroll: Jordmor time 19.januar
Kjønn: Gutt
Utålmodig: Ja, så absolutt
Nye innkjøp: Teppe, lue og votter
Utstyr så langt: Masse klær, vugge, vogn, tripp trapp stol med newborn sete, bilstol med base, stellematte, madrass til vugga, dyne, sengetøy, helseteppe.
Mage: Har blitt ganske så stor, fikk tidlig ultralyd fordi jeg trodde det kanskje var 2 så magen kom i tillegg veldig tidlig. Noen tror det er mer enn én.
Vektendring: Opp fra 44 til 66 så 22kg så langt.
Melk i brystene: Kommer råmelk om jeg klemmer.
Aktivitet i magen: Masse aktivitet hver dag.
Tungt: Ja, det må jeg si det er.
Kynnere: Masse masse hver dag, uansett hva jeg gjør.
Hodet festet: Ja, jordmor sa på forrige kontroll at det var festet :-D
Barnerom: Sover på vårt soverom og skal vel dele med lillemor etterhvert med mindre vi får flyttet før den tid.
Matkick: Ingen matkick hele svangerskapet.
Plager: Mye ubehagelige kynnere. Veldig mye halsbrann. Fått vondt i ryggen og klarer nesten ikke løfte 2åringen :-S
Humør: For det meste greit, men får noen depressive dager innimellom.
Sykehusbagen: Luca sin er pakket, min ikke enda
Høygravid: Jepp
Tanker om fødselen: Tenker egentlig ikke så mye på det, tar det egentlig som det kommer. Det er en ting jeg ikke kan planlegge og kontrollere så det er bare å vente og se :) Men håper dog på en like rask og enkel fødsel som sist :p

Har begynt å bli så tungt at jeg vet snart ikke om jeg orker mer, selv om det må jeg jo bare. Mannen takket i dag ja til å jobbe hele uka og da fikk selvfølgelig lillemor feber og hosten har blitt virkelig ille. Kastet opp 3 ganger på én time i kveld pga det. Så da blir jo jeg alene med hu de neste dagene og kjenner det kan bli utrolig hardt. Veldig koselig å være hjemme med hu altså, men jeg orker jo ikke mye og da kan det nok bli litt kjedelig for snuppa. Men det ordner seg som alltid :)

Jeg ville begynne med litt kjerringråd nå for å prøve å sette i gang fødselen, men siden Sophia er syk så får jeg vel vente. Ikke det at jeg tror fødselen vil starte allerede, men man vet jo aldri :p

Ellers klarte jeg selvfølgelig å ramle i bakken ved siden av huset på vei til barnehagen i dag da det var speilglatt, men gikk veldig fint, ikke noe vondt bare flaut :p
 
Takk for at du skriver så ærlig i dagboken din. Har selv slitt litt med tankene rundt min graviditet og er deilig å vite at man ikke er alene:) Er heldigvis mye bedre nå og gleder meg til å møte tulla i magen
 
Takk for at du skriver så ærlig i dagboken din. Har selv slitt litt med tankene rundt min graviditet og er deilig å vite at man ikke er alene:) Er heldigvis mye bedre nå og gleder meg til å møte tulla i magen

Prøver å være så ærlig som mulig, for det er ikke alle som synes graviditet er så bra. Veldig koselig med svar fra en som har følt på det samme. Som du sier, fint å vite at man ikke er aleine. :)
 
38+3

Ja, da har jeg kommet meg så langt :) Begynner å bli veldig utålmodig, selv om det fortsatt er 13 dager til termin. Men det er mye vondter om dagen og det er tungt. Ryggen er blitt fryktelig dårlig noe som gjør det vanskelig å løfte 2åringen og sånn. Så kjenner på samvittigheten over at jeg ikke klarer å være den mammaen jeg vanligvis er.

Var hos jordmor på tirsdag og spurte om hun kunne kjenne etter hvordan det sto til nedi der og hun kunne fortelle at det var 2cm åpning, veldig mykt og tøyelig og hun kunne kjenne hodet til lillegutt. Hun spurte meg om jeg ville hun skulle prøve å sette i gang fødselen ved og tøye litt og det sa jeg gladelig ja til. Men det hadde ingen effekt.

Sliter ellers med en vannvittig hoste som gjør at jeg tisser på meg opptil 30-40 ganger om dagen og også kaster opp flere ganger.

Ja, jeg er sliten og vil bare ha han ut nå, men som man vet så kommer de ikke når mammaen er klar, men når de selv er klare så er bare å smøre seg med tålmodigheten man ikke har og håpe noe skjer snart :)

Veldig rotete skrevet, men men :)

God natt alle sammen :)
 
38+3

Ja, da har jeg kommet meg så langt :) Begynner å bli veldig utålmodig, selv om det fortsatt er 13 dager til termin. Men det er mye vondter om dagen og det er tungt. Ryggen er blitt fryktelig dårlig noe som gjør det vanskelig å løfte 2åringen og sånn. Så kjenner på samvittigheten over at jeg ikke klarer å være den mammaen jeg vanligvis er.

Var hos jordmor på tirsdag og spurte om hun kunne kjenne etter hvordan det sto til nedi der og hun kunne fortelle at det var 2cm åpning, veldig mykt og tøyelig og hun kunne kjenne hodet til lillegutt. Hun spurte meg om jeg ville hun skulle prøve å sette i gang fødselen ved og tøye litt og det sa jeg gladelig ja til. Men det hadde ingen effekt.

Sliter ellers med en vannvittig hoste som gjør at jeg tisser på meg opptil 30-40 ganger om dagen og også kaster opp flere ganger.

Ja, jeg er sliten og vil bare ha han ut nå, men som man vet så kommer de ikke når mammaen er klar, men når de selv er klare så er bare å smøre seg med tålmodigheten man ikke har og håpe noe skjer snart :)

Veldig rotete skrevet, men men :)

God natt alle sammen :)
Lykke til de siste dagene frem mot fødsel :) Begynner å bli tungt her og, selv om jeg fortsatt har en måned igjen til termin. Så kan tenke meg at det er tyngre noen uker frem ja! Får håpe han bestemmer seg for å komme snart, høres slitsomt ut med hosten i tillegg til alt annet.
 
Lykke til de siste dagene frem mot fødsel :) Begynner å bli tungt her og, selv om jeg fortsatt har en måned igjen til termin. Så kan tenke meg at det er tyngre noen uker frem ja! Får håpe han bestemmer seg for å komme snart, høres slitsomt ut med hosten i tillegg til alt annet.

Tusen takk for det :) Skjønner godt det begynner å bli tungt for deg også, en måned er jo ingenting! Hosten har vært helt forferdelig i tillegg til graviditeten med brist i ribbein og en stemme som forsvant. Så håper også han kommer snart :-D Lykke til i innspurten til deg :)
 
Termin: 4.februar
På vei: 39+0
Igjen til termin: 9 dager
Trimester: 3. trimester
Neste kontroll: Jordmor time 2.februar
Kjønn: Gutt
Utålmodig: Jaaaa, vil så gjerne ha han ut nå!
Nye innkjøp: Ingenting nytt nå
Utstyr så langt: Masse klær, vugge, vogn, tripp trapp stol med newborn sete, bilstol med base, stellematte, madrass til vugga, dyne, sengetøy, helseteppe. Pluss en del mer :)
Mage: Har blitt ganske så stor, fikk tidlig ultralyd fordi jeg trodde det kanskje var 2 så magen kom i tillegg veldig tidlig. Noen tror det er mer enn én.
Vektendring: Opp fra 44 til 67 så 23kg så langt.
Melk i brystene: Kommer råmelk om jeg klemmer.
Aktivitet i magen: Masse aktivitet hver dag.
Tungt: Ja, det må jeg si det er.
Kynnere: Masse masse hver dag, uansett hva jeg gjør.
Hodet festet: Ja, jordmor sa på forrige kontroll at det var festet :-D
Barnerom: Sover på vårt soverom og skal vel dele med lillemor etterhvert med mindre vi får flyttet før den tid.
Matkick: Ingen matkick hele svangerskapet.
Plager: Mye ubehagelige kynnere. Veldig mye halsbrann. Fått vondt i ryggen og klarer nesten ikke løfte 2åringen :-S
Humør: For det meste greit, men får noen depressive dager innimellom.
Sykehusbagen: Luca sin er pakket, og min er så og si klar :)
Høygravid: Jepp
Tanker om fødselen: Tenker egentlig ikke så mye på det, tar det egentlig som det kommer. Det er en ting jeg ikke kan planlegge og kontrollere så det er bare å vente og se :) Men håper dog på en like rask og enkel fødsel som sist :p Må innrømme at jeg er litt nervøs for hvordan det starter og om jeg vil skjønne at fødselen er i gang, men jeg gjør vel det :)
 
Back
Topp