Lillafrosk dagbok ❤️ Fjerde er kommet ❤️

Fødsel
Da skriver jeg hele greia ! Var en fin fødsel, så tror ikke det skal være så skummelt å lese, men.

Rier startet ca kl 04 om natten (i alle fall i den grad jeg begynte telle). Var usikker på om det var ordentlige rier eller ikke, men kl 5.30 vekte jeg mannen og ringte føden.
Riene var ikke helt regelmessige, og byttet på å sitte i magen eller rygg.. Hadde 5cm da jeg kom inn, så fikk på meg en sexy nettingtruse og en skjorte, og kom inn på føden. Ble ikke vannfødsel, som jeg i utgangspunktet ønsket prøve, da den fødestuen med badekar nylig hadde vært i bruk, og enda ikke var rengjort; dessverre.
Men det gikk fint. Jeg fikk gå rundt. Beholdt mye kontrollen og pustet godt, til tross for mye konstante murringer. Et par rier fikk en litt heavy smertetopp, slik at det var vanskelig å bare puste uten å lage et lite utrop, men.. De fleste riene var håndterbare. Måtte dessverre kaste opp midt i der; ryggsmertene provoserte frem litt kvalme. Men etter å ha tømt magen, så ble alt fint. Fikk en runde pencillin for GBSen, tror vi rakk 2t før forløsning også, fakrisk...

Var utrolig trøtt og sliten, og mellom riene var jeg nesten litt redd for å deise i gulvet :p Til slutt, da jeg merket det begynte nærme seg, så fikk jeg kjørt ned sengen, og la meg på den. Trodde i utgangspunktet ikke jeg ville ligge i det hele tatt; men det hjalp utrolig mye å føle at JEG hadde kontrollen over hvilken stilling jeg ønsket være i...!
Jeg kjente pressrier nærme seg, og la meg over på siden (med et bein i været, haha..). Et lett trykk, og vannet ploppet. (Mistenker forresten jeg har litt fostervann på sokken. Jaja).
Så var det bare å følge trykket.
Baby kom ned, og stod med hodet i åpningen. Den berømte "ring of fire". Og når jordmor da bad meg prøve puste for å la vevet tøye, så var det egentlig ikke noe problem. Det gikk. Et helvete, ja, men jeg tenkte bare på "the ring of fire; det er ikke farlig, bare skrekkelig ubehagelig" og greide holde roen og kontrollen.
På neste rie var det bare å fortsette å trykke. Baby kom ut, i Superman-stilling - begge hendene sammen med hodet. Likevel; greide komme meg fra det hele med absolutt NULL rifter. Akkurat nå, litt over 10 timer etter, er jeg altså bare litt øm i skjeden - og blør litt over gjennomsnittet, men i fin form og ikke noe spesielle vondter ellers.
Jordmor har vært veldig flink til å forklare ting før det skjedde, og gav mye informasjon - slik jeg skrev det i fødebrevet. Alt i alt en fin opplevelse..!

Hun kom ut som 3780g og 50cm, hode på 34cm. Vi har puppet i ca 9 timer i dag :p og hun har til nå både tisset og bæsjet.

Vis vedlegget 368098
Åååå så fin fødselshistorie :shy: Du har virkelig gjort en god jobb! Og for en nydelig baby! :Heartred gratulerer så mye :Heartred
 
Ufattelig flott jente du har fått!:love7 Jeg liker navnet hennes! Har søsknene også spesielle navn?
 
Ufattelig flott jente du har fått!:love7 Jeg liker navnet hennes! Har søsknene også spesielle navn?

Tsk. Det er under 700 som heter det samme som mellomste søster (Emine). Eldste har dobbeltnavn (Leah Yasmin). Ingen som heter det samme; men ingen av navnene er uvanlige i seg selv.
Så, ikke så skrekkelig uvanlige, nei. :) Gikk bare etter navn som jeg har funnet pene. :p
 
Liten update:

Lille babyen er nå litt over 2 uker gammel. Passert fire kilo (var 3950g da helsesykepleier var på besøk på onsdag, så..), er verdens fineste klistremerke og lukter så baby ❤️
Dagene går aller mest til å ligge på sofaen med henne på meg, eller amming. Spiser som en helt.
Kan innimellom få gjort småting etter amming og raping, ved å legge henne i sofaen, men det er som regel ikke så veldig lenge hun vil ligge alene. Sprinkelsengen på rommet vårt er tilnærmet ubrukt - hun har ligget i maks 10 minutter samlet i den. :p
Tisser som en helt gjør hun også; bruker papirbleier på dagtid (ettersom det er veldig mange bæsjebleier ila en dag), men på natten har jeg funnet frem tøybleier, sånn at det kan hyre noen timer uten lekkasjer..

Alt i alt går det veldig fint. Lille er litt småtett i nesen da, det må være det eneste. :p
Slenger med et bilde av baby A og pus.
IMG_20211025_125310191.jpg


Han har så utrolig merkelige liggestillinger ><

Snapchat-1260988767.jpg

Og dette er fra lørdag; fikk såvidt lagt henne fra meg i løpet av hele dagen; men her hadde hun endelig godtatt å sove litt alene.
 
Liten update:

Lille babyen er nå litt over 2 uker gammel. Passert fire kilo (var 3950g da helsesykepleier var på besøk på onsdag, så..), er verdens fineste klistremerke og lukter så baby ❤️
Dagene går aller mest til å ligge på sofaen med henne på meg, eller amming. Spiser som en helt.
Kan innimellom få gjort småting etter amming og raping, ved å legge henne i sofaen, men det er som regel ikke så veldig lenge hun vil ligge alene. Sprinkelsengen på rommet vårt er tilnærmet ubrukt - hun har ligget i maks 10 minutter samlet i den. :p
Tisser som en helt gjør hun også; bruker papirbleier på dagtid (ettersom det er veldig mange bæsjebleier ila en dag), men på natten har jeg funnet frem tøybleier, sånn at det kan hyre noen timer uten lekkasjer..

Alt i alt går det veldig fint. Lille er litt småtett i nesen da, det må være det eneste. :p
Slenger med et bilde av baby A og pus.
Vis vedlegget 369607

Han har så utrolig merkelige liggestillinger ><

Vis vedlegget 369608
Og dette er fra lørdag; fikk såvidt lagt henne fra meg i løpet av hele dagen; men her hadde hun endelig godtatt å sove litt alene.

Så koselig å lese oppdatering, og så fine bilder. Koselig at pus vil sove nær :cat: :love017
 
Liten update:

Lille babyen er nå litt over 2 uker gammel. Passert fire kilo (var 3950g da helsesykepleier var på besøk på onsdag, så..), er verdens fineste klistremerke og lukter så baby ❤️
Dagene går aller mest til å ligge på sofaen med henne på meg, eller amming. Spiser som en helt.
Kan innimellom få gjort småting etter amming og raping, ved å legge henne i sofaen, men det er som regel ikke så veldig lenge hun vil ligge alene. Sprinkelsengen på rommet vårt er tilnærmet ubrukt - hun har ligget i maks 10 minutter samlet i den. :p
Tisser som en helt gjør hun også; bruker papirbleier på dagtid (ettersom det er veldig mange bæsjebleier ila en dag), men på natten har jeg funnet frem tøybleier, sånn at det kan hyre noen timer uten lekkasjer..

Alt i alt går det veldig fint. Lille er litt småtett i nesen da, det må være det eneste. :p
Slenger med et bilde av baby A og pus.
Vis vedlegget 369607

Han har så utrolig merkelige liggestillinger ><

Vis vedlegget 369608
Og dette er fra lørdag; fikk såvidt lagt henne fra meg i løpet av hele dagen; men her hadde hun endelig godtatt å sove litt alene.
Så nydelig! :love7Kos dere masse videre med amming og på sofaen:Heartred
 
Nydelig lita jente ❤️❤️❤️
 
Liten update:

Lille babyen er nå litt over 2 uker gammel. Passert fire kilo (var 3950g da helsesykepleier var på besøk på onsdag, så..), er verdens fineste klistremerke og lukter så baby ❤️
Dagene går aller mest til å ligge på sofaen med henne på meg, eller amming. Spiser som en helt.
Kan innimellom få gjort småting etter amming og raping, ved å legge henne i sofaen, men det er som regel ikke så veldig lenge hun vil ligge alene. Sprinkelsengen på rommet vårt er tilnærmet ubrukt - hun har ligget i maks 10 minutter samlet i den. :p
Tisser som en helt gjør hun også; bruker papirbleier på dagtid (ettersom det er veldig mange bæsjebleier ila en dag), men på natten har jeg funnet frem tøybleier, sånn at det kan hyre noen timer uten lekkasjer..

Alt i alt går det veldig fint. Lille er litt småtett i nesen da, det må være det eneste. :p
Slenger med et bilde av baby A og pus.
Vis vedlegget 369607

Han har så utrolig merkelige liggestillinger ><

Vis vedlegget 369608
Og dette er fra lørdag; fikk såvidt lagt henne fra meg i løpet av hele dagen; men her hadde hun endelig godtatt å sove litt alene.

Nydelig hun er:Heartpink:love7:Heartred spørs om ikke katten våkner med kramper i beina:hilarious:
 
1 mnd gammel
Første smil i dag! ❤️

Sånt er alltid hyggelig. Hadde kontroll i dag på helsestasjonen. Målte henne ikke (skal prøve målebånd på stellematten etterpå), men vekten er oppe på 4725g.
Har altså gått opp over et kilo de siste fire ukene :p hun var jo 3780 ved fødsel, og gikk ned til 3540g til hjemreise... Så, hun har matvett i det minste :p
De hadde egentlig glemt oss på helsestasjonen.. "vår" HS var syk, også hadde vi ikke fått noe beskjed.. men en annen HS kunne heldigvis ta oss inn, bare en halvtime senere.. så, gikk greit. :)

Neste kontroll blir på 6u kontroll.

Skulle egentlig ha ringt sykehuset snart.. A fikk ultralyd undersøkelse av hoftene (jeg har korrigert HD), men den ene hoften var umoden, og han sa 'vi skulle komme tilbake om 1-2 mnd'. Men har ikke hørt noe mer. ><

Dagene her går mye i ett. Baby spiser mye, så.. ammer omtrent hele dagen :p og bærer litt. I morgen skal vi fly til Oslo; må huske å pakke et par bæresjal. Men ble så i stuss hvilke jeg skulle ta med :p
Tar med kortsjalet jeg er minst redd for, tror jeg, og et langsjal som jeg er bare passe redd for - og som er lett å vaske. :p

IMG_20211103_095204302_HDR.jpg

Blir vel dette jeg tar med :)
 
1 mnd gammel
Første smil i dag! ❤️

Sånt er alltid hyggelig. Hadde kontroll i dag på helsestasjonen. Målte henne ikke (skal prøve målebånd på stellematten etterpå), men vekten er oppe på 4725g.
Har altså gått opp over et kilo de siste fire ukene :p hun var jo 3780 ved fødsel, og gikk ned til 3540g til hjemreise... Så, hun har matvett i det minste :p
De hadde egentlig glemt oss på helsestasjonen.. "vår" HS var syk, også hadde vi ikke fått noe beskjed.. men en annen HS kunne heldigvis ta oss inn, bare en halvtime senere.. så, gikk greit. :)

Neste kontroll blir på 6u kontroll.

Skulle egentlig ha ringt sykehuset snart.. A fikk ultralyd undersøkelse av hoftene (jeg har korrigert HD), men den ene hoften var umoden, og han sa 'vi skulle komme tilbake om 1-2 mnd'. Men har ikke hørt noe mer. ><

Dagene her går mye i ett. Baby spiser mye, så.. ammer omtrent hele dagen :p og bærer litt. I morgen skal vi fly til Oslo; må huske å pakke et par bæresjal. Men ble så i stuss hvilke jeg skulle ta med :p
Tar med kortsjalet jeg er minst redd for, tror jeg, og et langsjal som jeg er bare passe redd for - og som er lett å vaske. :p

Vis vedlegget 370747
Blir vel dette jeg tar med :)
Deilig oppdatering og nydelig jente ❤️❤️ Nyt tida maks fremover ❤️
 
Ååååå ❤️ Nyfødtbæring ❤️
Har noen av de andre jentene dine hatt HD sånn forresten? Babyen jeg fikk i mars hadde det, men kort behandlingstid før det var i orden heldigvis.
 
Deilig oppdatering og nydelig jente ❤️❤️ Nyt tida maks fremover ❤️
Nydelig:Heartred:Heartred God tur!

Takk ❤️❤️

Ååååå ❤️ Nyfødtbæring ❤️
Har noen av de andre jentene dine hatt HD sånn forresten? Babyen jeg fikk i mars hadde det, men kort behandlingstid før det var i orden heldigvis.
Nei, faktisk ikke. Men har hatt mye HD i familien, så greit å få sjekket. :)
Er vel ikke så lenge å behandle om det oppdages tidlig?
Mamma hadde ganske alvorlig HD, frem til hun ble operert som seksåring... ><
 
Takk ❤️❤️


Nei, faktisk ikke. Men har hatt mye HD i familien, så greit å få sjekket. :)
Er vel ikke så lenge å behandle om det oppdages tidlig?
Mamma hadde ganske alvorlig HD, frem til hun ble operert som seksåring... ><

Nei det er heldigvis veldig greit når man finner ut av det tidlig :) Vi hadde ultralyd da hun var 4 uker, så fikk pute da og brukte den til hun var 12 uker. Ganske kort behandlingstid selv om det virka lenge akkurat i øyeblikket :p
Bare en besteforelder her som har hatt HD, ubehandlet så hoftene er ødelagt nå i alderdommen. Hun her er første barnebarnet som får det, men mulig at setefødsel også påvirket hoftene sammen med genetikk.
 
Nei det er heldigvis veldig greit når man finner ut av det tidlig :) Vi hadde ultralyd da hun var 4 uker, så fikk pute da og brukte den til hun var 12 uker. Ganske kort behandlingstid selv om det virka lenge akkurat i øyeblikket :p
Bare en besteforelder her som har hatt HD, ubehandlet så hoftene er ødelagt nå i alderdommen. Hun her er første barnebarnet som får det, men mulig at setefødsel også påvirket hoftene sammen med genetikk.

Ja, hørt at fødselen kan påvirke/gi det "endelige resultatet" på HD... Så godt mulig det har gjort litt det også. Men godt det er unnagjort og ferdig behandlet! :)
 
Back
Topp