Gravidoppdatering uke 24+0
Termin: 7 mars 2024
Igjen til termin: 115 dager
Trimester: andre trimester
Graviduke: 24+0
Neste JM/legetime: Den 16 november står glukosebelastning for tur, er litt spent på den. Ikke så gira på å drikke så søt drikk, men håper jeg klarer å få det ned. Ny sv.kontroll hos jordmor 19/12
Kjønn: jente
Navn: ikke bestemt enda, må nok se henne først
Utstyr som gjenstår: Vogn, lekegrind, vanlig sprinkelseng + madrass, madrass til bedside crib, babycall, stellemadrass, babynest, kommode/skap til klær, kan og legge til tripptrapp stol og badekar
Ingen hastverk her i huset!
Mage: The bump is bumpin’ ! Blir fortsatt mer og mer tut utover dagen, fascinerer meg litt!
Vektendring: opp 6,8kg fra startvekt, ikke fullt så ille det! Fornøyd med at det ikke er mer helt enda da jeg godt kunne gått ned 10kg før svangerskap også. Håper litt på at jeg ikke går opp mer enn 10 kg til fremover.. Det viktigste er å ha det bra, da. Så det spises sjokolade og det som er her altså.
Aktivitet i magen: Kjenner liv hver dag, gjennomsnittlig 3 ganger ila dagen
Masse liv og røre morgen og kveld!
Tungt: Hvis jeg går lenge, så kjenner jeg at det er tyngre enn før, men foreløpig er det overkommelig. Merker at jeg må sitte mer i forbindelse med jobb, og gode sko/bytte sko ila dagen er også enda viktigere nå.
Kynnere: Ja, helt klart kynnere. Tror jeg tenker mer over dem fordi jeg kjente dem knapt med førstemann før jeg var i siste mnd før fødsel. Nå er de jo gjerne her minst 1 gang om dagen. Ikke regelmessige og da må jeg aktivt velge å ikke bli bekymret.
Barnerom: ikke kommet lenger enn sist, men igjen, jeg stresser ikke med det. Ungen kommer til å sove inne hos oss de første månedene uansett. Det eneste jeg MÅ ha på plass er kommode/skap til klær. Om den står på barnerommet eller stua er egentlig likegyldig for meg, men selvsagt greit å slippe at den står på stua
Humør: Joda, jeg er i god humør, men jeg er nok veldig lett å irritere.. Når folk stiller meg opplagte spørsmål for eksempel er jeg dårlig på å være tålmodig om dagen. Skulle for eksempel rygge ut av en gårdsplass her om dagen, samboer har da bakdøra på bilen åpen så hva ser jeg i speilet på høyre side? Ja, bakdøra. Også spør han «kommer du forbi der?» hvorpå jeg svarer irritert at det er umulig for meg å vite for jeg ser jo ikke en dritt i speilet når han står der med døra åpen?! Stakkars mann
Inni hodet mitt må jeg da først få muligheten til å SE før jeg tar en vurdering. Det gikk det altså
Plager: Tannkjøttet, utslettet, bekkenet hvis jeg går mye, andpusten.. tja, samme greiene. Tannkjøttet er bedre da, men det blir nok ikke helt vekk før etter fødsel har jeg fått beskjed om. Heldigvis ingen nye plager å legge til, men kjenner kroppen synes det er tungt og må begrense hva jeg gjør av fysiske ting ila en dag.
Sykehusbag: Ikke pakket eller handlet til enda. Skal ha meg en sånn skylleflaske og kjølebind!! Bestiller nok ikke det før tidligs januar.
Tanker om fødsel: Litt mer optimistisk etter at jm mente jeg kunne føde i vann så lenge jm på føden er komfortabel med det, fostervann etc er ok og at badekaret er ledig. Føles tryggere det å bare ha muligheten der. Ellers tenker jeg ikke så mye på det riktig enda.
Neste milepæl:
️Komme til uke 24
️ Komme gjennom glukosebelastning
️ 3D ul uke 28
️ Komme til uke 27, tredje trimester
️ Fødsel?!