Likte ikke blodtrykket mitt.

Himmelstøv

Forumet er livet
Hun jeg var hos idag på ul likte ikke blodtrykket mitt... det var høye målinger, men til slutt etter 20 min med blodtrykksprøver fikk ho noen hun likte.

hun sa at jeg burde dra på kontroll for blodtrykket mitt igjen om 1 mnd.

Hva har høyt blodtrykk å si for barnet? [&:]

jeg synes det var høyt...
 hele forrige sv.skap lå mitt på ca 105/75... og lå vell på noe sånt når jeg målte på kontrollen også...

er du helt avslappet når hun måler?
vet ikke om undertrykket stiger da? og overtrykket også?

husker ikke hva mitt lå på når jeg ble sendt på ekg...hmm...

ORIGINAL: MitteMinda

jeg satt å så på nydelige bildene jeg fikk av min baby... så vil tro jeg var MEGET avslappet

synes egentlig det er litt rart at du skulle vente en hel mnd før du skulle få det sjekka igjen...

får håpe det ikke har noe og si for babyen...

ORIGINAL: MammanTilSnuppa

jeg satt å så på nydelige bildene jeg fikk av min baby... så vil tro jeg var MEGET avslappet

synes egentlig det er litt rart at du skulle vente en hel mnd før du skulle få det sjekka igjen...

får håpe det ikke har noe og si for babyen...

Det jeg å håper.

første lå på

100 og ettereller annet over 97
det som hun fikk til slutt var 125/ 85

Som sykepleier kan jeg trygge deg med at et blodtrykk på 125/85 regnes som helt normalt:) Jeg hadde også rundt det på min første kontroll. Jeg skal forsøke å forklare litt rundt blodtrykket sånn at det forhåpentligvis blir litt mer forståelig og ikke bare et snodig tall.
Blodtrykket gir oss lit informasjon om hvordan hjertet har det, og ikke minst hvordan blodet blir transportert gjennom kroppen. Man kan definere blodtrykket som et mål for det trykket blodet utøver mot karveggen i de store arteriene, når kroppen er i hvile. Det første tallet angir trykket mot åreveggen når hjertet trekker seg sammen og det dermed er mest blod i årene. Det andre tallet er det trykket blodet yter mot åreveggen like før hjertet trekker seg sammen og sender ut ny forsyning med blod.

Blodtrykket må være av et visst trykk for at blodet skal kunne transporteres rundt til organene i kroppen. Ved aktivitet vil blodtrykket stige, noe som er helt nødvendig for å kunne transportere nok oksygenrikt blod rundt i kroppen siden behovet for oksygen i slike situasjoner øker. Men dersom blodtrykket alltid er høyt er det belastende for hjertet. På samme måte må heller ikke blodtrykket bli for lavt, da dette kan resultere i at viktige organer får for lite oksygenrikt blod. Jeg lærte på sykepleien at et overtrykk under 100 er noe lavt. Et lavt blodtrykk kan man ganske enkelt justere selv med å drikke mer, da dette øker blodvolumet og dermed også blodtrykket.

Håper dette var forståelig og at du forhåpentligvis ble noe roligere. Ha en riktig god helt videre!

takk takk..
ja ble roligere nå [;)]

men en liten ting..
hun tok blodtrykksprøve på meg rett etter undersøkelsen, det kan vel ha noe å si?
jeg har bestanidg hatt perfekt blodtrykk.

men måtte sitte på regisrering for blodtrykk i 20 minutter.

takk takk..
ja ble roligere nå [;)]

men en liten ting..
hun tok blodtrykksprøve på meg rett etter undersøkelsen, det kan vel ha noe å si?

jeg har alltid pleid å ta FØR noen undersøkelse[:)] Var det en blodtrykksmaskin? Jeg satt i ca 15 min i dag,varierte litt men kom fra til 105/70 og det var godkjent,men mye lavere enn vanlig[:)]

takk takk..
ja ble roligere nå [;)]

men en liten ting..

Jeg ser ofte at de pasientene som er i en situasjon der de er spente eller gruer seg litt, feks de som skal til operasjon, har noe høyere blodtrykk enn det de angir at de har til vanlig. Så tror nok at din nervøsitet og spenthet som er helt naturlig før ul kan ha virket inn. Tar jo også litt tid for blodtrykket å roe seg ned igjen. Jeg måler aldri hvilende blodtrykk på pasienter rett etter de har vært oppe og gått feks. Jeg ber dem alltid hvile i minimun 20 min før jeg måler for å få et reelt blodtrykk.

ORIGINAL: *BekkiBjarnoll*

takk takk..
ja ble roligere nå [;)]

men en liten ting..

jeg har alltid pleid å ta FØR noen undersøkelse[:)] Var det en blodtrykksmaskin? Jeg satt i ca 15 min i dag,varierte litt men kom fra til 105/70 og det var godkjent,men mye lavere enn vanlig[:)]

Ja det var en blodtrykksmaksin.

Jeg har for lavt blodtrykk jeg :S har det noe å si for barnet? føles helt jævli for meg da ettersom jeg holder på å deise i bakken hele tiden, men har på en måte blitt vant til det :p hehe

Back
Topp